گزارش سالانه وزیر خارجه آمریکا در رونمایی از وضعیت حقوق بشر

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید که دولتهای ناقض حقوق بشر جسورتر شده‌اند و برای ساکت کردن منتقدان خود، به فراسوی مرزهای خود می‌روند.

آنتونی بلینکن با اشاره به توطئه خنثی شدن مسیح علی‌نژاد در خاک آمریکا اشاره کرد و این رویه را اقدامی فراگیر عنوان کرد که از سوی دیگر دولتها از جمله روسیه و چین دنبال شده است.

وزیر خارجه ایالات متحده که روز سه شنبه ۲۳ فروردین، ارائه گزارش سالانه حقوق بشر در سال ۲۰۲۱ را با اشاره به جنایات روسیه در اوکراین شروع کرد، گفت که این لکه ننگی بر دامن بشریت است. او افزود که این جنایات «نماد نقض حقوق بشر است.»

وزیر خارجه آمریکا در این نشست با اشاره به جهانی بودن حقوق بشر و لزوم توجه به حل مشکلات در سطوح جهانی گفت که موضع دولت بایدن در دفاع از ارزشهای دموکراتیک گفت که دولت بایدن، حقوق بشر را در کانون سیاست داخلی و خارجی آمریکا قرار داده‌است.

بلینکن در نشست خبری در محل وزارت خارجه آمریکا افزود که دفاع از دموکراسی و حقوق بشر چالش‌های تعیین کننده دوران ما به شمار می رود. او با اشاره به میزبانی واشنگتن از نخستین نشست دموکراسی در دسامبر ۲۰۱۱ با شرکت صد دولت، نهادمدنی و بخش خصوصی، گفت که رئيس‌جمهوری بایدن با این اقدام، توجه جهانی به این مساله را برانگیخت و به لزوم تجدید ارزشهای دموکراتیک بر احترام به حقوق بشر صحه گذاشت.

او با اشاره به اینکه این دومین سالی است که او گزارش حقوق بشر را ارائه می‌کند، بر لزوم شفافیت و اتخاذ رویه‌ای یکسان در برابر دوستان و دشمنان و تعامل مستمر و پایدار برای رسیدن به هدف صحبت کرد.

او در پاسخ به سوالی در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین به عنوان نمادی از نقض حقوق بشر، با اشاره به نبود داده‌هایی قابل استناد در این خصوص گفت که «اطلاعات موثقی داریم که مسکو در راستای کارزار خود استفاده از سلاحهای ناتوان کننده، گازهای اشک‌آور و سلاح‌هایی با پایه شیمیایی را مدنظر دارد که این موضوع را به دولتمردان اوکراین اطلاع داده‌ایم. البته ما قبلا به آن اشاره کردیم و نسبت به آن هشدار داده‌ایم.»

لیزا پیترسون رئیس دفتر دموکراسی، حقوق‌بشر و کار وزارت امورخارجه آمریکا نیز در ادامه به جزییات بیشتری از این گزارش اشاره کرد.

او در پاسخ به سوال خبرنگار صدای آمریکا درباره واکنش به توطئه ربایش خبرنگار آمریکایی ایرانی‌تبار در بروکلین گفت که «ما علیه این گونه اقدامات جمهوری اسلامی اقدام کرده‌ایم و تحریم‌هایی در این خصوص مد نظر است اما نمی‌توانم در حال حاضر جزییات بیشتری در این خصوص ارائه کنم.»

او همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص تجاوز جنسی از سوی سربازان روسی در اوکراین، گفت که وزارت خارجه آمریکا در حال جمع آوری این داده‌ها و مستندسازی آن ‌ها برای استفاده‌های آتی است.

این نشست خبری به طور زنده و با ترجمه همزمان به فارسی از تلویزیون، تارنما، فیسبوک و یوتیوب صدای آمریکا نیز پخش شد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۱۳ آوریل ۲۰۲۲