برگزاری ۶ تجمع اعتراضی و اعتصاب کارگران ۵ شرکت مختلف

طی دو روز اخیر، جمعی از درمانگران اعتیاد کشور در مقابل ستاد مبارزه با مواد مخدر، جمعی از ذی نفعان صندوق بازنشستگی هما (ایران ایر) در مقابل اداره مرکزی ایران ایر واقع در ورودی فرودگاه مهرآباد تهران، شماری از اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در این واحد، جمعی از نیروهای فنی و حرفه‌ای کشور در مقابل ساختمان وزارت کار و رفاه اجتماعی، جمعی از دانشجویان دانشگاه پیام نور تبریز در محوطه این دانشگاه و شماری از مالباختگان صرافی کریپتولند در مقابل ساختمان دادسرای تهران، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همزمان امروز سه شنبه ۶ اردیبهشت ماه، کارگران پروژه‌ای شاغل در ۵ شرکت مختلف، در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی، عدم افزایش دستمزد و سایر مطالباتشان دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

بر اساس این گزارش، افراد شرکت کننده در این تجمع، ابلاغیه فوق را کاملاً مخالف با مصوبات و ابلاغیه های نهادهای بالادستی مبنی بر ممنوعیت مطلق عرضه داروهای آگونیست در داروخانه‌ها دانستند و اعتراض شدید خود را به اقدامات فراقانونی سازمان غذا و دارو اعلام داشتند؛ آن‌ها معتقدند این ابلاغیه، موجب بروز آسیب‌های فراوان می‌شود.

معترضان بیانیه‌ای نیز خطاب به وزارت بهداشت قرائت کردند که در آن خواسته شده بود به درمانگران احترام گذاشته شود و از دامن زدن به سیاست‌های غلطی که می‌تواند موجب گسترش موج اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی شود، جلوگیری نمایند.

تجمع ذی نفعان صندوق بازنشستگی هما
به گزارش ایلنا، امروز سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، جمعی از ذی نفعان صندوق بازنشستگی هما (ایران ایر)، در اعتراض به انتقال صندوق بازنشستگی هما به صندوق کشوری در مقابل اداره مرکزی ایران ایر واقع در ورودی فرودگاه مهرآباد تهران تجمع کردند.

این بازنشستگان اعلام کردند: “صندوق از پرداختی ما در دوران اشتغال تشکیل شده، بنابراین اموال و دارایی آن غیردولتی و شخصی است و لذا انتقال آن بدون رضایت صاحبان اصلی، امری غیرقانونی محسوب می‌شود”.

آن ها اظهار داشتند: “با انتقال به صندوق کشوری حق و حقوق ما ضایع می‌شود. ما در دوران اشتغال پنج یا شش درصد بیشتر پرداخته‌ایم تا از مزایای بهتر در دوران بازنشستگی بهره‌مند شویم، حالا نمی‌توانند ما را با تصمیم دولت به یک صندوق دیگر منتقل کنند”.

این بازنشستگان افزودند: “تا امروز هنوز حقوق فروردین واریز نشده است”.

تجمع اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی
به گزارش شورای بازنشستگان ایران، روز دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، شماری از اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در این واحد تجمع اعتراضی برگزار کردند.

آن ها طی این تجمع خواستار همسان‌سازی حقوق و مزایای خود با دانشگاه‌های دولتی شدند.

تجمع نیروهای فنی و حرفه‌ای کشور
به گزارش ایلنا، امروز سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، جمعی از نیروهای فنی و حرفه‌ای کشور با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان وزارت کار و رفاه اجتماعی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

آن ها با بیان اینکه دستمزد نیروهای فنی و حرفه‌ای کشور با سابقه‌ی بالای ۱۵ – ۲۰ساله ۳ و نیم تا ۵ میلیون تومان است عنوان کردند: “رفاهیات کارکنان سازمان فنی و حرفه‌ای از مربی گرفته تا کارمند اداری و حراست، فاجعه است و اکثر نیروها دچار مشکلات شدید معیشتی هستند”.

مربیان سازمان فنی و حرفه‌ای می‌گویند: “ما تحصیلات بالای فوق لیسانس تا دکترا داریم اما با حقوقمان هزینه‌ی تحصیل فرزند خود و خرج روزمره را هم نمی‌توانیم پرداخت کنیم”.

تجمع دانشجویان دانشگاه پیام نور تبریز
به گزارش شورای بازنشستگان ایران، امروز سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، جمعی از دانشجویان دانشگاه پیام نور تبریز با برگزاری تجمع اعتراضی در محوطه این دانشگاه خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

آن ها دلایل این تجمع خود را اعتراض به مشکلات صنفی آموزشی از جمله حضوری شدن امتحانات پایان ترم و نیز مشکلات فرهنگی این دانشگاه عنوان کردند.

تجمع مالباختگان صرافی کریپتولند
به گزارش رادیو فردا، امروز سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، شماری از مالباختگان صرافی کریپتولند با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان دادسرای تهران خواهان بازگرداندن سرمایه‌های خود شدند.

بر اساس این گزارش، سرمایه‌ کاربران صرافی کریپتولند در پی انسداد این صرافی، بلوکه شده و این کاربران به رمزارزهای خریداری شده‌ خود دسترسی ندارند. آنها خواستار بازگشت سرمایه‌های مسدود شده خود هستند.

اعتصاب کارکنان شرکت صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، شماری از کارکنان شرکت صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان دست به اعتصاب زده و با تجمع جاده‌های دسترسی به این شرکت را بستند.

بر اساس این گزارش، دلیل اعتصاب آن ها تغییر مدیریت صنایع پتروشیمی عنوان شده است.

اعتصاب کارگران پروژه‌ای شاغل در شرکتهای مختلف
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، شماری از کارگران داربست‌بند نیروگاه برق اردبیل، کارگران مخازن سبز عسلویه، کارگران پروژه‌ای نیروگاه Boo عسلویه و کارگران پروژه‌ای شرکت ناورود در پتروپالایش کنگان، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست از کار کشیده و در محل این شرکت ها اعتصاب کردند.

این کارگران خواستار افزایش دستمزد و نوبت‌کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت و تحقق دیگر مطالبات خود هستند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۷ آوریل ۲۰۲۲