ادامه افت ارزش ریال؛ دلار به بالاترین نرخ در چهار ماه گذشته رسید

طی دو هفته گذشته نرخ ارز در ایران روال صعودی داشته و روز شنبه ۱۷ اردیبهشت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران به ۲۸ هزار و ۵۲۰ تومان افزایش یافت.

نرخ روز شنبه دلار بالاترین رقم طی چهار ماه گذشته است.

مقامات ایران که طی هفته‌های گذشته مدعی افزایش چشمگیر صادرات نفت به حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز و ورود درآمدهای نفتی به کشور شده بودند، هنوز توضیحی درباره رشد متوالی نرخ ارز در کشور نداده‌اند.

در همین زمینه شرکت اطلاعات کالا، کپلر، که ردیابی نفتکش‌ها را نیز انجام می‌دهد به رادیو فردا گفت که متوسط صادرات روزانه نفت ایران در سال گذشته میلادی حدود ۶۶۰ هزار بشکه بود، اما در سه ماهه ابتدایی امسال به ۸۴۰ هزار بشکه و احتمالا بیشتر از این رقم رسیده، اما برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که بارگیری نفت ایران در ماه گذشته به حدود ۵۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

این شرکت می‌گوید برآورد نهایی درباره میزان صادرات نفت ایران در ماه آوریل در آخر ماه جاری انجام خواهد شد، اما به نظر می‌رسد تخفیف چشمگیر روسیه به مشتریان نفتی عرصه را برای نفت ایران تنگ کرده است.

خبرگزاری بلومبرگ نیز هفته گذشته خبر داد که ایران نفت خود را با ۲۰ دلار تخفیف ارائه می‌دهد، اما روسیه ۳۰ دلار برای مشتریان نفتی تخفیف می‌دهد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۸ می ۲۰۲۲