دستکم ۶ تجمع اعتراضی برگزار شد/اعتصاب کارگران پروژه‌ای شاغل در ۶ شرکت

دوشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه، تعدادی از فعالان مدنی و شهروندان یاسوج در اعتراض به اقدام خشونت آمیز نیروهای اطلاعات سپاه برای بازداشت علی‌حسن بهامین، در مقابل ساختمان سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد، جمعی از کارکنان استانی بهزیستی در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی واقع در تهران، شماری از اهالی روستای سراوان واقع در شهرستان رشت برای شانزدهمین روز متوالی در این روستا، گروهی از کارگران فصلی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در محوطه این شرکت، تعدادی از کارگران شاغل در بخش‌های مختلف شهرداری شوش، برای دومین روز متوالی در مقابل ساختمان فرمانداری و تعدادی از شهروندان شهرستان سراوان در مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همزمان امروز دوشنبه ۵ اردیبهشت، کارگران پروژه‌ای شاغل در ۶ شرکت مختلف، در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی، عدم افزایش دستمزد و سایر مطالباتشان دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

شهروندان معترض خواهان مشخص شدن وضعیت علی‌حسن بهامین و عذرخواهی رسمی اطلاعات سپاه به دلیل رفتار خشونت آمیز و اقدامات بی‌ضابطه هستند.

ساعاتی پیش انتشار ویدئویی از برخورد خشونت آمیز نیروهای امنیتی و ضرب و شتم علی‌حسن بهامین، فعال صنفی معلمان در یاسوج، واکنش بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی و فعالان صنفی معلمان را به همراه داشت.

تجمع کارکنان استانی بهزیستی در تهران
به گزارش هرانا، امروز دوشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، جمعی از کارکنان استانی بهزیستی، در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی واقع در تهران دست به تجمع زدند.

تجمع کنندگان با سردادن شعارهایی از جمله «مافیای بهزیستی ، خجالت خجالت» ضمن اعتراض به وضعیت معیشتی و دریافت‌های رفاهی خود، خواستار تحقق مطالباتشان شدند.

کارکنان بهزیستی همچنین به تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا اعتراض کرده و خواستار شفاف‌سازی در مورد میزان حقوق و مزایای کارکنان حوزه ستادی سازمان بهزیستی و اجرای درست همسان‌سازی شدند.

تجمع کارگران فصلی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه
به گزارش ایلنا، امروز دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، شماری از کارگران نی بر فصلی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در محوطه این شرکت دست به تجمع زدند.

کارگران نسبت به خودداری این شرکت از بستن قرارداد کاری با آنها معترض هستند.

یکی از کارگران گفت: اعتراض امروز ما کارگران فصلی، به مشخص نشدن وضعیت شغلی‌مان است. ما به دنبال تبدیل وضعیت استخدامی خود از فصلی به قراردادی هستیم.

به گفته وی، باتوجه به اینکه حِرفِه یک کارگر فصلی موقتی است، کارگرانی که این حرفه را انجام می‌دهند تنها در طول فصل بهره‌برداری به صورت موقت در این شغل بکار گرفته می‌شوند و مابقی فصول سال بیکار هستند بنابراین درخواست این گروه از کارگران از مدیریت مجموعه عقد قرارداد سالانه است تا امنیت شغلی داشته باشند.

تجمع کارگران شهرداری شوش
به گزارش ایرنا، امروز دوشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، کارگران شاغل در بخش‌های مختلف شهرداری شوش برای دومین روز متوالی در مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، کارگران معترض خواستار پرداخت حقوق معوقه و تحقق دیگر مطالباتشان هستند.

این کارگران گفتند: با گذشت چند ماه هنوز حقوق معوقه ما پرداخت نشده است.

آنها افزودند: در حالی که هفته کار و کارگر نزدیک است اما کسی پیگیر مطالبات صنفی ما نیست و در این شرایط سخت اقتصادی خود و خانواده‌هایمان به سختی روزگار را سپری می‌کنیم.

این افراد خود را کارگران پیمانی و قراردادی‌ شهرداری شوش شاغل در بخش‌های عمران، تاسیسـات، آتشنشانی، خدمات و فضای سبز معرفی کردند.

تجمع شهروندان شهرستان سراوان سیستان و بلوچستان
به گزارش رسانک، امروز دوشنبه ۵ اردیبهشت ماه ١۴٠١، شماری از شهروندان شهرستان سراوان در مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، تجمع این شهروندان به دنبال فراخوان فرمانداری سراوان مبنی بر اجرای سیستم کدینگ برای کارت سوخت خودروهای این شهرستان صورت گرفته است.

تجمع ساکنین روستای سراوان رشت
به گزارش رکنا، امروز دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، شماری از اهالی روستای سراوان واقع در شهرستان رشت، برای شانزدهمین روز متوالی در این روستا دست به تجمع اعتراضی زدند.

تجمع این افراد در اعتراض به دفن غیر بهداشتی زباله و انباشت چندین ساله پسماند در مناطق جنگلی این روستا صورت گرفته است. مردم منطقه می‌گویند که وجود حجم زیاد زباله‌ها، شیرابه‌ها، حشرات و مگس های فراوان منجر به ابتلای برخی‌ از ساکنین به بیماری‌های پوستی شده است.

قریب به ۴۰ سال است که زباله‌های شهر رشت و ۷ شهر دیگر استان گیلان به روستای سراوان منتقل می‌شود؛ به طوری که ارتفاع زباله‌ها در این منطقه به ۹۰ متر رسیده است.

اعتصاب کارگران پروژه‌ای شاغل در شرکتهای مختلف
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، شماری از کارگران پروژه‌ای شاغل در سایت ۱ پتروشیمی بوشهر، کارگران پیمانکاری شاغل در فاز ۱۹ عسلویه، کارگران پروژه‌ای شرکت پتروکیان شاغل در پتروشیمی هنگام، کارگران پروژه‌ای شاغل در فاز ۱۳ عسلویه، کارگران پروژه‌ای شرکت فولاد کوشان شاغل در پتروپالایش کنگان و کارگران پروژه‌ای ساخت مخازن سبز عسلویه، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست از کار کشیده و در محل این شرکت ها اعتصاب کردند.

این کارگران خواستار افزایش دستمزد و نوبت‌کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت و تحقق دیگر مطالبات خود هستند.

نمایشگر

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۶ آوریل ۲۰۲۲