مذاکرات احیای برجام از سر گرفته می‌شود

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در کنفرانس مطبوعاتی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: ما آمادگی داریم که در روزهای آینده مذاکرات وین را ازسر بگیریم.

او در نشست مطبوعاتی مشترک با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: مسیر گفت وگوهای وین بزودی از سر گرفته می شود و امیدواریم که طرف آمریکایی این بار واقع بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق اقدامات مسوولانه انجام دهد.

وی افزود: امروز گفت‌وگوهای مفصل، دقیق و عمیقی در مورد مذاکرات داشتیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست مطبوعاتی با امیر عبداللهیان گفت: قرار است بن‌بست ایجاد شده در مذاکرات وین را بشکنیم و تنشی که در روزهای گذشته وجود داشته است را متوقف کنیم.

بورل گفت: مذاکرات وین فورا و در روزهای آتی از سرگرفته می‌شود.

او افزود: این تصمیم در واشنگتن و تهران گرفته شده است که مذاکرات مجددا آغاز شود.


بخش‌هایی از سخنان امیر عبدالهیان در کنفرانس خبری در تهران:

  • امروز گفت‌وگوهای طولانی و مثبتی در مورد همکاری های ایران و اتحادیه اروپا داشتیم. ما در عرصه سیاست خارجی خود به دنبال روابط متوازن هستیم و در این روابط اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی از جایگاه مهمی برخوردار هستند. به دنبال این هستیم که روابط خود را با کشورهای مختلف قاره اروپا گسترش دهیم.
  • مناسبات تجاری موجود بین ایران و کشورهای اروپایی در تراز ظرفیت‌های موجود بین ایران و کشورهای اروپایی نیست. امیدواریم این روابط را در جریان گفت‌وگوهای دو جانبه با کشورهای اروپایی و همچنین در قالب اتحادیه اروپا گسترش دهیم و شاهد رشد مناسبات در این حوزه باشیم.
  • در نشست امروز در ارتباط با موضوع مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها نیز گفت‌وگو و رایزنی کردیم. آقای بورل چندی پیش این موضوع را مطرح کرده بودند که چگونه می‌توانیم از بن‌بست به وجود آمده بعد از صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، خارج شویم و کار را دنبال کنیم. ما همواره تاکید کرده‌ایم که ایران از مسیر دیپلماسی و گفت‌وگوهای عزتمند و مبتنی بر نتیجه استقبال می‌کند. در همین چهارچوب از آقای بورل دعوت کردیم که به تهران سفر کند تا از نزدیک تمام ابعاد قضیه با حضور تیم‌های مذاکراتی دنبال شود. در همین راستا ما امروز نیز میزبان آقای بورل و آقای مورا بودیم. امروز در این ارتباط گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی داشتیم. در خصوص مطالبات ایران صحبت کردیم و تاکید کردیم که آمادگی داریم که در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم.
  • آنچه که برای ایران مهم است این است که نفع کامل اقتصادی از توافقی که در سال ۲۰۱۵ ایجاد شده به دست بیاورد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران از این توافق کامل شود. هر موضوعی که بتواند نفع کامل اقتصادی ایران از احیای برجام را تحت تاثیر قرار دهد از نظر ایران قابل قبول نخواهد بود.
  • مسیر گفت‌وگوها به زودی از سر گرفته می‌شود. امیدواریم طرف آمریکایی این بار واقع بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق اقدامات مسئولانه انجام دهد و به تعهداتش عمل کند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۶ ژوئن ۲۰۲۲