پاسخ رژیم ایران به بیانیه شورای همکاری: «در جایگاه اظهار نظر درباره برنامه موشکی نیستید»

پس از آن‌که وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای خواهان حضور در مذاکرات اتمی با ایران و تمامی نشست‌های مرتبط شدند، وزارت خارجه ایران چنین پاسخ داد که این کشورها را «در جایگاه اظهار نظر» درباره برنامه موشکی نمی‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین هدف از صدور این بیانیه را تلاش برای «خنثی کردن نتایج تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران» توصیف کرد.

سعید خطیب‌زاده روز پنج‌شنبه، ۱۲ خرداد، در واکنش به این بیانیه همچنین گفت طرح درخواست‌هایی از این دست «نشان‌دهنده عمق بی‌توجهی این شورا به بدیهیاتی است که نتیجه‌ای جز بی‌اعتباری روزافزون برای آن ندارد».

وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه روز چهارشنبه خود همچنین «بر لزوم رسیدگی به رفتار بی‌ثبات کننده ایران، حمایت آن از تروریسم و شبه‌نظامیان فرقه‌ای در منطقه، مقابله جدی با برنامه موشکی ایران و تهدیدها علیه ناوبَری بین‌المللی و تأسیسات نفتی، در هرگونه مذاکراتی در آینده با این کشور تأکید کردند».

اما سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با این ادعا که شورای همکاری خلیج فارس «به بزرگ‌ترین زرادخانه سلاح‌های آمریکایی و غربی در جهان تبدیل شده» افزود این شورا «در جایگاهی قرار ندارد که در مورد برنامه موشکی و امور مرتبط با سیاست‌های نظامی و دفاع بازدارنده اظهار نظری بکند».

مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام از فروردین سال جاری تاکنون متوقف مانده است؛ امری که یکی از دلایل اصلی آن بحث خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی دولت آمریکاست.

در این میان، عربستان سعودی، عضو اصلی شورای همکاری خلیج فارس، نیز اعلام کرده که از احیای برجام استقبال می‌کند، اما این توافق تنها باید در حکم پیش‌درآمدی برای یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر باشد که درنهایت مانع «رفتار مخرب» تهران شود.

ایران و عربستان سعودی که از دی‌ماه ۱۳۹۴ در پی حمله سازمان‌دهی‌شده به سفارت عربستان در تهران روابط خود با یکدیگر را قطع کرده‌اند، طی ماه‌های اخیر همزمان با تلاش‌های قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای با تهران، مذاکراتی را با میانجی‌گری عراق آغاز کرده‌اند.

با این حال هفته پیش یک مقام وزارت خارجه عربستان سعودی به خبرگزاری رویترز گفت پیشرفت‌هایی در مذاکرات با تهران حاصل شده، اما «کافی نیست».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳ ژوئن ۲۰۲۲