شادباش شهبانو فرح پهلوی به زر امیرابراهیمی: همه مانند او در همدردی با آبادان هم‌صدا شوند

شهبانو فرح پهلوی، در بیانیه‌ای در روز دوشنبه نهم خرداد (۲۹ مه)، اهدای نخل طلای جشنواره فیلم کن را به زر امیرابراهیمی تبریک گفت.

او در این پیام شادباش برنده شدن خانم زر امیرابراهیمی به عنوان بهترین بازیگر زن در جشنواره سینمایی کن ۲۰۲۲، را «به همه زنان و مردان آزادی‌خواه ایرانی و بویژه به زر امیرابراهیمی» شادباش گفته است و نوشته است که از این موفقیت بزرگ احساس غرور می‌کند.

شهبانو فرح می‌نویسد:‌ «در دشوارترین شرایط ملی و بین‌المللی و محدودیت‌های تحمیلی برای هنرمندان ایران، خانم امیرابراهیمی با کارگردانی علی عباسی یکی از غم‌انگیزترین پرونده‌های جنایی این رژیم را به روی پرده سینما برده است.»

به نوشته شهبانو فرح پهلوی، «این پیروزی چشمگیر باعث سرافرازی همه ایرانیان شد.»

شهبانو فرح پهلوی که از پس از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران، عمدتا در فرانسه به سر می‌برد، ضمن ابراز امیدواری «پیروزی نور بر تاریکی»، نوشته است که امیدوار است «همه ایرانیان چه هنرمند و چه ورزشکار، همانند خانم امیرابراهیمی در همدردی با هم‌میهنان آبادانی‌مان هم‌صدا گردند.»

پیشتر در روز ۲۸ مه، شاهزاده رضا پهلوی نیز در توییتی به زر امیرابراهیمی شادباش گفت و نوشت: «از شما سپاسگزارم که به یاد ایران، آبادان، و مردمی بودید که این روزها با شجاعت حقشان را در خیابان‌‌ها فریاد می‌زنند.»

زر امیرابراهیمی، بازیگر ۴۱ ساله ایرانی، بهترین بازیگر زن هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن به دلیل بازی در فیم «عنکبوت مقدس» شد. او هنگام دریافت نخل طلای کن گفت:‌ «خوشحالی و موفقیت برای من مفاهیمی عمومی و جمعی ‌هستند. هر چند در این لحظه خیلی خوشحالم، ولی بخشی از وجودم برای مردم ایران که هر روز گرفتار مشکلات زیادی‌اند، غمگین است. دل من با آبادان است. دل من با گوشه‌ و کنار ایران است. من اینجا هستم و اما دلم با مردان و زنان ایران است.»

عنکبوت مقدس، سومین فیلم علی عباسی و روایتگر ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای سعید حنایی را روایت می‌کند که با انگیزه مذهبی و به قصد «پاکسازی» زنان کارگر جنسی را می‌کشت.

سازمان سینمایی جمهوری اسلامی ایران، در انتقاد از این فیلم آن را عامل جریحه‌دار شدن احساسات «میلیون‌ها شیعه مسلمان در جهان» دانسته است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳۱ می ۲۰۲۲