سازمان سینمایی وزارت ارشاد علیه فیلم «عنکبوت مقدس» بیانیه تهدید‌آمیز داد

سازمان سینمایی وزارت ارشاد روز یکشنبه، هشتم خرداد، فیلم «عنکبوت مقدس» را که در بخش مسابقه جشنواره کن حضور داشت و زر امیرابراهیمی به‌خاطر آن برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد، «شب‌نامه‌ای سخیف» توصیف کرد که «به اعتقادات میلیون‌ها مسلمان و جمعیت عظیم شیعیان جهان توهین کرده است».

این سازمان دولتی در بیانیه‌ خود همچنین فیلم «عنکبوت مقدس» را «ماحصل ذهن مشوش فردی دانمارکی ایرانی‌تبار»، و «برآمده از زر استکبار» خواند.

در هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن، جایزه بهترین بازیگر زن به زر (زهرا) امیرابراهیمی، بازیگر ایرانی فیلم «عنکبوت مقدس»، ساخته علی عباسی اهدا شد.

سازمان سینمایی وزارت ارشاد در بیانیه خود ادعا کرد که این فیلم «به اعتقادات و ارزش‌های» مسلمان‌ها و شیعیان «توهین کرده است» و تهدید کرد که «درصدد است مسیری را رود که سلمان رشدی‌ها» رفته‌اند.

هم‌زمان، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، نیز با انتشار توئیتی کنایه‌آمیز نوشت ایران به هنرمندانی افتخار می‌کند که «زرق‌وبرق جشنواره‌های سیاست‌زده و تبلیغات رسانه‌های مزدور اجنبی‌پرست، آنان را در مقابل باورهای بلند ملت قهرمان قرار نمی‌دهد».

فیلم «عنکبوت مقدس» روایتی از قتل‌های زنجیره‌ای سعید حنایی است که اواخر دهه ۷۰، به‌قصد آن‌چه «پاکسازی اسلامی جامعه» می‌نامید، ۱۶ زن کارگر جنسی را در شهر مشهد به قتل رساند.

بیانیه سازمان سینمایی علیه این فیلم شامگاه روزی منتشر شد که محمد خزاعی، رئیس این سازمان، با انتقاد از به‌گفتهٔ او «ژست اپوزیسیونی» هنرمندان ایرانی در جشنواره کن، خواهان برخورد خانه سینما و «شورای اخلاق حرفه‌ای» با این موارد به‌ گفته او «حاشیه‌برانگیز» شد.

به‌نظر می‌رسد اشاره محمد خزاعی به بوسه نوید محمدزاده و فرشته حسینی، زوج بازیگر، روی فرش قرمز جشنواره کن و همچنین سخنان عوامل «برادران لیلا» از جمله ترانه علیدوستی، سعید روستایی و پیمان معادی در نشست خبری این فیلم است.

پیشتر روزنامه تندرو کیهان، به مدیریت حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به بوسه نوید محمدزاده و فرشته حسینی، آن را رفتاری خوانده بود که به باور او «با حجب و حیای انسان ایرانی در تضاد است».

این واکنش‌های دولتی به حضور و برنده شدن فیلم عنکبوت مقدس در جشنواره کن در زمانی صورت گرفته که حدود یکصد سینماگر ایرانی در بیانیه‌ای مشترک در حمایت از اعتراضات مردم آبادان در پی فروریختن برج متروپل، از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی خواستند «سلاح‌های خود را زمین گذاشته» و سرکوب مردم معترض را متوقف کنند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳۱ می ۲۰۲۲