دستکم ۱۰ تجمع اعتراضی برگزار شد/اعتصاب کامیونداران شهرستان رودبار جنوب

سه‌شنبه ۳۰ فروردین‌ماه، شماری از اهالی روستای سراوان واقع در شهرستان رشت در این روستا، جمعی از کارگران فضای سبز شهرداری رباط کریم در مقابل فرمانداری این شهرستان، تعدادی از کارگران تعدیل شده بخش خدمات شهرداری منطقه دو نیشابور، در مقابل ساختمان شورای اسلامی این شهر، گروهی از مالباختگان شرکت نگین خودرو و ایرتویا، شرکت رامک خودرو و همچنین شرکت مفتاح رهنورد در تجمعاتی جداگانه در مقابل ساختمان دفتر ارتباطات مردمی قوه قضاییه واقع در تهران، تنی چند از کارکنان دانشگاه آزاد واحد مشهد در مقابل ساختمان این دانشگاه، شماری از کارگران شرکت کاشی اصفهان در مقابل ساختمان استانداری، جمعی از مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی در مقابل ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تهران و گروهی از کارکنان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در محوطه این وزارتخانه، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. افزون بر این، امروز سه‌شنبه ۳۰ فروردین، شماری از کامیون‌داران شهرستان رودبار جنوب، در اعتراض به پایین بودن نرخ کرایه‌های اعلام شده از سوی اداره راهداری جنوب کرمان، دست به اعتصاب زدند.

همچنین این شهروندان طی روزهای اخیر، از ورود خودروهای حمل زباله به این منطقه جلوگیری کرده و خواستار تعیین تکلیف و رسیدگی به مشکلاتشان شدند.

بیش از سه دهه است که اهالی روستای سراوان شهرستان رشت، به واسطه انتقال کوهی زباله به جنگل های این منطقه شاهد فاجعه زیست محیطی هستند که نه تنها ادامه حیات جنگل را به نابودی کشانده بلکه سلامتی مردم این منطقه را به خطر انداخته و منجر به شیوع بیماری های متعدد شده است.

تجمع کارگران فضای سبز شهرداری رباط کریم
به گزارش هرانا، امروز سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱، جمعی از کارگران فضای سبز شهرداری رباط کریم، در مقابل فرمانداری این شهرستان دست به تجمع زدند.

تجمع این کارگران در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم افزایش حقوق و مطالبات دیگر آنها صورت گرفته است

تجمع کارگران تعدیل شده شهرداری نیشابور
به گزارش ایلنا، امروز سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱، شماری از کارگران تعدیل شده بخش خدمات شهرداری منطقه دو نیشابور، در مقابل ساختمان شورای اسلامی این شهر تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، تجمع کنندگان به نامشخص بودن وضعیت شغلی خود معترض و خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

یکی از این کارگران در خصوص دلایل اعتراض خود و سایر همکارانش گفت: ۹۶ کارگر پیمانکاری بخش خدمات شهرداری منطقه دو نیشابور با سوابق بالای کاری هستیم که از ابتدای سال جاری بعد از خروج پیمانکار از شهرداری از ورودمان به محل کارمان جلوگیری شده و بیکار شده‌ایم.

او گفت: وضعیت پیش آمده در حالی ادامه دارد که با اتمام قرارداد پیمانکار، مسئولان برای بازگشت به کار کارگران وعده عقد قرارداد با پیمانکار جدید را دادند. اخیرا هم یک پیمانکار جدید در بخش خدمات شروع به کار کرده اما حاضر نیست کارگران بلاتکلیف را به کار سابق‌شان برگرداند. در عین حال با اطلاع‌رسانی رسانه‌ای برخی مسئولان شهری، قرار شد تا پایان فروردین ماه کارگران تعدیلی را به کار بازگردانند اما انتشار این اخبار تا این لحظه فقط در حد حرف باقی مانده است.

این کارگر بیکار شده شهرداری نیشابور به نیابت از همکاران خود تصریح کرد: از سال‌ها قبل تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری به عنوان کارگر واحد خدمات (برای رفت و روب شهر) مشغول به کار بوده‌ایم اما از زمان خاتمه قرارداد آخرین پیمانکار (شرکت سبز زیور)، از پایان اسفند سال گذشته وضعیت شغلی مشخصی نداریم و هنوز نتوانسته‌ایم دو تا سه سال مطالبات سنواتی خود را از پیمانکار دریافت کنیم.

به نقل از یکی دیگر از کارگران گفته می‌شود که در حال حاضر شهرداری با این بهانه که کارگران پیمانکاری هیچ رابطه کاری با شهرداری ندارند، موضوع اخراج کارگران را پیگیری نمی‌کند. این در حالی است که پیمانکار قبلی بعد از خروج برای پرداخت طلب سنواتی کارگران به شهرداری اجازه داده که طلب کارگران را از باقی مانده طلب شرکت از شهرداری بپردازد. اما شهرداری در پاسخ به کارگران وعده پرداخت طلب سنواتی کارگران را حداقل تا ۴ ماه دیگر می‌دهد.

