نتیجه سیاست فرزندآوری؛ طی ۱۰ روز گذشته، رها شدن ۵ هزار نوزاد در خیابان های کشور

یک عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، به استناد آمار مراکز درمانی و مددکاران اجتماعی، گفته که طی ۱۰ روز گذشته حدود ۵ هزار نوزاد در خیابان های شهرهای مختلف کشور رها شده‌اند. به گفته او پس از اجرای طرح جوانی جمعیت، وسایل پیشگیری از بارداری از دسترس ۴۰ میلیون نفر از جمعیت ایران خارج شده و به طور معمول روزانه بین ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ جنین و نوزاد در کشور سقط یا پس از تولد در خیابان رها می‌شوند.

این عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت با استناد به آماری که مراکز درمانی و مددکاران اجتماعی در اختیارش گذاشته‌اند افزود، روزانه بین ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ جنین و نوزاد سقط یا پس از تولد در خیابان رها می‌شوند.

محمدرضا محبوب‌فر افزایش آمار سقط جنین و رها کردن نوزادان در خیابان را از تبعات طرح “حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” خواند و اظهار کرد: “وسایل پیشگیری از بارداری از دسترس ۴۰ میلیون نفر از جمعیت ایران خارج شده است.”

چندی پیش ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی با وجود مخالفت کارشناسان، «طرح جوانی جمعیت» مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور، ابلاغ کرد. در این طرح مواردی از جمله ممنوعیت توزیع رایگان و یارانه‌ای اقلام پیشگیری از بارداری در مراکز بهداشت و داروخانه‌ها، حذف غربالگری و سخت تر کردن سقط جنین و تعلق گرفتن وام به افرادی که در سنین پایین ازدواج می کنند، مطرح شده است.

پیشتر نیز روزنامه شرق در گزارشی از افزایش آمار سقط جنین پس از تصویب قانون موسوم به “حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” توسط مجلس خبر داده بود.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۸ می ۲۰۲۲