واکنش منفی آمریکا به پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح

در حالی که جمهوری اسلامی بدون ذکر زمان از پرتاب ماهواره‌بر سوخت جامد ذوالجناح به فضا خبر داده وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: پرتاب‌ موشک‌های ماهواره‌بر ایران «ناقض قطعنامه شورای امنیت» است.

جمهوری اسلامی، پرتاب موشکهای ماهواره‌بر به فضا را نشان قدرت علمی کشور دانسته و اعلام می‌کند، این ماهواره‌برها با هدف کاهش وابستگی به کشورهای خارجی برای پرتاب ماهواره‌های تحقیقاتی به فضا صورت می‌گیرد. ایالات متحده اما معتقد است پرتاب موشک ماهواره‌بر توسط ایران،«یک نگرانی قابل‌ توجه در راستای گسترش سلاح‌های هسته‌ای» و «ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت» است.

موشک‌های ماهواره‌بر دارای فناوری‌هایی مشابه فناوری‌ به کار‌رفته در موشک‌های بالستیک، و موشک‌های دوربرد بوده و به سادگی قابل جایگزینی با این موشکها هستند.

قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل متحد از ایران می‌خواهد هیچ‌گونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک «طراحی‌شده برای حمل سلاح هسته‌ای» یا پرتاب‌هایی با استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک را انجام ندهد.

پرتاب موشک ماهواره‌بر ذوالجناح در حالی رسانه‌ای می‌شود که جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران سفر کرد تا برجام نیمه جان را احیا کند.جوزپ بورل، در تهران اعلام‌کرد: « در دیدار با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، درباره از سرگیری مذاکرات میان ایران و ایالات متحده در روزهای آینده با هدف حل آخرین مسائل برجسته، که توسط تیم من تسهیل می‌شود، به توافق رسیدیم.»

خبرها حاکی است دور بعدی مذاکرات احیای برجام با حضور میانجی‌ها در قطر برگزار می‌شود و سپس طرفین برای امضای نهایی توافقنامه به وین اتریش سفر می‌کنند.

اما برنامه‌های فضایی ایران به سال‌های قبل از انقلاب ۵۷ برمی‌گردد.

قرار بود در سال ۱۳۵۶ نخستین ماهواره ایران به نام ناهید و سپس ماهواره‌ای موسوم به زهره در مدار قرار گیرد و روند مخابراتی و جغرافیایی ایران را تسهیل کند. این اقدام اما با وقوع انقلاب و جنگ متوقف شد تا دهه ۸۰ شمسی که سازمان هوا و فضای ایران وابسته به وزارت دفاع در چند مرحله از پرتاب ماهواره‌های مدار پایین به فضا با کمک‌های کشورهای ایتالیا روسیه و چین خبر داد. ماهواره‌هایی همچون مصباح، سینا و طلوع و ناهید که یا در مدار قرار نگرفتند یا به سرعت سقوط کردند و یا قرار شد بدون پرتاب در موزه قرار بگیرند.

جمهوری اسلامی در دهه ۹۰ شمسی اعلام کرد قصد دارد در پرتاب ماهواره‌هایش به فضا خودکفا شود. رونمایی از مرکز پرتاب ماهواره‌ای موسوم به «امام خمینی» در بیابان‌های اطراف سمنان، نخستین گام پرتاب موشک به فضا بود و چهار ماهواره‌بر سفیر، سیمرغ، سریر و سروش باید در چهار گام از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۷ پروژه فضایی جمهوری‌اسلامی را تکمیل می‌کردند. با ماهواره‌بر سیمرغ در سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ وزارت دفاع جمهوری‌اسلامی از ماهواره بر ذوالجناح با فناوری جدید سه مرحله‌ای خبر داد.

احمد حسینی سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید: «این ماهواره‌بر سه مرحله‌ای» که از نظر ویژگی‌های فنی، قابل رقابت با ماهواره‌برهای روز دنیا است دارای دو مرحله پیش‌رانش جامد و یک مرحله با پیش‌رانش مایع است. این مقام وزارت دفاع همچنین عنوان کرد: «مرحله سوم توسعه این ماهواره‌بر با بهره‌گیری از اطلاعات حاصل از این پرتاب آغاز شده است.
ماهواره‌بر ذوالجناح برای نخستین بار در بهمن ۱۳۹۹ با هدف «دستیابی به فناوری موتور سوخت جامد» آزمایش شد.

پیش از این خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گزارشی اعلام کرده بود، «ذوالجناح همانند سیمرغ قابلیت قراردهی تعدادی ماهواره کوچک به‌جای یک ماهواره را نیز دارد و مثلا می‌تواند ۱۰ ماهواره مکعبی ۲۰ کیلوگرمی را با هدف توسعه فناوری‌های منظومه ماهواره‌ای در مدار قرار دهد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس دوم تیر ماه اعلام‌کرد: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد جمهوری‌اسلامی شانزدهم خرداد در تلاشی ناموفق اقدام به پرتاب یک موشک به فضا کرده و در حال تلاش برای پرتابی دیگر است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲۷ ژوئن ۲۰۲۲