بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان؛ فراخوان تجمعات سراسری

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار بیانیه ای پیرامون ادامه اعتراضات صنفی فرهنگیان اعلام کرده است که برای برگزاری مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده تلاش نموده ولی متأسفانه نهادهای حاکمیتی و امنیتی مانع برگزاری مجامع شورا شدند. در بیانیه آمده است که فعلاً از برگزاری مجمع چشم‌پوشی نموده و ادامه اعتراضات در دستور کار شورای هماهنگی قرارگرفته است. شورای هماهنگی به تمام فرهنگیان شاغل و بازنشسته در ایران فراخوان داده است که در تجمع روز پنجشنبه، اول اردیبهشت ۱۴۰۱، قدرتمندانه و متحد شرکت نمایند.

متن کامل این بیانیه و فراخوان را در زیر بخوانید:

همکاران عزیز، معلمان شاغل و بازنشسته!

درود بر شما

سال گذشته ، سال خیزش و اعتلای جنبش معلمان برای تحقق مطالباتی بود که یک دهه از عمر آن‌ها می‌گذرد.
مطالباتی که جزو حقوق اولیه معلمان است، اما توسط حاکمیت در دولت‌های مختلف به گروگان گرفته‌شده است.

در همین راستا در سال ۱۴۰۰ شورای هماهنگی با حمایت معلمان مطالبه گر و معترض توانست یازده تجمع سراسری را سازمان‌دهی و رهبری نماید و مطالبات فرهنگیان بازنشسته و شاغل را در کنار حق آموزش رایگان به گوش جهانیان برساند.

امروز هیچ فردی از حاکمان نمی‌تواند مدعی شود که از خواسته ی معلمان بی‌خبر است و ما در سال گذشته با تمام مسئولان اتمام‌حجت نمودیم.

فرهنگیان شریف ، همانطور که خود بهتر می دانید، شورا ظرفی تشکیلاتی است که به ما قدرت سازمان‌دهی و فراخوان می‌دهد، پس ضروری است هم شورا و هم تشکل‌های عضو شورا ، در راستای انسجام ارکان خودبیشتر تلاش نمایند.

در همین راستا پس از تجمع باشکوه اسفندماه، شورای هماهنگی بنا بر اساسنامه و ضرورت بازسازی تشکیلاتی، برای برگزاری مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده تلاش نمود ولی متأسفانه نهادهای حاکمیتی و امنیتی مانع برگزاری مجامع شورا شدند.

در چنین شرایطی ضرورت دیدیم که فعلاً از برگزاری مجمع چشم‌پوشی نموده و بر پیگیری مطالبات متمرکز شویم، و با توجه به ‌پیش رو بودن هفته معلم و ضرورت ادامه کنشگری، با رأی قاطع اعضای شورا و خواست معلمان، ادامه اعتراضات در دستور کار شورای هماهنگی قرارگرفت و برگزاری مجمع به فرصتی مناسب موکول شد.

مروری بر اعتراضات در سال گذشته نشان می‌دهد که بازنشستگان عزیز چگونه در شرایط کرونایی پای مطالبات ایستادند، اما نه‌تنها همسان‌سازی اجرا نشد بلکه با رشد نرخ تورم این عزیزان بیش از گذشته به زیرخط فقر رانده شدند و امروز زندگی با این سطح از درآمد عملاً برایشان غیرممکن شده است.
در مورد معلمان شاغل هم دیدیم که چگونه رتبه‌بندی را سلاخی کردند و با آیین‌نامه ناکارآمد عملاً در پی آن هستند که اقلیتی از افزایش حقوق اندک برخوردار شوند.

این شکل از رتبه‌بندی هرگز مورد قبول فرهنگیان نبوده است.
اما بی‌توجهی حاکمیت به این مطالبات محدود نمی‌گردد و این روزها شاهد آن هستیم که تیمی مافیایی صندوق ذخیره فرهنگیان را هدف قرار داده‌اند، همان‌هایی که در ادامه سیاست‌های پولی سازی و خصوصی‌سازی آموزش دولت قبل به دنبال سلب حق آموزش رایگان و باکیفیت هستند و حتی در مناطق محروم تحت عناوین مختلف از والدین پول می‌گیرند.

