دستکم ۱۴ تجمع اعتراضی برگزار شد

چهارشنبه ۱۸ خرداد، شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای تهران، اهواز، شوش، یزد، کرمانشاه، اراک، مشهد، کرج، خرم آباد و کرمان، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. همزمان گروهی از مالکین مسکن مهر پردیس در مقابل ساختمان وزارت راه و شهرسازی واقع در تهران، جمعی از اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گیلان در محل این اتحادیه و همچنین گروهی از اعضای انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه در این شهر، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. به علاوه جمعی از مالباختگان سرقت صندوق‌های امانات بانک ملی تهران، در محدوده شعبه دانشگاه دست به تجمع زدند که این اجتماع با ورود ماموران نیروی انتظامی به خشونت کشیده شد.

این شهروندان با سردادن شعارهایی اعتراضی از قبیل “مرگ بر رئیسی” و “تامین اجتماعی چه نام اشتباهی” خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

تجمع بازنشستگان در اعتراض به اجرایی نشدن مصوبه‌ مزدی شورای عالی کار و تصمیم دولت مبنی بر افزایش ده درصدی مستمری سایر سطوح صورت گرفته است.

پیش از این روال هر ساله افزایش مستمری بازنشستگان کارگری بر این اساس بود که پس از تعیین دستمزد در شورای عالی کار، عین این مصوبه از سوی هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی به دولت پیشنهاد می‌شد و دولت با تایید آن، افزایش مستمری بازنشستگان را برای اجرا به تامین اجتماعی ابلاغ می‌کرد. اما روز یکشنبه ۱۵خرداد امسال، هیئت دولت بی‌توجه به مصوبه هیات مدیره تامین اجتماعی و با وجود مصوبه افزایش ۳۸ درصدی، حقوق بازنشستگان را به میزان ناچیز ۱۰ درصد افزایش داد.

در راستای این موضوع، طی روز جاری کانون بازنشستگان کارگری شهرستان تهران، بیانیه‌ای در ارتباط با تصمیم دولت برای افزایش مستمری بازنشستگان صادر کرد. این کانون، ضمن اعتراض به افزایش ده درصدی مستمری سایر سطوح و نادیده گرفته شدن قوانین مزدی، خواستار تجدیدنظر دولت در تعیین مستمری بازنشستگان کارگری شد. این تشکل بازنشستگان می‌گوید باید مصوبات شورای عالی کار بدون کم و کاست برای بازنشستگان کارگری اجرایی شود.

همین موضوع باعث شد روز گذشته بازنشستگان برخی از استان‌های کشور، نسبت به افزایش ۱۰ درصدی مستمری خود اعتراض کرده و اقدام به برگزاری تجمع کنند؛ امری که مجددا به وقوع پیوست.

تجمع مالباختگان سرقت صندوق‌های امانات بانک ملی تهران
به گزارش هرانا، چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱، جمعی از مالباختگان سرقت صندوق‌های امانات بانک ملی تهران، در محدوده شعبه دانشگاه دست به تجمع اعتراضی زدند.

شهروندان معترض با سر دادن شعارهایی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

این تجمع با ورود نیروهای انتظامی به خشونت کشیده شده و در ویدئوهایی که در این رابطه در فضای مجازی منتشر شده است، صدای تیراندازی ماموران شنیده می شود.

روز گذشته نیز شماری از ما‌ل‌ باختگان، با حضور در شعبه از عضو هیئت مدیره بانک ملی حاضر در شعبه، خواستار جبران سریع خسارت سرقت صندوق امانات و اخراج همه مسئولان ذی ربط شدند.

سرقت از صندوق‌های امانات بانک ملی ایران شعبه دانشگاه در تهران، واکنش بسیاری از شهروندان و کاربران صفحات مجازی را در پی داشته است.

تجمع مالکین مسکن مهر پردیس در تهران
به گزارش امتداد، روز چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱، گروهی از مالکین مسکن مهر پردیس، در مقابل ساختمان وزارت راه و شهرسازی واقع در تهران، دست به تجمع اعتراضی زدند.

مالکین معترض با سر دادن شعارهایی اعتراضی از قبیل “مسکن بی حمایت، مسئول بی کفایت”، خواستار رفع بلاتکلیفی ۱۱ ساله در رابطه با روند ساخت بناهای مسکن مهر پردیس شدند.

شهر جدید پردیس در ۱۷ کیلومتری شرق تهران در مسیر جاده هراز واقع شده است.

تجمع اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گیلان
به گزارش ایلنا، روز چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱، جمعی از اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گیلان در محل این اتحادیه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این بازنشستگان نیز در تایید مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی، خواهان اجرایی شدنِ مصوبه‌ی شورایعالی کار و افزایش ۳۸درصدی حقوق خود هستند.

بازنشستگان می‌گویند: برخورد دوگانه‌ دولت در اعلام افزایش حقوق بازنشستگان و اعمال نکردن نظر شورایعالی کار و عدم استناد به موارد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، موجب ضرر و زیان ما شده و ما خواستار تجدیدنظر در این خصوص هستیم.

تجمع اعضای انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه
به گزارش کردپا، چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱، جمعی از اعضای انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه، در اعتراض به بازداشت فعالین صنفی، دست به تجمع اعتراضی در این شهر زدند.

آنها همچنین نسبت به حال عمومی تعدادی از همکاران خود که در حمایت از فعالین صنفی بازداشتی دست به اعتصاب غذا زده اند، ابراز نگرانی کرده و از آنها خواستند که به اعتصاب خود پایان دهند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۹ ژوئن ۲۰۲۲