این کارگر تعدیلی شهرداری منطقه دو شهرداری نیشابور همچنین گفت: شرایط فوق باعث نگرانی و برهم خوردن آرامش ما شده است. به همین دلیل از مسئولان شهرستانی و استانی درخواست داریم برای بازگشت به کار ما اقدام کنند.

تجمع کارکنان دانشگاه آزاد واحد مشهد
به گزارش انصاف نیوز، جمعی از کارکنان دانشگاه آزاد واحد مشهد، در مقابل ساختمان این دانشگاه دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش، تجمع این کارکنان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان صورت گرفته است.

تجمع کارگران کاشی اصفهان
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱، جمعی از کارگران شرکت کاشی اصفهان در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، کارگران در پی تعطیلی چندین باره این مجتمع تولیدی، با عدم امنیت شغلی، بلاتکلیفی قراردادهای کاری و ناامنی اقتصادی مواجه و نسبت به این وضعیت معترض شده‌اند.

تجمع مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی در تهران
به گزارش ایلنا، امروز سه‌شنبه ۳۰ فرودین ۱۴۰۱، تعدادی از مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی در مقابل ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کرده و به مبهم بودن وضعیت شغلی خود اعتراض کردند.

مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی می‌گویند: علی رغم تغییر دولت و وعده‌هایی که وزارت کار بابت استیلای آیین‌نامه و بهبود شرایط کسب و کار به مشاورین حفاظت فنی و خدمات ایمنی داده بود، پس از گذشت حدود یک سال از اسقرار دولت جدید همچنان رویه‌ی قبلی ادامه دارد.

به گفته‌ مشاوران فنی و خدمات ایمنی؛ پس از پیگیری‌های مستمر و جلسات متعدد با مسئولین و معاون محترم روابط کار هیچ اتفاق خاصی برای ادامه فعالیت مشاوران رخ نداده است و پروانه‌ی فعالیت این نیروها تا بعد از خرداد ماه دیگر تمدید نخواهد شد.

آنها می‌گویند: هیچ آینده روشنی برای اشتغال خود نمی‌توانیم متصور شویم.

تجمع اعتراضی مال‌باختگان شرکت «رامک خودرو» در تهران
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز سه‌شنبه ۳۰ فروردین‌ماه، جمعی از مال‌باختگان شرکت «رامک خودرو» به دلیل عدم تحقق مطالبات خود مقابل دفتر قوه‌قضائیه در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، پرونده رامک خودرو بیش از ۷ هزار شاکی دارد که همه آن‌ها برای دریافت خودروی تیوولی مبالغ مختلفی را به حساب این شرکت واریز کرده‌اند، اما بعد از چندین سال هنوز خودرو به آنها تحویل داده نشده است.

تجمع کارکنان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در تهران
به گزارش آفتاب‌‌نیوز، امروز سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱، جمعی از کارکنان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در محوطه این وزارتخانه واقع در تهران تجمع کردند.

تجمع این کارکنان به دلیل وضعیت نامناسب معیشتی و با خواست افزایش حقوق صورت گرفته است.

تجمع مالباختگان نگین خودرو و ایرتویا در تهران
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱، جمعی از مالباختگان شرکت نگین خودرو و ایرتویا، در مقابل ساختمان دفتر ارتباطات مردمی قوه قضاییه واقع در تهران تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، معترضان خواستار رفع بلاتکلیفی قضایی و شفاف‌سازی درباره روند رسیدگی به پرونده این شرکت‌ها شدند.

تجمع مالباختگان شرکت خودرو مفتاح رهنورد در تهران
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ابران، امروز سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱، شماری از مالباختگان شرکت مفتاح رهنورد، در اعتراض به بلاتکلیفی شاکیان پرونده این شرکت در مقابل دفتر ریاست قوه قضاییه در تهران، تجمع برپا کردند.

بر اساس این گزارش، معترضان در سال‌های ۹۶ و ۹۷ با پرداخت مبالغی بیش از ١ هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان، اقدام به پیش‌خرید خودرو کرده‌اند، اما تاکنون خودرویی به آن‌ها تحویل داده نشده که این امر سبب وارد آمدن خسارت مالی جدی به خریداران شده است.

پرونده شرکت خودرو مفتاح رهنورد، با حدود ۱۶۰۰ شاکی، از سال ۹۷ تاکنون در جریان رسیدگی است و علیرغم برگزاری جلسات دادگاهی فرمایشی برای متهمان، همچنان شاکیان در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند.

اعتصاب کامیون داران در رودبار جنوب
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱، شماری از کامیون‌داران شهرستان رودبار جنوب واقع در استان کرمان، در اعتراض به پایین بودن نرخ کرایه‌های اعلام شده از سوی اداره راهداری جنوب کرمان، دست به اعتصاب زدند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۰ آوریل ۲۰۲۲