ضرب و جرح یک آموزگار به قصد بازداشت و رها کردن او با دستبند پس از مقاومت مردم!

علی‌حسن بهامین پیلی فعال صنفی آموزگاران با یورش مأموران امنیتی قرار بود بازداشت شود اما به دلیل نداشتن حکم قضایی و مقاومت مردم، مأموران نتوانستند وی را با خود ببرند. مأموران امنیتی جمهوری اسلامی این آموزگار را مورد ضرب و جرح قرار داده و سپس با دستبند رها کرده و رفتند!

بر اساس ویدئوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مأموران امنیتی که تلاش داشتند علی‌حسن بهامین پیلی آموزگار و فعال صنفی ساکن استان کهگیلویه و بویراحمد را بازداشت کنند، او را مورد ضرب و جرح قرار داده‌ و به زور تلاش کردند او را سوار اتومبیل کنند.

در ویدئوی منتشر شده چهار مأمور لباس شخصی در مقابل دانشگاه یاسوج، در حالی که دستبند به یک دست علی‌حسن بهامین پیلی زده‌اند، با ضرب و جرح تلاش می‌کنند او را سوار یک اتومبیل بدون علامت کرده و با خود ببرند ولی با مقاومت این معلم و کمک مردم موفق نمی‌شوند او را با خود ببرند.

در ادامه ویدئو علی‌حسن بهامین پیلی دیده می‌شود که مأموران بدون اینکه دستبند را از دست‌های او باز کنند، وی را رها کرده‌اند و این آموزگار درباره درد شدید مچ دستش توضیح می‌دهد.

علی حسن بهامین اسفندماه سال گذشته در حالی که برای شرکت در تجمع معلمان به شیراز رفته بود، پس از پایان تجمع توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی برده و پس از یک روز آزاد شده بود.

آموزگاران یکی از اصنافی هستند که در دو سال گذشته اعتراضاتی هماهنگ و سراسری را برای رسیدن به حقوق خود انجام دادند. اعتراضات سراسری آموزگاران در سال جدید خورشیدی نیز در اول اردیبهشت در بیش از ۵۰ شهر ایران و با حضور هزاران آموزگار برگزار شد. دومین دور این اعتراضات قرار است یازدهم اردیبهشت به مناسبت روز معلم در تقویم جمهوری اسلامی و روز جهانی کارگر برگزار شود.

همزمان با افزایش اعتراضات صنفی آموزگاران، فشارهای امنیتی و قضایی علیه فعالان صنفی آموزگار نیز افزایش پیدا کرده است. سه آموزگار از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون به زندان محکوم شده و ده‌ها آموزگار احضار و بازداشت شده‌اند.

مهدی فتحی آموزگار و فعال صنفی ساکن شیراز هفته جاری در دادگاه تجدید نظر به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی» در مجموع به هشت سال حبس، ابطال گذرنامه و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

رسول بداقی بازرس کانون صنفی معلمان و عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی آموزگاران توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۵ سال حبس، ممنوعیت خروج از کشور و منع اقامت در تهران و تمام استان‌های همجوار به مدت ۲ سال محکوم شد. همزمان رسول کارگر آموزگار و فعال صنفی معلمان استان فارس توسط دادگاه تجدید‌ نظر این استان به یک سال حبس محکوم شد.

در اسفندماه گذشته نیز تعداد زیادی از فعالان صنفی آموزگاران در پی برگزاری اعتراضات سراسری احضار، تهدید و مورد بازجویی قرار گرفتند. برای برخی از این آموزگاران پرونده قضایی تشکیل شده است. اواخر اسفند گذشته پنج تن از فعالان صنفی خوزستان به نام‌های بهنیا بهمئی‌نژاد، شهریار شیروانی، سیامک چهرازی، اقبال تامرادی و کوکب بداغی، به دادسرای اهواز این شهر احضار شدند.

در اعتراضات سراسری اول اردیبهشت نیز تجمع آموزگاران در تهران با حضور گسترده مأموران یگان ویژه و امنیتی به خشونت کشیده شد و ده‌ها آموزگار بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شدند. برخی گزارش‌ها شمار آموزگاران بازداشت شده را ۷۰ تن اعلام کرده که ۳۰ نفر آنها زن و ۴۰ نفر مرد بودند. شهرزاد قدیری، معصومه زمانی و علی گودرزی از جمله آموزگارانی بودند که در تجمع اول اردیبهشت بازداشت شدند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۶ آوریل ۲۰۲۲