زلنسکی توافق بدون عقب‌نشینی روس‌ها را رد کرد

رئیس‌جمهوری اوکراین روز چهارشنبه هشدار داد تا وقتی نیروهای روسیه به‌طور کامل از خاک اوکراین عقب‌نشینی نکنند، کشورش به توافق آتش‌بس با مسکو تن نخواهد داد.
ولودیمیر زلنسکی که در نشست شورای مدیران روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال سخن می‌گفت، افزود که نیروهای اوکراینی پیشروی روس‌ها را «در مرحله نخست درگیری» متوقف کردند و در مرحله دوم نیز، اوکراین نیروهای روسیه را از قلمرو خود بیرون خواهد راند.
او تصریح کرد که در مرحله سوم نیز، اوکراین حاکمیت ارضی خود را به‌طور کامل باز پس خواهد گرفت.
رئیس‌جمهوری اوکراین تاکید کرد که ولادیمیر پوتین برای مذاکره بر سر هر گونه توافق آتش‌بس و توقف جنگ، ابتدا باید بپذیرد با او ملاقات کند.
آقای زلنسکی گفت اگرچه ادامه مذاکره صلح اهمیت دارد اما «تا وقتی رئیس‌جمهوری روسیه آن را امضا نکند یا بیانیه رسمی صادر نشود»، چنین توافق‌هایی بی‌فایده است.

پیشنهاد تحریم اسقف اعظم روسیه روی میز
در حالی‌که اتحادیه اروپا خود را برای اعمال ششمین بسته تحریمی علیه مسکو آماده می‌کند، یک دیپلمات اروپایی روز چهارشنبه گفت که علاوه‌بر الیگارش‌های روس، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه نیز به پیش‌نویس تحریم‌ها اضافه شده است.
گزارش‌ها حاکی است که در صورت تصویب این بسته از سوی کمیسیون اروپا، تحریم‌ها شامل مسدود کردن دارایی اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه و ممنوعیت ورود او به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا خواهد شد.
کلیسای ارتدوکس روسیه اوایل روز چهارشنبه با انتقاد از اظهارات اخیر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، که «کیریل یکم» را به همدستی با کرملین متهم کرده بود، اعلام کرد که اظهارات پاپ به دیالوگ بین دو کلیسا آسیب خواهد زد.
کیریل یکم، رهبر قدرتمند کلیسای ارتدوکس روسیه، که از سال ۲۰۰۹ این مقام را در اختیار دارد، روز ۲۷ فوریه، به فاصله چند روز پس از آغاز تهاجم کشورش علیه اوکراین، در نیایش هفتگی خود، از این تهاجم دفاع کرد و آن را جنگ علیه «نیروهای شر» دانست.
رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه که از متحدان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور به شمار می‌رود، مخالفان مسکو را متهم کرد که با «اتحاد تاریخی» روسیه و اوکراین مبارزه می‌کنند.
او پیشتر از سرکوب معترضان روس در تظاهرات مخالفان در روسیه حمایت کرده و در سال ۲۰۱۲ نیز پوتین را «معجزه الهی» خوانده بود.
دیپلمات‌های اتحادیه اروپا قرار است هفته جاری برای بحث بر سر اعمال تحریم‌های تازه علیه مسکو نشستی برگزار کنند.
جلسه نخست نمایندگان اتحادیه اروپا که اوایل روز چهارشنبه برگزار شد، به دلیل اختلافات موجود در میان برخی کشورها بدون توافق نهایی به پایان رسید.

آسوشیتدپرس: در حمله به تئاتر ماریوپُل اوکراین حدود ۶۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند
خبرگزاری آسوشیتدپرس در پی تحقیقاتی بر پایهٔ گواهی شاهدان و تصاویر می‌گوید که در حمله به تئاتر ماریوپُل اوکراین حدود ۶۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.
این حملهٔ هوایی به ساختمانی که از دو طرف آن به روسی «کودکان» نوشته شده بود و حدود ۱۰۰۰ غیرنظامی در آن پناه برده بودند ۱۶ مارس صورت گرفت و آن زمان شمار قربانیان ۳۰۰ تن اعلام شده بود.
مقام‌های روسیه گفتند که این حمله ربطی به آنها ندارد. مقام‌های جمهوری خودخواندهٔ دونتسکِ مورد حمایت روسیه گفتند که «ملی‌گرایان اوکراینی» از این تئاتر به عنوان ستاد خود استفاده می‌کردند.