در کنار این مطالبات ما مدام بر آزادی معلمان زندانی و توقف احضار فعالان صنفی و لغو احکام زندان معلمان تاکید نمودیم اما از اسفندماه تاکنون نه‌تنها معلمان زندانی آزاد نشدند بلکه ده ها معلم احضار و دادگاهی شدند و همچنان این خط سرکوب و ارعاب ادامه دارد.

مجموع این شرایط باعث شده است که امروز اعلام کنیم:
۱. هیچ‌یک از مطالبات سال گذشته فرهنگیان تحقق‌نیافته است.
فرهنگیان خواهان اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و بعد از اجرای این قانون و اعمال رتبه‌بندی و همسان‌سازی واقعی باید حقوق هر معلم بازنشسته و شاغل به‌ویژه معلمان تازه استخدام و معلمان غیررسمی به بالای خط فقر برسد.

۲. حق برخورداری از آموزش رایگان و باکیفیت به‌خصوص در مناطق محروم یک حق انسانی و همگانی است و در اصل ۳۰ قانون اساسی به‌صراحت بر آن تاکید شده است.
ما همچنان این حق را به‌عنوان یک مطالبه ی جدی پیگیری می‌کنیم و از والدین محترم و دانش آموزان می‌خواهیم در این مسیر شورا را همراهی کنند و از پرداخت هر نوع وجهی به مدارس دولتی خودداری نمایند.
هیچ مدیری حق ندارد از دانش‌آموزی تحت هر عنوانی پول دریافت نماید.

۳. تمام دارایی و املاک وزارتخانه جزئی از مالکیت عمومی است و وزارتخانه حق ندارد تحت عناوینی مانند واگذاری به بخش خصوصی به آنان دست‌درازی نموده و به‌صورت رانتی در اختیار مافیا قرار دهد.
فرهنگیان با هرگونه تغییر مالکیت صندوق ذخیره فرهنگیان مخالفدبوده و کلیه دارایی صندوق و زیرمجموعه‌های آن متعلق به فرهنگیانی است که در روز اول در این صندوق سرمایه‌گذاری نموده‌اند.


۴. معلمان زندانی نماد و سمبل جنبش معلمان هستند ، ما برای آزادی آنان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم، آنان باید بدون فوت وقت آزاد شوند .
احضار ، پرونده‌سازی ، بازداشت و تهدید معلمان متوقف‌شده و احکام ظالمانه علیه فعالان صنفی لغو شود.

۵. مهم‌ترین عامل موفقیت معلمان، داشتن تشکل‌های مستقل از حاکمیت است.
ما بر حق برخورداری از تشکل مستقل و قدرتمند تاکید داریم و حاکمیت نمی‌تواند این حق قانونی و صنفی را از ما سلب نماید.
ما از همه معلمان در هر شهرستان و استان که تشکل ندارند خواهشمندیم، که کانون‌ها یا انجمن‌های صنفی مستقل تشکیل داده و به شورای هماهنگی بپیوندند.

فرهنگیان شریف!
با توجه به موارد فوق شورای هماهنگی قصد دارد به خاطر عدم تحقق مطالبات و بی‌توجهی حاکمیت، به اعتراضات خود به‌صورت مداوم تا رسیدن به هدف ادامه دهد.

درهمین راستا شورای هماهنگی به تمام فرهنگیان شاغل وبازنشسته در ایران فراخوان می‌دهد که درتجمع روز پنجشنبه، اول اردیبهشت ۱۴۰۱، قدرتمندانه ومتحدشرکت نمایند.

مکان تجمع

مراکز استان‌ها: اداره کل آموزش‌وپرورش

شهرستان‌ها: اداره آموزش‌وپرورش

تهران: جلوی وزارت آ.پ ( خ سپهبد قرنی)

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران
۲۶ فروردین ۱۴۰۱

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۱۶ آوریل ۲۰۲۲