برگزاری دستکم ۱۵ تجمع اعتراضی/ اعتصاب کارگران پتروشیمی گچساران

شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، شماری از دامداران در شهرهای مختلف کشور از جمله شاهرود، قزوین، اصفهان، اراک، قم، شیراز، یزد، کرمان و مشهد، در مقابل ساختمان سازمان جهاد کشاورزی شهرهای خود، گروهی از ساکنین روستای “شیخ تقه” از توابع شهرستان قروه‌ در محدوده محل سکونت خود، جمعی از نیروهای پیمانکاری وزارت نیرو در مقابل ساختمان دفتر مرکزی سازمان امور اداری و استخدامی کشور واقع در تهران و همچنین شماری از کارگران معدن زغال سنگ گلندرود مازندران در مقابل ساختمان شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران واقع در تهران، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همزمان، جمعی از کارگران پروژه ای جوشکار ساخت مخازن و کارگران برق و ابزار دقیق شاغل در پتروشیمی گچساران، دست به اعتصاب زده و از ادامه فعالیت خود امتناع کردند. همچنین روز جمعه ۱۶ اردیبهشت ماه، در پی انتشار فراخوانی مبنی بر تجمع و اعتراض به افزایش قیمت نان در رسانه ها، مردم خوزستان در چندین شهر استان از جمله شادگان، سوسنگرد و ایذه دست به تجمع اعتراضی زدند.

دامداران معترض با سر دادن شعارهایی از قبیل “قیمت دام ریالی، هزینه ها دلاری، نابود شده دامداری”، “دامدار ورشکسته دیگر توان ندارد” و … خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

آنها میگویند که درآمد حاصل از فروش محصولات دامی‌ در مقایسه با هزینه‌های بالایی که برای تامین نهاده و علوفه دام‌های خود متقبل می شوند، هم‌خوانی ندارد.

گفتنی است که در شهر شیراز جمع کثیری از دامداران معترض پس از برگزاری تجمع در مقابل ساختمان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، به خیابان های مجاور آمده و اقدام به راهپیمایی کردند که حضور پرشمار دامداران معترض، ایجاد جو امینی توسط نیروهای یگان امداد را به همراه داشت.

در اعتراض به گرانی؛ تجمع و تظاهرات در خوزستان/ جو امنیتی در برخی از شهرها
به گزارش هرانا، روز جمعه ۱۶ اردیبهشت ماه، در پی انتشار فراخوانی مبنی بر تجمع و اعتراض به افزایش قیمت نان در رسانه ها، مردم خوزستان در شهرهایی همچون شادگان، سوسنگرد و ایذه دست به تجمع اعتراضی زدند.

در پی اعتراض این شهروندان در شماری از شهرهای خوزستان جو امنیتی برقرار شده و این فضا تا بدین لحظه نیز به درازا کشیده شده است.

در همین زمینه، شب پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه دستکم ۲۰ شهروند در سوسنگرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

بعلاوه تجمع شهروندان معترض در شهرستان ایذه با سرکوب و برخورد ماموران همراه بوده و از گاز اشک آور نیز استفاده شده است.

افزون بر این، گزارش‌ها حاکی از اختلال گسترده در سرعت اینترنت و قطعی اینترنت تلفن همراه بوده است.

طی روز جاری، هرانا طی گزارشی مجزا به برقراری جو امنیتی و بازداشت شماری از شهروندان خوزستانی در این راستا پرداخته است.

تجمع ساکنین روستای “شیخ تقه” قروه
به گزارش ایلنا، شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، گروهی از ساکنین روستای “شیخ تقه” از توابع شهرستان قروه‌ در استان کردستان، در محدوده محل سکونت خود دست به تجمع اعتراضی زدند.

معترضان نسبت به تغییر کاربری زمین‌های سند دار کشاورزی خود برای ایجاد کارخانه معترض هستند.

آنها گفتند: به جای کارخانه‌ی فولاد زاگرس که در سال ۹۲ به بهانه‌های مختلف تعطیل شد، اکنون به دنبال ایجاد کارخانه‌ای روی زمین‌های کشاورزی سنددار و تخریب این زمین‌ها هستند؛ ساختمان کارخانه ی تعطیل شده مذکور بهترین موقعیت را دارد؛ این ساختمان دارای امتیازات آب و برق و گازبوده و به ریل راه آهن نزدیک است، با این وجود نمی‌دانیم چرا می‌خواهند روی زمین‌های کشاورزی ما کارخانه بسازند!