روسیه: شش نیروگاه برق در اوکراین را هدف قرار دادیم
ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام با اشاره به حملات این کشور در اوکراین گفت: ۶ نیروگاه برق در ایستگاه‌های قطار لویو، پودپورشی، ولونتز، تیمکوو و پیاتیاتکا که برای حمل و نقل تسلیحات آمریکایی و اروپایی به نیروهای اوکراینی حاضر در منطقه دونباس استفاده می‌شد را با موشک‌های هوا به زمین حساس زدیم.
او همچنین از انهدام سامانه موشکی توچکا-او در نوویا دیمیتروکا، هدایت دهنده سامانه‌های اس۳۰۰ در سانجیکا، کریسینو و وولنویانسک و انبار مهمات و منطقه اجتماع نیروهای اوکراینی در نوا الکسادرووکی از طریق همین موشک‌ها خبر داد.
به گقته وی واحدهای هوایی تاکتیک‌ها رزمی روسیه ۴۰ هدف نظامی اوکراین را در یک شب از بین برده است.

صدها غیرنظامی و بیش از ۳۰ کودک در آزوفستال گرفتار مانده‌اند
وادیم بُیچِنکو شهردار ماریوپُل اوکراین می‌گوید درگیری شدید میان نیروهای روس و مدافعان شهر در مجتمع صنعتی آزوفستال جریان دارد. او به تلویزیون اوکراین گفت ارتباط با رزمندگان داخل کارخانه قطع شده. صدها غیرنظامی و بیش از ۳۰ کودک در کارخانه گرفتار مانده‌اند.

دادستان کل اوکراین پوتین را «جنایتکار جنگی اصلی قرن بیست و یکم» لقب داد
دادستان کل اوکراین با اشاره به عملیات روسیه در چچن، گرجستان، سوریه، کریمه، و دیگر شهرهای اوکراین، از پوتین به عنوان «جنایتکار جنگی اصلی قرن بیست و یکم» یاد کرد.
ایرینا وندیکتووا، دادستان کل اوکراین، روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت در دیدار از شهر ایرپین در حومه‌ کی‌یف پس از خروج نیروهای اشغالگر روسیه از آن شهر، در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت که دادستانی اوکراین از طریق عملیات تحقیق و تجسس و گفتگو با بازماندگان قربانیان و آوارگانی که از شهرهای تحت اشغال قوای روسیه خارج شده‌اند، اسامی و مشخصات دست کم ۶۰۰ نظامی روسی را که در تجاوز و کشتار غیرنظامیان سهیم بودند فهرست کرده‌ است. وی با این حال افزود ستایش و حمایت آشکار پوتین از عوامل تجاوز و کشتار در اوکراین، رئیس حکومت روسیه را در راس این فهرست قرار می‌دهد.
تصاویری که خبرگزاری‌ها از گورهای دسته‌جمعی در شهر ایرپین منتشر کردند، تصاویر قبرهای قربانیان غیرنظامی تجاوز و خشونت جنسی و کشتار عمدی در شهر بوچا در حومه کی‌یف، را یاد‌آور می‌شوند. رسانه‌ها، مقامات دادگستری اوکراین، و کارشناسان فرستاده دیوان کیفری بین‌المللی، و همچنین مقامات بین‌المللی دیگر از جمله دبیرکل سازمان ملل متحد بعد از عقب‌نشینی نیروهای روسیه از بوچا دیدار کرده بودند.
خانم وندیکتووا گفت:‌ «چچن را به خاطر بیاورید. هر دو مرتبه [اقدامات روسیه] در گرجستان را به خاطر بیاورید. سوریه و شهرهای اوکراین، از جمله کریمه در سال ۲۰۱۴ و بعد لوهانسک و دونباس را به یاد آورید.» وی تاکید کرد: «پوتین جنایتکار جنگی اصلی قرن بیست و یکم است.»
وی گفت فهرست ۶۰۰ نفری اوکراین، علاوه بر عناصر نظامی روسیه، سیاستمداران بلندپایه و ماموران تبلیغاتی مسکو را هم که به گفته او به پوتین کمک می‌کنند در بر می‌گیرد.
دادستان کل گفت اوکراین آماده است هنگام محاکمه، شواهد و مدارک قاطعی را علیه متهمان به دادگاه عرضه کنند؛ شواهد و مدارکی که شرکت در قتل، شکنجه، و غارت شهرها را ثابت می‌کند.
خانم وندیکتووا در پاسخ به یک خبرنگار، نیروهای روسی را متهم کرد که از تجاوز جنسی به دختران خردسال، زنان، و سالمندان به عنوان یک ابزار جنگی با هدف ارعاب شهروندان غیرنظامی استفاده می‌کنند.
خانم ونه‌دیک‌تووا مسئولیت این عملیات را «با شخص ولادیمیر پوتین» دانست و گفت که پوتین از عوامل اشغال شهر پوچا به مناسبت نشان دادن آن چه پوتین «قهرمانی و شجاعت» توصیف کرد، ستایش کرده است.
به گفته‌ دادستان کل اوکراین، پوکه‌های گرد‌آوری شده در شهرهای پوچا و ایرپین، استفاده‌ نیروهای روسیه از گلوله‌های ۸۲ میلیمتری و ۱۲۰ میلیمتری‌ خمپاره، و موشک‌های بالیستیک اسکندر ام با پرتابه‌های مرگبار برای هدف گرفتن غیرنظامیان را تأیید می‌کند و این، به گفته خانم ویندیکتووا، نقض مقررات و رسوم ارتش فدراسیون روسیه و کنوانسیون ژنو است.
بنا به گزارش رویترز، روسیه استفاده از تجاوز جنسی در جنگ را انکار کرده و کرملین واکنشی به اتهام جنایت جنگی نشان نداده است.

