دستکم ۵۹ تجمع اعتراضی برگزار شد

پنجشنبه ۱ اردیبهشت‌ماه، شماری از کارگران فصلی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، در محوطه این شرکت، جمعی از اهالی روستای سراوان واقع در شهرستان رشت، برای دوازدهمین روز متوالی در این روستا و تعدادی از اهالی روستای امامزاده باقر واقع در شهرستان بهارستان در ورودی این روستا، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همزمان در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته دستکم در ۵۶ شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.

پنجشنبه ۱ اردیبهشت‌ ۱۴۰۱، به دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در شهرها و استانهای مختلف کشور از جمله بوشهر، لرستان، البرز، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کرمانشاه، زنجان، قم، بابل، دیواندره، همدان، گیلان، شیراز، تهران، کوهدشت، الیگودرز، هرسین، تاکستان، شهرضا، پلدختر، کامیاران، سقز، دهگلان، اسلام آباد غرب، اهواز و بهمئی، بیجار، مهریز، بوکان، دلفان یاسوج، مریوان، بانه، شوش، شوشتر، بروجرد، سیرجان، آبدانان، سردشت و سنقر و کلیایی، سنندج، نیشابور، زرین دشت، داراب، رستم، کازرون، ساری، فیروزآباد، جلفا، مشهد، تبریز، ماهشهر، شیروان، ملارد و برازجان در مقابل ساختمان اداره آموزش و پرورش شهرها و استانهای خود در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به تجمعات اعتراضی زدند. در جریان تجمع فرهنگیان استان ده ها تن توسط ماموران انتظامی بازداشت شده و پس از ساعاتی آزاد شدند.

معلمان معترض مطالبات خود را «اجرای کامل قانون رتبه بندی فرهنگیان شاغل و همچنین قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان»، «رسمی شدن نیروهای استخدام موقت، نیروهای خدمات آموزشی، آموزشیاران نهضت و مربیان پیش دبستانی»، «پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان سال ۱۴۰۰»، «بهبود معیشت نیروهای خدماتی»، «اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی»، «آزادی معلمان زندانی»، «آموزش رایگان و با کیفیت برای دانش آموزان»، «پرداخت بیمه دانش آموزان» و همچنین «تشکیل کلاسهای درس با ظرفیت حداکثر ۱۶ دانش آموز» عنوان کردند.

هرانا همزمان در گزارشی مجزا، به شرح جزئیات و ارائه تصاویر و ویدیوهایی از تجمعات سراسری معلمان و فرهنگیان طی روز جاری، پرداخته است.

تجمع مردم روستای سراوان
به گزارش انتخاب، امروز پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، شماری از اهالی روستای سراوان واقع در شهرستان رشت، برای دوازدهمین روز متوالی در این روستا دست به تجمع اعتراضی زدند.

تجمع این افراد در اعتراض به دفن غیر بهداشتی زباله و انباشت چندین ساله پسماند در مناطق جنگلی این روستا صورت گرفته است.

آنها اظهار داشتند: تا زمانی که ارگان های متولی به وعده های خود مبنی بر ممنوعیت ورود زباله به جنگل‌های سرسبز سراوان عمل نکنند، به اعتراض خود ادامه خواهیم داد؛ چرا که این معضل نه تنها حیات محیط زیست منطقه را به خطر انداخته است، بلکه تهدیدی جدی برای سلامتی هزاران فرد ساکن در این منطقه محسوب میشود.

مردم منطقه می‌گویند که وجود حجم زیاد زباله‌ها، شیرابه‌ها، حشرات و مگس های فراوان منجر به ابتلای برخی‌ از ساکنین به بیماری‌های پوستی شده است.

قریب به ۴۰ سال است که زباله‌های شهر رشت و چندین شهر دیگر استان گیلان به روستای سراوان منتقل می‌شود؛ به طوری که منابع خبری رسمی، ارتفاع زباله‌ها در این منطقه را ۹۰ الی ۱۱۰ متر عنوان می کنند.

تجمع کارگران فصلی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه
به گزارش هرانا، امروز پنجشنبه یک اردیبهشت ۱۴۰۱، شماری از کارگران فصلی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، دست از کار کشیده و در محوطه این شرکت تجمع کردند.

کارگران نسبت به خودداری این شرکت از بستن قرارداد کاری با آنها معترض هستند.

به گزارش هرانا، امروز پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، تعدادی از اهالی روستای امامزاده باقر واقع در شهرستان بهارستان در اعتراض به محرومیت های زیرساختی و مشکلات معیشتی در جاده ورودی این روستا تجمع کردند.

عدم توجه مسولان شهری و روستایی به مشکلات معیشتی و اداری و فقدان زیرساخت های مناسب مخابراتی در این منطقه از جمله مشکلات اصلی اهالی این روستا است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۲ آوریل ۲۰۲۲