برگزاری دستکم ۵ تجمع اعتراضی/ اعتصاب کارگران داربست بند پیمانکاری سلحشور

شنبه ۴ تیر، جمعی از کارگران کارخانه داروگر در تهران، شماری از کارگران راه آهن شرکت رضوان درود در مقابل ایستگاه راه آهن محمد حسن زاده واقع در شهرستان زرند، گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی خوزستان در مقابل ساختمان استانداری واقع در اهواز، شماری از کارکنان شرکت آذرپارک تبریز در مقابل ساختمان این شرکت و همچنین گروهی از شهروندان معترض به ابطال کارت سوخت های خود در مقابل ساختمان شرکت نفت زاهدان، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همزمان شماری از کارگران داربست بند پیمانکاری سلحشور شاغل در پروژه «آی جی سی» فاز ۱۴‌ پارس جنوبی دست به اعتصاب زدند و از ادامه روند فعالیت خود امتناع کردند.

کارگران معترض میگویند؛ علیرغم وعده مدیران کارخانه مبنی بر اینکه “با آغاز تیر ماه طی چند نوبت مطالبات کارگران را پرداخت می کنند”، همچنان هیچ دریافتی از مجموع سه ماه حقوق معوقه خود را نداشته اند.

کارگران داروگر تاکید کردند: افزایش معوقات مزدی کارگران این واحد تولیدی به کمبود منابع مالی برمی‌گردد که در حال حاضر پرداخت آن از ابتدای سال جاری (۱۴۰۱) به تاخیر افتاده است.

آن‌ها با بیان اینکه با حذف پیمانکار سرویس ایاب ذهاب، کارگران چند ماه است برای رفت آمد دچار مشکل شده‌اند، گفتند: منتظر عملی شدن پرداخت مطالبات مزدی، معوقات بیمه‌ای، تامین امنیت شغلی، تعیین تکلیف وضعیت کارخانه و مدیریت کارخانه هستیم.

کارگران در ارتباط با وضعیت تولیدات داروگر گفتند: از ابتدای سال جاری تولید در این واحد تولیدکننده انواع محصولات شوینده (بجز تولید ۱۵ تن شامپو) متوقف شده و کارگران کاری برای انجام ندارند.

کارگران در خاتمه تصریح کردند: در پیگیری مطالبات صنفی خود، کارفرما مدعی است برای تامین مواد اولیه تولید دچار مشکل شده و در سامانه ثبت‌نام نمی‌شود. این در حالی است که مواد اولیه شامپو و مایع ظرفشویی به راحتی در داخل کشور قابل دسترسی و خرید است.

تجمع کارگران راه آهن در زرند
به گزارش کانال رسمی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن، روز شنبه ۴ تیرماه ۱۴۰۱، شماری از کارگران راه آهن شرکت رضوان درود، در مقابل ایستگاه راه آهن محمد حسن زاده واقع در شهرستان زرند در استان کرمان، دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارگران معترض میگویند که حقوق و دریافتی هایشان نسبت به سختی کار، در سطح بسیار نازلی قرار دارد و خواهان افزایش مستمری خود هستند.

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز
به گزارش شورای بازنشستگان ایران، روز شنبه ۴ تیرماه ۱۴۰۱، گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی خوزستان، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان استانداری واقع در اهواز، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

تجمع بازنشستگان در اعتراض به اجرایی نشدن مصوبه‌ی مزدی شورای عالی کار و تصمیم دولت مبنی بر افزایش ده درصدی مستمری سایر سطوح صورت گرفته است.

تجمع کارکنان شرکت آذرپارک تبریز
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، شنبه ۴ تیرماه ۱۴۰۱، شماری از کارکنان شرکت آذرپارک تبریز اعم از پارکبان و بازرس، در مقابل ساختمان این شرکت، دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش، شهروندان معترض “تاخیر سه ماهه در پرداخت حقوق و عدم اعمال افزایش دستمزد” را از دلایل برگزاری این تجمع عنوان کردند.

تجمع شهروندان در اعتراض به ابطال کارت‌های سوخت در زاهدان
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، شنبه ۴ تیرماه ۱۴۰۱، گروهی از شهروندان ساکن زاهدان، در اعتراض به ابطال کارت سوخت های خود، در مقابل ساختمان شرکت نفت در این شهر، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

یکی از شهروندان حاضر در این تجمع می گوید: “من ۱۸۰ لیتر سوخت تو کارتم بوده مگر نمیگین سهمیه آزاد؟ آقای استاندار آقای فرماندار و شرکت نفت چرا سهمیه منو دزدیدید؟”

میدان گازی پارس جنوبی؛ اعتصاب کارگران داربست بند پیمانکاری سلحشور
به گزارش شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، شماری از کارگران داربست بند پیمانکاری سلحشور شاغل در پروژه «آی جی سی» فاز ۱۴‌ پارس جنوبی، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، دست به اعتصاب زدند.

کارگران معترض خواهان افزایش دستمزد به میزان مطلوب و بهره مند بودن از ماهیانه ۱۰ روز استراحت به میزان ۲۰ روز کار و فعالیت هستند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۶ ژوئن ۲۰۲۲