رژیم اسلامی درباره منشاء ذرات کشف شده اورانیوم: احتمالاً کار عوامل خارجی و خرابکاری بوده!

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به قطع دوربین‌های نظارتی آژانس در ایران به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد «تاریخ نه چندان دور به ما می‌گوید که جلوگیری از فعالیت بازرسان آژانس اصلاً تصمیم خوبی نیست و عاقبت خوبی ندارد.»

یکی از انبار اورانیوم در جنوب تهران «تورقوزآباد» که مقامات جمهوری اسلامی مدعی بودند آنجا قالیشویی است!
رافائل گروسی در مصاحبه با سی‌ان‌‌ان بار دیگر هشدار داد ایران چند هفته تا داشتن «مقدار قابل توجهی» اورانیوم غنی‌شده برای ساخت بمب اتم فاصله دارد فاصله دارد.

او همچنین گفت، «هرچه وقفه در نظارت‌ها بیشتر شود، دستیابی به توافق هسته‌ای دشوارتر خواهد شد.»

در ایران مقامات هشدارهای رافائل گروسی و گزارش آژانس در مورد «عدم همکاری جمهوری اسلامی» را نتیجه «لابی‌ صهیونیست‌ها» می‌دانند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به سفر گروسی به اسرائیل پیش از صدور قطعنامه در شورای حکام او را متهم کرد، آژانس را در اختیار اسرائیل قرار داده است. خطیب‌زاده از کشور اسرائیل به عنوان رژیم «قانون‌گریز، یاغی، تروریست و جنگ‌طلب» یاد کرد و گفت، «گروسی در زمان غلط، جای غلط افراد غلط را ملاقات کرده و با این اقدام به اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی… ضربه بدی زده است.»

سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی اعلام کرده است «احتمالاً عناصر خارجی با خرابکاری، در آلودگی برخی مکان‌ها به ذرات اورانیوم دخیل بوده‌اند و هیچ منطقه اظهار نشده‌ای در ایران وجود ندارد.» اما این ادعا نیز به زیان جمهوری اسلامی است زیرا بیانگر ناکارآمدی آن در حفاظت از تأسیسات مهمی است که «عناصر خارجی» می‌توانند در آن «خرابکاری» کرده و «آلودگی» به وجود آورند و آن را در چنین تنگنایی قرار دهند!

در متن توضیحات این سازمان به آژانس آمده صرف یافتن «ذرات اورانیوم طبیعی» در نمونه‌های محیطی جمع‌آوری شده نمی‌تواند به عنوان نشانه‌ای از وجود مقادیری از مواد هسته‌ای تلقی شود. این در حالیست که جمهوری اسلامی از حدود دو سال پیش وجود تأسیسات و مراکز مخفی از جمله «تورقوزآباد» را انکار می‌کرد. محمدجواد ظریف وزیر خارجه پیشین نظام و معاونش بعاس عراقچی به اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین اسرائیل می‌خندیدند و می‌گفتند «او را سر کار گذاشتند» و ادعا می‌کردند آن محل فقط یک «قالیشویی» است!

آزمایش‌های آژانس روی نمونه‌های محیطی نشان داد ذرات اورانیوم «منشاء انسانی» داشتند و نه «منشاء طبیعی».

مقامات جمهوری اسلامی سختگیری‌های آژانس را «سیاسی» می‌دانند اما گروسی به العربیه گفته است که «بازرسان آژانس آثار اورانیوم را در تاسیسات هسته‌ای ایران یافته‌اند و این موضوعی فنی بوده و سیاسی نیست که مقامات ایرانی باید درباره آن توضیح قانع‌کننده بدهند.»

جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی می‌گوید اصلی‌ترین اختلاف بین جمهوری اسلامی و آژانس مربوط به مذاکراتی است که جنبه امنیتی و اطلاعاتی دارد. به گفته این نماینده مجلس اسلامی، «رژیم صهیونیستی اقدامات ایذایی علیه ایران انجام می‌دهد و در کنار آن آمریکا با تداوم تحریم‌ها و اضافه کردن شخصیت‌های حقیقی و حقوقی به تحریم‌ها و فشار به دنبال این است که ایران را وادار به عقب نشینی کند و اکنون هم در کنار مذاکرات، با صدور قطعنامه شورای حکام، خطر ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را گوشزد می‌کند تا بتواند دیپلماسی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی وسازمانی خود را به نتیجه برسانند و ایران را وادار به پذیرش خواسته‌های خاص خود کند.»

این نماینده تأکید کرد: «اینکه آژانس توقع داشته باشد کشوری مسائل دفاعی، ارتش، نیروهای نظامی و سیاست خارجی خود را در یک مذاکره مورد گفتگو قرار دهد این خواسته معقول، منطقی و قابل پذیرش نیست.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید پاسخ‌های نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مورد منشاء اورانیوم کشف شده در سه سایت تورقوزآباد، ورامین و مریوان «معتبر» نیست.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