رکورد شکنی حراج ۱۹۵ میلیون دلاری از مریلین مونرو

نقاشی مشهور و نمادین اندی وارهول از مریلین مونرو روز ۱۹ اردیبهشت به قیمت ۱۹۵ میلیون دلار در حراج موسسه کریستیز به فروش رفت. این بالاترین رکورد برای یک اثر هنری است که در قرن بیستم خلق شده است.

این پرتره که در سال ۱۹۶۴ و دو سال پس از درگذشت مریلین مونرو، ستاره جذاب هالیوود، کشیده شده است در حراجی که فقط چهار دقیقه طول کشید در دفتر موسسه حراج کریستیز در نیویورک به فروش رفت.

ده‌ها نفر از نمایندگان مشتریان دائمی موسسه کریستیز در این اطاق کوچک جمع شده بودند و از طریق تلفن همراه روند حراج را به روسای خود گزارش می‌دادند. موسسه کریستیز در پایان حراج اعلام کرد که قیمت برنده در داخل همین اطاق اعلام شده است.

این موسسه قبل از برگزاری حراج، قیمت این تابلو را حدود ۲۰۰ میلیون دلار تخمین زده بود.

هر چند پرتره مریلین مونرو به این قیمت نرسید ولی رکورد قبلی آثار هنری قرن بیستم را شکست. رکورد قبلی این آثار متعلق به تابلوی نقاشی پیکاسو با عنوان «زنان الجزایر» است که در سال ۲۰۱۵ در حراج فروخته شد.

بالاترین رکورد برای آثار هنری تمامی دوره‌های تاریخی مربوط به یکی از معروفترین آثار لئوناردو داوینچی با عنوان «سالواتور موندی» یا منجی جهان است که در نوامبر ۲۰۱۷ به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار فروش رفت.

پرتره سیلک اسکرین مریلین مونرو یکی از مجموعه پرتره‌هایی است که اندی وارهول از این بازیگر آمریکایی کشیده است.

موسسه حراج کریستیز این تابلو را که صد سانتی‌متر در صد سانتی‌متر است «یکی از نادرترین و شناخته شده‌ترین» تصاویر موجود در جهان توصیف کرد.

الکس راتر، مدیر بخش آثار هنری قرن بیستم و بیست‌ویکم در موسسه کریستیز این تابلو را مهمترین اثر قرن بیستم که در دو دهه اخیر به حراج گذاشته شده است توصیف کرد و افزود: «این تابلو اوج سبک هنری موسوم به پاپ آمریکایی و نمادی از تمامی عناصر رويای آمریکایی مثل خوش‌بینی، شکنندگی، سلبریتی و شمایل‌نگاری است».

مریلین مونرو در اوت ۱۹۶۲ و در سن ۳۶ سالگی بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر درگذشت. اندی وارهول دو سال بعد پنج تابلوی پرتره با رنگ‌آمیز‌ی‌های متفاوت ولی در یک اندازه از مریلین مونرو کشید.

در تابلویی که روز دوشنبه فروخته شد صورت مریلین مونرو به رنگ صورتی، لب‌های او قرمز، موهایش زرد، سایه چشم او آبی و پس زمینه تصویر به رنگ آبی مریم گلی است. این پرتره بر اساس یکی از عکس‌های تبلیغاتی فیلم «نیاگارا» محصول ۱۹۵۳ به کارگردانی هنری هاتاوی کشیده شده است.

الکس راتر در مراسم پرده‌برداری از این پرتره در موسسه حراج کریستیز گفت این اثر اندی وارهول در کنار «مونالیزا»، اثر لئونارو داوینچی، «تولد ونوس» اثر بوتیچلی و«دوشیزگان آوینیون» اثر پیکاسو یکی از مهم‌ترین تابلوهای نقاشی تاریخ است.

تاکنون فقط ۱۴ تابلوی نقاشی به بهایی بالاتر از صد میلیون دلار در حراج به فروش رفته‌اند هر چند بعید نیست که تعداد مشابه یا بیشتری در معاملات خصوصی به قیمت بالای صد میلیون دلار فروخته شده باشند.

پرتره مریلین مونرو یک مورد از آثار هنری متعلق به بنیاد توماس و دوریس آمان است که در ماه‌های اخیر به حراج گذاشته شده است. درآمد حاصل از فروش این پرتره و سایر آثار هنری بنیاد به فعالیت‌های آن در زمینه بهبود زندگی کودکان در سراسر جهان اختصاص خواهد یافت.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۱ می ۲۰۲۲