تحریم‌های پیشنهادی اتحادیهٔ اروپا علیه روسیه
تحریم‌های پیشنهادی شش‌بندی اتحادیهٔ اروپا علیه روسیه که تصویبش به اتفاق آراء اعضای اتحادیه نیاز دارد:
بنا به پیشنهاد رئیس کمیسیون اروپایی، قرار است اتحادیه اروپا تا ۶ ماه دیگر از نفت خام روسیه دست بکشد و تا پایان ۲۰۲۲، از تمامی فراورده‌های نفتی روسیه.
اِسبِربانک، بزرگ‌ترین بانک روسیه و کردیت‌بانک مسکو و بانک کشاورزی این کشور از سامانهٔ پرداخت بانکی سوئیفت اخراج می‌شوند.
سه شبکهٔ تلویزیونی دولتی بزرگ روسیه که «دروغ‌پراکنان پوتین» عنوان شدند، در اتحادیهٔ اروپا از طریق کابل، ماهواره و اینترنت قابل دریافت نخواهند بود.
۵۸ شهروند دیگر روسیه تحریم خواهند شد، از جمله کسانی که اتحادیهٔ اروپا آنها را در جنایات بوچا و محاصرهٔ ماریوپُل همدست می‌داند.
ولی در مورد تحریم کامل واردات گاز روسیه که آن هم از درآمدهای اصلی کرملین است، در این طرح چیزی نیامده، چون به باور تحلیلگران جایگزینی آن سخت‌تر است.

مجارستان: نمی‌توانیم ازممنوعیت اتحادیه اروپا بر واردات نفت روسیه حمایت کنیم
پیتر سیجاریتو، وزیر امور خارجه مجارستان می‌گوید کشورش نمی‌تواند از تحریم پیشنهادی اتحادیه اروپا بر واردات نفت خام روسیه حمایت کند چرا که این سیاست امنیت انرژی بوداپست را با مشکل مواجه می‌کند.
سیجارتو در یک پیام ویدیویی که در حساب فیسبوکی خود به اشتراک گذاشته همچنین گفت: «مجارستان تنها در صورتی می‌تواند با این اقدامات موافقت کند که واردات نفت خام از روسیه از طریق خط لوله از تحریم‌ها مستثنی شود.»

وزیرخارجه اوکراین: اگر کشوری در اروپا از تحریم نفت روسیه حمایت نکند، در جنایات مسکو شریک است
دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین از کشورهای اروپایی خواست که از ممنوعیت خرید نفت روسیه حمایت کنند. آقای کولبا در یک پیام ویدیویی که در صفحه توییتر خود قرار داده خطاب به کشورهای اروپایی گفت: «اگر کشوری در اروپا وجود دارد که به مخالفت با تحریم نفت روسیه ادامه دهد، دلیل خوبی وجود دارد که بگوییم این کشور در جنایات روسیه در خاک اوکراین شریک است.»

