اختصاصی ایران‌اینترنشنال: افشای طرح سپاه برای سه ترور در اروپا توسط باندهای مواد مخدر

در خبری اختصاصی، منابع دیپلماتیک به ایران اینترنشنال گفته‌اند نیروی قدس سپاه پاسداران با استفاده از قاچاقچیان مواد مخدر قصد انجام سه ترور در ترکیه ، آلمان و فرانسه را داشته است.

بنا بر اسناد و اطلاعاتی که در اختیار ایران اینترنشنال قرار گرفته است، یک عضو یگان ۸۴۰ نیروی قدس که در یک کشور اروپایی در بازداشت به سر می برد، اذعان کرده برای تهیه مقدمات این ترورها ۱۵۰ هزار دلار دریافت کرده است و بنا بوده پس از انجام قتل‌ها، یک میلیون دلار دیگر هم دریافت کند.

منابع دیپلماتیک به شرط محفوظ ماندن نام خود این اطلاعات را در اختیار ایران اینترنشنال قرار داده اند.

طبق گزارش اختصاصی ایران‌اینترنشنال، این عضو نیروی قدس اذعان کرده که دستور داشته یک شهروند اسراییلی شاغل در کنسولگری این کشور را در استانبول به قتل برساند.

کشتن یک ژنرال ارشد آمریکایی در آلمان و یک روزنامه‌نگار در فرانسه، بخش های دیگر این ماموریت سه گانه ترور در اروپا بوده است.

طبق گزارش اختصاصی ایران‌اینترنشنال، این عضو نیروی قدس، ماموریت داشته از رابطین خود در بین قاچاقچیان مواد مخدر برای این ترورها استفاده کند.

از واحد ۸۴۰ سپاه پاسداران به عنوان یگان ویژه ای که ماموریت هدف قرار دادن مخالفان جمهوری اسلامی و اهداف غربی را دارد یاد می‌شود.

محسن سازگارا، عضو شورای مدیریت گذار، در مورد طرح ترور جدید نیروی قدس به ایران‌اینترنشال گفت: «انتشار این خبر در چنین شرایطی می‌تواند نشان‌دهنده تلاش‌ها برای جلوگیری از احیای برجام باشد، زیرا نیروی قدس یکی از بزرگ‌ترین کاسبان تحریم است و عوامل آن در ادامه تحریم‌ها ذی‌نفع هستند.»

سازگارا افزود: احتمال دیگر این است که با توجه به نفوذ بالای روسیه در رده‌های بالای نیروی قدس سپاه پاسداران و عدم تمایل مسکو برای بازگشت نفت ایران به بازار جهانی، روسیه برای حفظ اهرم فشار عرضه انرژی این عملیات را طراحی کرده باشد.

سازگارا همچنین خاطرنشان کرد با توجه به اینکه یکی از اهداف این حمله‌ها یک ژنرال آمریکایی بوده، احتمال ارتباط این طرح با تلاش جمهوری اسلامی برای گرفتن انتقام قاسم سلیمانی وجود دارد.

عضو شورای مدیریت گذار استفاده شبکه ترور سپاه پاسداران از باندهای قاچاق مواد مخدر را امری پرسابقه دانست و گفت: «مدت‌هاست که جمهوری اسلامی با قاچاقچیان همکاری می‌کند و این شبکه قاچاق-تروریسم از کابل تا کاراکاس کشیده شده است.»

علی افشاری، تحلیل‌گر سیاسی، نیز درباره افشای طرح سپاه برای انجام ترور در اروپا به ایران‌انترنشنال گفت: ترور راهبرد همیشگی جمهوری اسلامی بوده و مقام‌های تهران مدت‌هاست که قصد ترور مقام‌های نظامی و دیپلماتیک آمریکا و اسرائیل را داشته‌اند.

این تحلیل‌گر سیاسی به ایران‌انترنشنال گفت: سرویس‌های امنیتی اروپا به دلیل ملاحظات محافظه‌کارانه خود سعی می‌کنند اقدام‌های تروریستی سپاه در اروپا را علنی نکنند.

افشاری خاطرنشان کرد: «سپاه پاسداران از یک مجموعه آرمانگرا در چارچوب گفتمان بنیادگرایی اسلامی افراطی شیعه‌محور، به یک سازمان گنگستری و مافیایی تبدیل شده است.»

او افزود: سپاه پاسداران برای اینکه مسئولیت اقدام‌های تروریستی خود را به عهده نگیرد از قاچاقچیان مواد مخدر و باندهای خلافکار در انجام طرح‌های تروریستی خود استفاده می‌کند.

این نخستین بار نیست که دستگاه های امنیتی ایران از قاچاقچیان مواد مخدر برای انجام ماموریت های ترور در خارج کشور استفاده می کند. در سال ۱۳۹۹، رسانه‌های ترکیه از روابط وزارت اطلاعات ایران با یک قاچاقچی بین المللی به نام ناجی شریفی زیندشتی خبر دادند. روابطی که گفته شد از سال ۱۳۹۴ شروع شده و بر ترور و ربودن مخالفان حکومت ایران در ترکیه متمرکز بوده است.

باند قاچاق زیندشتی متهم به قتل سعید کریمیان، مدیر موسسه تلویزیونی جم تی وی است که در سال ۱۳۹۶ در خودروی شخصی در محله ساری‌یر استانبول در حمله مسلحانه به قتل رسید.

این باند قاچاق مواد مخدر همچنین از سوی پلیس ترکیه به قتل مسعود مولوی، موسس کانال تلگرامی جعبه سیاه، در یکی از خیابان‌های استانبول متهم شده است.

مقام‌های امنیتی ترکیه همچنین می گویند تیمی از باند زیندشتی حبيب إسيود، فعال عرب اهوازی را در سال ۱۳۹۹از ترکیه ربوده و تحویل دستگاه‌های امنیتی ایران داده است.

برگرفته از سایت ایران اینترنشال، ۳۰ آوریل ۲۰۲۲