معترضان تاکید داشتند: سندی که پیشتر متولیان ساخت کارخانه از منابع طبیعی گرفته‌اند، در شعبه هفت دادگاه سنندج باطل شده است و آن‌ها حق ساخت کارخانه روی زمین‌های کشاورزی متعلق به اهالی را ندارند.

تجمع نیروهای پیمانکاری وزارت نیرو در تهران
به گزارش ایلنا، روز شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، شماری از نیروهای پیمانکاری وزارت نیرو، در اعتراض به عدم تبدیل وضعیت شغلی خود و همکارانشان، در مقابل ساختمان دفتر مرکزی سازمان امور اداری و استخدامی کشور واقع در تهران، دست به تجمع زدند.

این نیروها در راستای مطالبات خود اظهار داشتند: با استناد به ماده ۱۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، مطابق ابلاغیه شماره ۱۱۴۹۵۸۷ مورخ ۱۲/۰۲/۱۳۹۶ و نامه شماره ۱۱۹۲۱۸۶ مورخ ۰۸/۰۳/۱۳۹۶ سازمان اداری و استخدامی به وزارت نیرو، مشاغل اپراتور و مسئول پست، در زمره مشاغل کارگری هستند.

آنها افزودند: با توجه به اینکه ما شاغلان مشاغل فوق از طریق آزمون‌های استخدام سراسری وزارت نیرو در شرکتهای برق منطقه‌ای جذب شده‌ایم و کلیه مراحل آزمون علمی، مصاحبه عملی و فرآیند هسته گزینش را با موفقیت سپری کرده‌ایم، دارای پست‌های سازمانی مصوب هستیم؛ حال با توجه به اینکه تمامی مراحل استاندارد آزمونهای استخدامی را طی کرده‌ایم، باید مجوز استخدامی تمامی کارمندان پیمانی و رسمی در مشاغل اپراتور و مسئول پست، توسط سازمان اداری و استخدامی به منظور تبدیل وضعیت از کارمندی به کارگری دائم، صادر شود.

نماینده اپراتورها گفت: در سال ۱۳۹۸ الی ۱۴۰۰ با بسیاری از اپراتورهای شاغل در پستهای انتقال برق (به تعداد ۷۶۱۰ نفر) قرارداد کارگری دائم طبق ماده ۱۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری منعقد شد؛ با توجه به اینکه محیط کار و وظایف همکاران مذکور با مشاغل اپراتور و مسئول پست با قرارداد کارمند پیمانی و رسمی (که حدود ۷۵۰ نفر می‌باشیم) یکسان است، ادامه اشتغال برای مشاغل فوق به صورت قرارداد کارمند رسمی یا کارمند پیمانی اشتباه و غیر قانونی است؛ به همین دلیل، خواستار تبدیل وضعیت و تبدیل شدن به کارگر دائم، در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستیم.

تجمع کارگران معدن زغال سنگ گلندرود در تهران
به گزارش ایلنا، شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، جمعی از کارگران معدن زغال سنگ گلندرود واقع در استان مازندران، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران واقع در تهران، دست به تجمع زدند.

این کارگران که به عقد قرارداد با پیمانکار معترض هستند، می‌گویند که در روزهای اخیر فشار کارفرما برای تسویه حساب و یا عقد قرارداد با پیمانکار افزایش یافته است؛ این در حالیست که به گفته کارگران، وضعیت شغلی آنها در صورت انعقاد قرارداد با پیمانکار جدید، نامشخص می‌ماند.

اعتصاب کارگران پتروشیمی گچساران
به گزارش شورای بازنشستگان ایران، روز شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، جمع کثیری از کارگران پروژه ای جوشکار ساخت مخازن و همچنین کارگران برق و ابزار دقیق شاغل در پتروشیمی گچساران، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، دست به اعتصاب زده و از ادامه فعالیت خود امتناع کردند.

بر اساس این گزارش، کارگران معترض خواستار پرداخت حقوق، عیدی و سنوات معوقه و همچنین برخورداری از ۱۰ روز استراحت در ازای بیست روز کار و فعالیت هستند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۸ می ۲۰۲۲