روسیه در آوریل نفت خود را با تخفیف ۳۳ درصدی فروخت
وزارت دارایی روسیه اعلام کرد که هر بشکه نفت اورال در ماه آوریل به قیمت ۷۰.۵ دلار معامله شد.
قیمت هر بشکه نفت اورال روسیه در ماه آوریل نسبت به ماه قبل آن ۲۰.۸ درصد کاهش داشته و به ۷۰.۵ دلار کاهش یافت.
نفت اورال در مقایسه با نفت خام برنت، ۳۳ درصد ارزان‌تر فروخته شد.
کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان، استرالیا و کانادا به دلیل جنگ در اوکراین واردات نفت روسیه را متوقف کردند.
اتحادیه اروپا نیز قصد دارد صادرات نفت روسیه را تحریم کند.

سازمان ملل تجاوز سربازان روس به پسران اوکراینی را بررسی می‌کند
سازمان ملل مشغول بررسی گزارش‌هایی است که ادعا می‌کنند سربازان روس در جنگ علیه اوکراین به مردان و پسران اوکراینی تجاوز کرده‌اند. سازمان ملل از قربانیان خواسته در مورد تجاوزها گزارش دهند.
پرامیلا پتن، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور مقابله با خشونت جنسی در مناطق جنگی گفت گزارش تجاوزهای جنسی برای زنان و دختران به دلیل انگ‌هایی که به آنها زده می‌شود دشوار است اما برای مردان و پسران گزارش تجاوزهای جنسی اغلب از زنان هم دشوارتر است.
پاتن گفته است در یک میدان جنگ فعال نمی‌توان انتظار یک گزارش دقیق را داشت. اما او برای اقدامات خود منتظر گزارش داده‌ها و آمارها نمی‌ماند. پاتن به قربانیان تجاوز جنسی در اوکراین قول داد که قوانین بین‌المللی برای آنها “وعده‌ای توخالی” نخواهد بود.
او از قربانیان تجاوزهای جنسی خواست سکوت را بشکنند و افزود: «بدن شما میدان جنگ نیست و هرگز نباید به عنوان بخشی از میدان جنگ با آن برخورد شود.» این مقام ارشد سازمان ملل تاکید کرد بر اساس اسنادی که جمع‌آوری می‌شود مجرمان مجازات خواهند شد.

اوکراین: روسیه ۹ مه در ماریوپل رژه نظامی برگزار می‌کند
سازمان امنیت ارتش اوکراین (گور) می‌گوید روسیه برای برگزاری یک رژه نظامی در روز ۹ مه در بندر ماریوپل آماده می‌شود. نهم مه، سالروز شکست ارتش آلمان نازی و تصرف برلین از سوی متفقین و به‌ویژه ارتش سرخ شوروی است.
به گفته این نهاد اطلاعاتی، سرگی کیرنکو، معاون مدیر اداره ریاست جمهوری روسیه برای برگزاری این مراسم وارد شهر ماریوپل شده است.
بندر استراتژیک ماریوپل بیش از دو ماه است که در محاصره کامل نیروهای روسیه قرار داد. کارخانه آزوف‌استال، آخرین سنگر نظامیان اوکراینی، با وجود مقاومت گسترده در حال تخلیه شدن از غیرنظامیان است.

بریتانیا سه روزنامه‌نگار روس را به فهرست تحریم‌ها افزود
بریتانیا روز چهارشنبه در تازه‌ترین دور تحریم‌ها علیه مسکو، کسب‌وکار روس‌ها با مشاوران مدیریتی، حسابداری و شرکت‌های روابط عمومی در بریتانیا را ممنوع اعلام کرد.
افراد تحریم شده سه روزنامه‌نگاری را شامل می‌شود که در همراهی با نیروهای روسی به اوکراین اعزام شده‌اند: اوگنی پادوبنی، الکساندر کوتس و دیمیتری استشین.
دولت بوریس جانسون می‌گوید تحریم‌های جدید همچنین به معنای این خواهد بود که شبکه‌های اجتماعی، خدمات اینترنتی و فروشگاه‌های خرید اپلیکیشن باید برای مسدودسازی محتوا از دو منبع اصلی انتشار اطلاعات جعلی روسیه شامل اسپوتنیک و «راشا تودی» موسوم به آرتی اقدام کنند.
بریتانیا این دو رسانه را متهم کرده است که با انتشار «اراجیف خطرناک در قالب اخبار جدی، سعی در توجیه تهاجم پوتین به اوکراین داشته‌اند».

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۵ مه ۲۰۲۲