تجاوز نظامی روسیه به اوکراین؛ آمریکا تسلیحات نظامی بیشتر به ارزش یک میلیارد دلار به اوکراین می‌فرستد

ارتش روسیه اعلام کرد که روز چهارشنبه ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) از موشک‌های دوربرد برای انهدام یک انبار در منطقه لویف که طبق ادعای مسکو در آن مهمات ارسالی ناتو نگهداری می‌شد استفاده کرده است.

این حملات در حالی انجام شد که درگیری‌ها برای تصرف شهر سورودونتسک در شرق اوکراین شدت گرفته است.

از سوی دیگر اوکراین همچنان به تلاش‌های خود برای فشار بر کشورهای غربی در تحویل تسلیحات بیشتر ادامه می‌دهد و کشورهای عضو ناتو متعهد شده‌اند سلاح‌های سنگین بیشتری به این کشور ارائه دهند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز چهارشنبه ۱۵ ژوئن، ۲۵ خرداد را در این صفحه پیگیری کنید.

ایالات متحده آمریکا از اتحاد چین با روسیه ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است کشورهایی که با روسیه و ولادیمیر پوتین همسو می‌شوند در سمت اشتباه تاریخ قرار خواهند گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «چین ادعا می‌کند بی‌طرف است اما رفتار این کشور نشان می‌دهد همچنان در حال سرمایه‌گذاری با نزدیک شدن به روسیه است.»

این بیانیه ساعاتی پس از آن اعلام شد که شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین طی تماسی با پوتین بر حمایت پکن از حاکمیت و امنیت مسکو تاکید کرد.
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود تاکید کرده است که با گذشت بیش از سه ماه از حمله روسیه به اوکراین، چین همچنان در کنار روسیه ایستاده است و همچنان از روسیه در سازمان‌های بین‌المللی محافظت می‌کند و همچنان جنایت‌های روسیه در اوکراین را انکار می‌کند.»

ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که یک میلیارد دلار کمک نظامی دیگر به اوکراین اعطا می‌کند که شامل سلاح‌های دوربرد است که به گفته آمریکا و متحدانش می‌تواند تغییراتی را در نبرد ایجاد کند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا امروز طی تماسی با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود گفت که آمریکا یک میلیارد دلار کمک امنیتی دیگر برای نبردهای این کشور در شرق دونباس ارائه می‌کند.

بایدن پس از این تماس در بیانیه‌ای گفت که بسته حمایتی شامل سلاح‌های سنگین، سلاح‌های دفاعی ساحلی و همچنین مهمات برای توپخانه و سامانه‌های موشکی پیشرفته است.
وی همچنین از اعطای کمک ۲۲۵ میلیون دلاری برای مردم اوکراین خبر داد که شامل تامین اقلامی مانند آب آشامیدنی، محموله‌های درمانی، غذا، چادر و پول نقد می‌شود.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که غرب با تلاش برای محدود کردن واردات انرژی از میادین نفت و گاز سیبری، «به سر خود شلیک کرده است.»
وی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به توافق‌ها با پکن گفت: «چین می‌داند که چه چیزی را می‌خواهد و به پای خود شلیک نمی‌کند در حالی که غرب در حال شلیک به سر خود است.»
وی تصریح کرد که اتحادیه اروپا با تلاش برای دور شدن از منابع انرژی روسیه در حال طراحی یک مسیر «انتحاری» است.

اتحادیه اروپا برای پایان دادن به اتکای خود به گاز روسیه یک قرارداد موقت با اسرائیل و مصر برای صادرات گاز طبیعی امضا کرده است.

طبق این قرارداد میزان صادرات گاز طبیعی اسرائیل به مصر به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و سپس در مصر به‌صورت مایع در می‌آید و سپس به بازارهای اروپایی ارسال می‌شود.

تخمین زده می‌شود که اسرائیل دست‌کم یک تریلیون متر مکعب ذخایر گازی دارد. طبق گفته اتحادیه اروپا در حال حاضر دو مسیر برای انتقال گاز اسرائیل به اروپا در دست بررسی است که یکی مسیر مصر است و دیگری خط لوله پیش‌بینی شده از طریق ترکیه است.
روسیه ۴۰ درصد از گاز طبیعی وارداتی اتحادیه اروپا را تامین می‌کند.

مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند که وابستگی کشورهای عضو این بلوک به گاز روسیه به مسکو اجازه می‌دهد تا نوعی باج‌خواهی را اعمال کند. اتحادیه اروپا در ماه مارس متعهد شد واردات گاز از روسیه را در مدت یکسال به میزان دو سوم کاهش دهد.

اورزولا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید که قرار موقت با اسرائیل و مصر یک گام بزرگ رو به جلو در عرضه انرژی به اروپا است که می‌تواند مصر را به یک قطب منطقه‌ای انرژی تبدیل کند.

این اقدام در سفر رئیس کمیسیون اروپا به قاهره صورت گرفت.

