آمریکا: از قطعنامه آژانس انرژی اتمی درباره ایران حمایت می‌کنیم

وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرده، به همراه سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان از قطعنامه‌ای که از ایران می‌خواهد با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند، حمایت می‌کند. ایران درباره چنین اقدامی هشدار داده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۲ خرداد، پیش از برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته آینده، گفت:‌ «ما می‌توانیم تایید کنیم که به همراه بریتانیا، فرانسه و آلمان به دنبال تصویب قطعنامه‌ای هستیم که بر ضرورت همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید می‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین خاطرنشان کرد که آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی “نگرانی‌های بسیار جدی‌” ایجاد کرده که ایران نتوانسته است به سؤالات این نهاد پاسخ دهد.

پرایس به خبرنگاران گفت: «ضروری است که ایران به طور کامل به تعهدات الزام‌آور قانونی خود تحت معاهده منع گسترش سلاح های هسته‌ای پایبند باشد».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود اعلام کرده بود که ایران درباره سئوالات باقی‌مانده بر سر حل و فصل کشف مواد هسته‌ای در سایت‌های اعلام نشده مریوان، ورامین و تورقوزآباد توضیحی نداده و هنوز سئوالاتی باقی مانده‌اند که روشن نشده‌اند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفته است تا زمانی که آژانس پاسخی رضایت‌بخش در این زمینه از ایران دریافت نکند، به دشواری می‌توان احیای توافق هسته‌ای را تصور کرد.

جمهوری اسلامی ایران اما به جای شفاف‌سازی و توضیح به آژانس نسبت به “اقدامات غیرسازنده” در آژانس هشدار داده و گفته است که “قاطعانه و مناسب” پاسخ خواهد داد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه اول ژوئن (۱۱ خرداد) گزارش داده بود که پیش‌نویس قطعنامه‌ای را مشاهده کرده که بر اساس آن آمریکا و سه عضو اروپایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یعنی فرانسه، آلمان و بریتانیا (E3) خواهان همکاری فوری ایران با آژانس برای پاسخ دادن به سوالات باقی مانده این نهاد شده‌اند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این خبر گفت که اروپا و آمریکا می‌توانند گزینه دیپلماسی را پیش بگیرند یا برعکس: «ما برای هر دو آماده‌ایم.» او عنوان کرده که مسئولیت عواقب امر بر دوش کسانی است که هیئت رئیسه و گزارش مدیرکل را “اهرم فشار و ابزار بازی‌های سیاسی” علیه ایران می‌کنند.

قرار است پیش‌نویس قطعنامه به طور رسمی در جلسه هفته آینده شورای حکام ارائه و بررسی شود. جلسه هیئت مدیره شورای حکام روز دوشنبه آینده ۶ ژوئن آغاز می‌شود.

دولت بایدن می‌گوید تحریم‌های گسترده اعمال شده توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا را در ازای بازگشت کامل ایران به توافق و پایبندی کامل به توافق برجام لغو می‌کند. اما ایران خواستار آن است که آمریکا نام سپاه پاسداران را از لیست سازمان‌های تروریستی خارج کند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

هم‌زمان با قطع مذاکرات احیای برجام در وین فعالیت‌های هسته‌ای ایران اما ادامه داشته است. تازه‌ترین گزارش کارشناسان آژانس عنوان می‌کند که میزان ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران نیز با ۹/۹ کیلوگرم افزایش به ۴۳/۱ کیلوگرم، یعنی به بیش از ۱۸برابر حد مجاز در برجام رسیده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۳ ژوئن ۲۰۲۲