دستکم ۵ تجمع اعتراضی برگزار شد

چهارشنبه ۴ خرداد، جمعی از کارگران مدت موقت وزارت نفت در مقابل ساختمان این وزارتخانه، گروهی از پزشکان معترض در مقابل ساختمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تهران و همچنین از عده ای اهالی محله مهرآباد فنوج، در محدوده سکونت خود، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. بعلاوه روز گذشته شماری از دامداران در مقابل ساختمان فرمانداری مهران و جمعی از شهروندان در مجاورت بنای مخروبه متروپل آبادان دست به تجمع اعتراضی زدند.

معترضان با سر دادن شعارهایی علیه مسئولان ذی‌ربط و مالک بنای مذکور، به وقوع این رویداد و همچنین کمبود تجهیزات امداد و نجات اعتراض کردند؛ آنها اعلام داشتند که نسبت به ادعای مسئولین و خبرگزاری های رسمی مبنی بر فوت “عبدالباقی” مالک این بنا در جریان این حادثه بی باور اند؛ موضوعی که طی روزهای اخیر به سوژه رسانه ها مبدل شده و اظهار نظر بسیاری از فعالان رسانه ای را در بر داشته است.

علیرغم گذشت دو روز از ریزش این بنا، کماکان عملیات آواربرداری از این ساختمان مخروبه ادامه دارد؛ امری که به عقیده برخی از معترضان و خانواده‌های افراد محبوس در زیر آوار، ناشی از کمبود تجهیزات امداد و عدم توجه کافی متولیان امور بوده است.

“متروپل”، برجی ۱۰ طبقه در آبادان، ظهر روز دوشنبه دوم خرداد ۱۴۰۱ فروریخت. طی این حادثه تعدادی از شهروندان کشته و زخمی شدند و جمعی دیگر در زیر آوار محبوس ماندند. مهندسان سازمان نظام مهندسی آبادان پیشتر هشدار داده بودند که ساخت این مجتمع بدلیل عدم رعایت نکات لازمه به افتتاح نخواهد رسید؛ با این حال ساخت نا موفق این بنا تا روز فرو ریختن آن و کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان، ادامه پیدا کرد.

تجمع کارگران مدت موقت وزارت نفت در تهران
به گزارش ایلنا، روز چهارشنبه ۴ خرداد ماه ۱۴۰۱، جمعی از کارگران مدت موقت وزارت نفت، در مقابل ساختمان این وزارتخانه دست به تجمع اعتراضی زدند.

شهروندان معترض با سر دادن شعارهایی، نسبت به وعده های بی عمل مسئولین متولی اعتراض کرده و خواهان رسیدگی به مطالباتشان شدند.

بر اساس این گزارش، این کارگران که شروع مشکل خود را از زمان حذف پیمانکار و تغییر وضعیت قراردادی از کارگر پیمانکاری به نیروی قرارداد مستقیم می‌دانند، میگویند که با وجود وضعیت شغلی کارگری و داشتن رده حقوقی کارگری، اکنون مشمول حقوق کارمندی بوده و در زمینه افزایش حقوق به‌جای ۵۷.۴ و ۳۸ درصد، مشمول افزایش حقوقی ۱۰ درصدی شده‌اند و عیدی آنان نیز به میزان کارگری، یعنی دو برابر حقوق یک‌ماه، منظور نشده است.

کارگران حاضر در این تجمع اظهار کردند: تعدد قراردادهای کاری در وزارت نفت موجب بروز مشکلات عدیده برای نیروی انسانی این وزارتخانه شده است.

همچنین کارگران دارای قرارداد مدت موقت بیان کردند که طی ده سال اخیر، افزایش‌های سالانه طبق مصوبات شورای عالی کار و قانون کار را دریافت نکرده و اکنون باوجود افزایش ۵۷.۴ درصدی نیروهای قراردادی غیردولتی در سال جاری، به مدت ۱۰ سال مابه‌التفاوت افزایش حقوق را طلبکار هستیم.

این کارگران با تبعیض‌آمیز خواندن تفاوت قراردادها اظهار کردند: در این قراردادها با وجود شرایط تحصیلی و سوابق کاری یکسان کارکنان، تفاوت بین ۳ تا ۵ برابر در پرداخت‌های مستقیم و غیرمستقیم ثبت شده است. این تبعیض از یک طرف موجبات زیان کارکنان غیررسمی و زیان صنعت نفت از بی‌انگیزگی و تهی شدن از نخبگان حوزه نفت ازسوی دیگر را فراهم کرده است.

از قرار معلوم این کارگران با انواعی از قراردادها شامل: مدت موقت، مدت معین، پیمانکاری، دستور کاری، کارگر رسمی، کارمند رسمی و مشاور در مجموعه کاری خود حضور دارند.

یکی از موارد مورد اشاره کارگران اصلاحاتی‌ست که در چند سال گذشته برای گروهی از نیروها انجام پذیرفته که بر اساس آن، گروهی از کارگران با عنوان «نیروهای مدت موقت» از نیروهای رسمی و شرکتی منفک شده و این تفکیک؛ سرمنشاء مشکلاتی برای این گروه بوده است.

تجمع دامداران در مهران
به گزارش ایرنا، روز سه شنبه ۳ خرداد ماه ۱۴۰۱، جمعی از دامداران به همراه احشام خود مقابل فرمانداری مهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

روابط عمومی فرمانداری مهران در این باره توضیح داد: : تجمع این افراد هیچ ارتباطی با تامین علوفه دامداران نداشته؛ بلکه در اعتراض به اجرای “طرح زراعت چوب در نقطه صفر مرزی” صورت گرفته است.

او مدعی شد که پس از اعتراض دامداران به این موضوع، طرح مورد اشاره پس از هماهنگی با دستگاه های مرتبط “متوقف شد”.

تجمع پزشکان در تهران
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، چهارشنبه ۴ خرداد ماه ۱۴۰۱، گروهی از پزشکان معترض در مقابل ساختمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تهران، دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش، تجمع این افراد در اعتراض به عدم ساماندهی وضعیت شغلی‌شان صورت گرفته است.

در این گزارش آمده است؛ معترضان با در دست داشتن کاغذ نوشته‌هایی با مضمون ” ۷۰ درصد کارکرد پزشک در جیب دولت و بیمه” و “سازمان‌های بیمه، دست در جیب مردم و پا بر گلوی پزشکان”، اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های بیمه در قبال پزشکان نشان دادند.

تجمع اهالی شهر فنوج
به گزارش رسانک، شماری از اهالی محله مهرآباد فنوج، در محدوده سکونت خود دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش، اعتراض این شهروندان در پی تلاش اداره منابع طبیعی به جهت مصادره زمین های منطقه و احداث یک معدن در این محل صورت گرفته است.

در این گزارش آمده است؛ شهروندان معترض که از عواقب جبران ناپذیر احداث معدن در مناطق مسکونی برای خود و گونه های جانوری و گیاهی منطقه آگاه هستند، در جریان تجمع خود از ورود ماموران اداره منابع طبیعی به این منطقه جلوگیری کرده اند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۶ می ۲۰۲۲