وی در نشست خبری مشترک با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر گفت: «جنگ روسیه علیه اوکراین وابستگی اروپای ما به سوخت‌های فسیلی روسیه را آشکار کرده است و ما می‌خواهیم از این وابستگی خلاص شویم.»
این مقام اروپایی تاکید کرد که قصد دارند به تامین‌کنندگان قابل اعتماد تنوع دهند و مصر نیز شریک قابل اعتمادی است.
او پیش از سفر به مصر به اسرائیل رفته بود.
وزارت نفت مصر اعلام کرد که یادداشت تفاهم صادرات گاز بین مصر، اسرائیل و اتحادیه اروپا در مجمع گاز شرق مدیترانه امضا شد.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا از متحدانش خواست تا تحویل تسلیحات به اوکراین را افزایش دهند.
آستین در نشستی در بروکسل با حضور ۵۰ کشور حامی اوکراین گفت: «نمی‌توانیم تسلیم شویم. مخاطرات بسیار زیاد است. اوکراین با لحظه‌ای مهم در میدان جنگ روبرو است.»

وی افزود: «باید تعهد مشترک خود به دفاع از اوکراین را بیشتر کنیم.»

وی تاکید کرد که حمله مسکو به همسایه‌اش خطری تنها برای اوکراین نیست بلکه تهدیدی برای امنیت اروپا است.
رئیس پنتاگون تصریح کرد که واشنگتن و کی‌یف در حال کار برای پاسخگویی به درخواست‌های اوکراین برای تجهیز به قابلیت‌های جدید است.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان از مردم درخواست کرد که جنگ اوکراین را فراموش نکنند زیرا درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

وی گفت: «نباید به زندگی به گونه‌ای عادت کنیم که گویی جنگ یک موضوع دور است. »

وی از «بی‌رحمی و وحشیگری» در جنگ یاد کرد و گفت: «خطر این است که ما تنها این هولناک بودن را می‌بینیم و کل ماجرایی را که در پس این جنگ رخ می‌دهد نمی‌بینیم.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که به تامین تسلیحات سنگین و سامانه‌های دوربرد اوکراین ادامه می‌دهند و توافق بر سر بسته جدید کمک به کی‌یف در نشست سران در مادرید پیش‌بینی شده است.

وی در یک نشست خبری در بروکسل پیش از نشست وزرای دفاع ناتو گفت: «ما به شدت بر تقویت، ارائه پشتیبانی بیشتر، تسلیحات پیشرفته‌تر متمرکز هستیم زیرا از مبارزه آن‌ها علیه تهاجم وحشیانه روسیه حمایت می‌کنیم.»

وی تاکید کرد که ناتو مدرن‌سازی تجهیزات نظامی اوکراین را ادامه می‌دهد.
دبیرکل ناتو همچنین گفت که زلنسکی دو هفته دیگر به نشست سران ناتو دعوت خواهد شد.

کاخ کرملین از مکالمه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و شی جین پینگ همتای چینی خود خبر داد.

کرملین تاکید کرد در این گفت‌وگو در طرف با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی جهانی که به گفته آن‌ها با سیاست «تحریم‌های غیرقانونی» پیچیده‌تر شده است با گسترش همکاری‌ها در حوزه انرژی، مالی، صنعت، حمل و نقل و … موافقت کردند.

این در حالی است که طبق نوشته رسانه‌های چین، شی جین پینگ در این مکالمه گفت که همه طرف‌ها باید برای حل و فصل بحران اوکراین «به‌ شیوه‌ای مسئولانه» تلاش کنند.
رئیس جمهوری چین بر تمایل این کشور برای کمک به حل این وضعیت تاکید کرده است.

وی همچنین گفته است به حمایت کشورش از روسیه درباره مسائل مربوط به حاکمیت و امنیت ادامه می‌دهد.

سازمان ملل می‌گوید هزاران غیرنظامی در سورودونتسک به‌دلیل کاهش ذخایر آب در خطر هستند.
این نهاد تاکید کرد: «هزاران غیرنظامی از جمله زنان، کودکان و افراد مسن در شهر سورودونتسک اوکراین با کمبود مواد غذایی، آب تمیز، برق و بهداشت مواجه هستند.»
ساویانو آبرو، سخنگوی دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گفت که وضعیت اضطراری در پناهگاه‌هایی که زیر کارخانه شیمیایی آزوت قرار دارند ایجاد شده است.
وی افزود: «کمبود آب و مشکلات فاضلاب یک نگرانی بزرگ است. این یک نگرانی بزرگ برای ما است زیرا مردم نمی‌توانند برای مدت طولانی بدون آب زنده بمانند.»

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان معتقد است که کاهش ظرفیت صدور گاز از طریق خط لوله نورداستریم به این کشور یک تصمیم سیاسی» است و آنطور که این شرکت روسی ادعا می‌کند به‌دلیل مسائل فنی نیست.
گازپروم روز گذشته دلیل کاهش ظرفیت صدور گاز به آلمان را عدم تحویل تجهیزات مورد نیاز از طرف شرکت آلمانی زیمنس عنوان کرده بود.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی،۱۶ ژوئن ۲۰۲۲