سرکوب اعتراضات معلمان: دهها معلم بازداشت شدند

معلمان ایران بار دیگر در ده‌ها شهر دست به تجمعات اعتراضی زدند. آن‌ها به وضعیت معیشتی و حقوق‌های ناچیز خود و عدم پاسخگویی به مطالباتشان اعتراض دارند. در تهران مأموران امنیتی به تجمع معلمان یورش بردند و ده‌ها نفر را بازداشت کردند.

فرهنگیان و معلمان ایران به‌دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران یک بار دیگر پنج‌شنبه اول اردیبهشت در ده‌ها شهر دست به اعتراض زدند. آن‌ها خواهان اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری‌اند و می‌گویند پس از اجرای این قانون و اعمال رتبه‌بندی و همسان‌سازی واقعی باید حقوق هر معلم بازنشسته و شاغل به‌ویژه معلمان تازه استخدام و معلمان غیررسمی به بالای خط فقر برسد. پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۱۴۰۰ و معوقات حق‌التدریس پرداخت شود و معلمان استخدام موقت به‌طور رسمی پذیرفته شوند. حق برخورداری از آموزش رایگان و باکیفیت به‌ویژه در مناطق محروم، تشکیل کلاس‌های درس با ظرفیت حداکثر ۱۶ دانش‌آموز و آزادی معلمان زندانی، نیز از دیگر خواسته‌های معلمان است.

تجمعات روز پنج‌شنبه از جمله در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، رشت، یزد، سنندج، اهواز، مشهد، کرمانشاه، کرج، کامیاران، سقز، همدان، زنجان، یاسوج، شوشتر، دهگلان، قم، اسلام‌آبادغرب، بیجار، شهرضا، بوکان، تاکستان، شهرکرد، نیشابور، ساری، پل‌دختر، هرسین، الیگودرز، کوهدشت، هفت‌تپه، اردبیل، اندیمشک، اراک، بوشهر، مریوان، شوشتر، مهریز، دلفان، شهرستان بهمئی برگزار شد.

تجمع سراسری معلمان ایران ـ تجمع معلمان شیراز ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

در تهران تجمع معلمان سرکوب شد. به‌گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، صبح پنج‌شنبه، از همان ابتدا از میدان فردوسی تا انتهای خیابان قرنی نیروهای لباس شخصی و گارد و انتظامی تمام مسیر را قرق کرده و مانع از شکل‌گیری تجمع معلمان شدند و با خشونت و ایجاد رعب و وحشت حدود ۴۰ معلم را بازداشت و به بازداشتگاه وزرا منتقل کردند.

محمد حبیبی، سخنگوی تشکل‌های صنفی معلمان در پیامی اسامی سه تن از بازداشت‌شدگان را شهرزاد قدیری، معصومه زمانی و علی گودرزی اعلام کرد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران گفته است که این سطح یورش و خشونت یادآور سرکوب تجمع ۳۱ تیر سال ۱۳۹۴ در دولت حسن روحانی است و نشان می‌دهد «این خط سرکوب یک خط حاکمیتی و در ضدیت با هر نوع دادخواهی و مطالبه‌گری است».

این شورا خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان و عزل یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش شده و گفته است که او وزارت آموزش و پرورش را به «مرکز توطئه علیه معلمان» تبدیل کرده است.

پیش از این مأموران امنیتی و لباس شخصی، در تجمع روز شنبه ۲۱ اسفندماه نیز با حمله به تجمع اعتراضی معلمان در شهرستان رودسر در استان گیلان، ضمن ضرب و شتم شدید تجمع‌کنندگان، دست‌کم چهار نفر از آن‌ها را بازداشت کرده بودند.

تجمع سراسری معلمان ایران ـ تجمع معلمان مشهد ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

از جمله شعارهای معلمان و فرهنگیان در تجمعات سراسری روز پنج‌شنبه یکم اردیبهشت می‌توان به این شعارها اشاره کرد: مدعی عدالت خجالت خجالت، دولت خیانت می‌کند مجلس حمایت می‌کند، معلم به‌پاخیز برای رفع تبعیض، اجرای هم‌ترازی بدون حقه‌بازی، رتبه‌‌بندی حل نشه کلاس‌ها تعطیل می‌شه، معلم، کارگر اتحاد اتحاد، فرهنگی باغیرت تن نمی‌ده به ذلت، معلم زندانی راهت ادامه دارد ، آموزش رایگان حق فرزند ایران، یه سیسمونی کم بشه مشکل ما حل می‌شه (اشاره به خرید سیسمونی خانواده قالیباف از ترکیه که جنجال‌برانگیز شد)،رئیسی-قالیباف این آخرین پیام است جنبش معلمان آماده قیام است.

قطعنامه تجمع

در قطعنامه پایانی تجمع پنج‌شنبه آمده است: «تا زمانی که مطالبات فرهنگیان محقق نگردد ما خیابان را ترک نخواهیم کرد. خیابان از آن ماست تا زمانی که تمام مطالبات محقق گردد سرکوب و زندان و پرونده‌سازی قادر نیست جنبش معلمان را یک گام به عقب براند.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران به‌نمایندگی از سوی معلمان در این قطعنامه تأکید کرده است که:

«ما خواهان توقف سیاست‌های ضدآموزشی خصوصی‌سازی و پولی‌سازی آموزش هستیم تبعات این سیاست‌ها افزایش کودکان کار و بازمانده از تحصیل و گسترش آسیب‌های اجتماعی است ما این سیاست‌ها را محکوم می‌کنیم.»

این قطعنامه بر آزادی معلمان زندانی نیز تأکید کرده و گفته است در حال حاضر «محمدتقی فلاحی، لطیف روزی‌خواه، یعقوب یزدانی، حسین رمضان‌پور، ناهید فتحعلیان، زینب همرنگ، معصومه عسگری، هاله صفرزاده، عالیه اقدام‌دوست، هاشم خواستار، محمدحسین سپهری و جواد لعل محمدی دوران حبس خود را سپری می‌کنند درحالی‌که اسماعیل عبدی به‌صورت ظالمانه بیش از هفت سال است که به بند کشیده شده است».

همچنین «طی شش ماه گذشته صدها معلم در سراسر کشور به بازپرسی و نهادهای امنیتی احضار شده و دادگاه محمود بهشتی لنگرودی، محمود ملاکی، عزیز قاسم‌زاده، رادا مردانی، پیروز نامی، علی کروشات، فرنگیس نسیم‌پور، غلامرضا غلامی کندازی و… برگزارشده است و محمد رضا رمضان‌زادە نیز دوران محکومیت خود را با پابند الکترونیکی سپری می‌کند».

قطعنامه این فشارها را تلاش «برای توقف مطالبه‌گری» معلمان دانسته و افزوده است: «ما با صدای رسا اعلام می‌کنیم که مطالبات ما بخشی از حقوق انسانی و اولیه ماست، تشکل‌یابی و تجمع حق مسلم ماست. تنها راه تحقق مطالبات فرهنگیان اتحاد و همبستگی تشکیلاتی است.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران همچنین گفته است که به‌زودی تاریخ تجمع بعدی اعلام خواهد شد و «روند اعتراض تا تحقق مطالبات ادامه خواهد داشت».

برگرفته از سایت رادیو زمانه، ۲۱ آوریل ۲۰۲۲