دستکم ۱۱ تجمع اعتراضی برگزار شد

شنبه ۲۱ خرداد، شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی بصورت جداگانه در شهرهای اهواز، همدان، کرج، ایلام و شوش، تجمع اعتراضی برگزار کردند. همزمان گروهی از فرهنگیان بخش نشتا از توابع شهرستان تنکابن در مقابل ساختمان دادگاه تجدیدنظر استان مازندران واقع در ساری، تعدادی از کشاورزان شادگان در مقابل درب فرمانداری این شهرستان، جمعی از متقاضیان “مسکن ملی” در مقابل ساختمان استانداری خوزستان، شماری از کارکنان و مربیان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز در محوطه این اداره واقع در کرج و همچنین جمعی از کارگران کارخانه های داروگر تهران و تولی پرس قزوین که هر دو از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ داروگر هستند بصورت جداگانه در محوطه این دو کارخانه، با برگزاری تجمعاتی اعتراضی، خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۱، شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی بصورت جداگانه در شهرهای اهواز، همدان، کرج، ایلام و شوش دست به تجمع اعتراضی زدند.

این شهروندان با سردادن شعارهایی اعتراضی از قبیل “نه غزه نه لبنان، ستم دیده همینجاست”، “توپ تانک فشفشه وزیر باید گم بشه” و همچنین “دولت شش کلاسه همین روزها خلاصه”، خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

تجمع بازنشستگان در اعتراض به اجرایی نشدن مصوبه‌ مزدی شورای عالی کار و تصمیم دولت مبنی بر افزایش ده درصدی مستمری سایر سطوح صورت گرفته است.

پیش از این روال هر ساله افزایش مستمری بازنشستگان کارگری بر این اساس بود که پس از تعیین دستمزد در شورای عالی کار، عین این مصوبه از سوی هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی به دولت پیشنهاد می‌شد و دولت با تایید آن، افزایش مستمری بازنشستگان را برای اجرا به تامین اجتماعی ابلاغ می‌کرد. اما روز یکشنبه ۱۵خرداد امسال، هیئت دولت بی‌توجه به مصوبه هیات مدیره تامین اجتماعی و با وجود مصوبه افزایش ۳۸ درصدی، حقوق بازنشستگان را به میزان ناچیز ۱۰ درصد افزایش داد.

در این راستا، کانون عالی کارمندان دولتی بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماع، در نامه ای سرگشاده، تصمیم دولت در افزایش مستمری ده درصدی مستمری بگیران سایر سطوح را محکوم کرد.

این کانون نوشت: “این تصمیم اقدام بی‌سابقه‌ای است که اولا از ابداعات بدون پشتوانه قانون و غیرمنصفانه دولت سیزدهم بوده و ثانیا برخلاف ماده ۹۶ و مصوبه هیأت مدیره و هیأت امنای سازمان تامین اجتماعی صورت پذیرفته که محل تأمل است. منطق حاکم بر این روش امدادی، حمایت اجتماعی از بازنشستگانِ حداقل بیمه‌پرداز با درآمد حداقلی است که اساسا حمایت از آنان برعهده دولت و حاکمیت است و افزایش پرداختی به بازنشستگان حداقل‌پرداز باید به گونه‌ای باشد که قانون رعایت شده باشد و تعرضی به درآمد و اندوخته دیگر بازنشستگان نشود”.

تجمع کارگران شرکت های زیر مجموعه هلدینگ داروگر
به گزارش ایلنا، شنبه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۱، جمعی از کارگران کارخانه داروگر تهران و همچنین کارگران شرکت تولیدی تولی پرس قزوین که هر دو از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ داروگر هستند، بصورت جداگانه در محوطه این دو کارخانه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، مطالبات مزدی کارگران شاغل در واحد داروگر تهران و تولی پرس قزوین با احتساب خرداد ماه سه ماه به تاخیر افتاده است.

طبق اظهارات کارگران معترض، جدا از مسئله به تاخیر افتادن چندین ماهه دستمزد کارگران این دو کارخانه در تهران و قزوین، از ابتدای سال جاری تولید در این دو واحد متوقف شده، کارگران کاری برای انجام ندارند.

کارگران این دو واحد تولیدکننده محصولات شوینده و بهداشتی گفتند: در مرحله نخست به دنبال از سر گیری فعالیت محل کار مان هستیم چراکه شرایط تولید در این دو کارخانه به دلیل بهره‌مندبودن از پیشرفته‌ ترین دستگاه‌ها و تجهیزات فراهم است؛ اینکه چرا کارفرما هیچ تولیدی را بعداز چندین ماه آغاز نمی‌کند، سوالی است که تاکنون بی پاسخ مانده است.

طبق گفته های کارگران، آن‌ها بارها برای مشخص شدن وضعیت کارخانه بارها به مسئولان مراجعه کرده‌اند اما تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

تجمع فرهنگیان بخش نشتا تنکابن در ساری
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روز شنبه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۱، گروهی از فرهنگیان بخش نشتا از توابع شهرستان تنکابن، در مقابل ساختمان دادگاه تجدیدنظر استان مازندران واقع در ساری، دست به تجمع اعتراضی زدند.

این شهروندان میگویند که حقوق بیش از ۱۵۰ نفر از فرهنگیان این بخش از طریق “شرکت مدنی فرهنگ” و زمین خواران در حال پایمال شدن است و از ریاست دادگاه تجدیدنظر استان می خواهند که به پرونده زمین خواری مذکور ورود کرده و با متخلفان برخورد کند.

تجمع کشاورزان شادگان
به گزارش شادگان خبر، شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ ، تعدادی از کشاورزان شادگان در مقابل درب فرمانداری این شهرستان دست به تجمع زدند.

این شهروندان از جمله دلایل شکل گیری این تجمع را قطع و یا تقلیل شدید سهمیه سوخت تراکتور های خود عنوان کردند.

تجمع متقاضیان “مسکن ملی” در اهواز
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱، جمعی از متقاضیان “مسکن ملی”، در مقابل ساختمان استانداری خوزستان واقع در اهواز، دست به تجمع اعتراضی زدند.

این شهروندان با در دست داشتن پلاکاردهایی اعتراضی، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

تجمع کارکنان و مربیان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱، شماری از کارکنان و مربیان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز، در محوطه این اداره واقع در کرج، دست به تجمع زدند.

بنابر این گزارش، این شهروندان نسبت به سطح نازل دریافتی ها و در موازات آن وضعیت نامناسب معیشتی خود اعتراض دارند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۱۲ ژوئن ۲۰۲۲