اردوغان در دیدار با پادشاه و ولیعهد عربستان خواستار گسترش روابط همه‌جانبه شد

رئیس‌جمهوری ترکیه که به عربستان سفر کرده است، در دیدار با ملک سلمان پادشاه این کشور بر گسترش «همه‌جانبه» روابط بین دو کشور تاکید کرد.

رجب طیب اردوغان گفت دو کشور می‌توانند در زمینه‌های سیاسی، نظامی، مبارزه با تروریسم، تامین امنیت غذایی، تکنولوژی‌های کشاورزی و انرژهای پاک، روابط خود را گسترش دهند.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین در این دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز دیدار کرد. این اولین دیدار اردوغان با بن سلمان از اکتبر ۲۰۱۸ است؛ زمانی که جمال خاشقچی، ستون‌نویس روزنامه واشینگتن‌پست توسط نیروهای امنیتی رده بالای عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول به وضع فجیعی کشته شد.

مقام‌های ترکیه پس از این ماجرا یک پرونده قضایی برای عوامل دخیل در قتل خاشقچی باز کردند که ۲۶ متهم داشت. روز ۱۸ فروردین امسال اما دستگاه قضایی ترکیه گفت پیگیری این پرونده را متوقف کرده و ادامه رسیدگی را به حکومت عربستان ارجاع داده است.

آمارهای رسمی ترکیه نشان می‌دهد طی سه ماهه ابتدایی ۲۰۲۲ واردات این کشور از عربستان نسبت به دور مشابه پارسال بیش از دو برابر شده و به ۱.۱ میلیارد دلار رسیده است. صادراتش نیز با رشدی ۱۱ درصدی حدود ۸۲ میلیون دلار بوده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳۰ آوریل ۲۰۲۲