جیک سالیوان: توافق برجام روی میز است؛ بستگی به ایران دارد که آن را قبول یا رد کند

مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید توافق برای احیای برجام روی میز و قابل دسترسی است و این بستگی به تصمیم ایران دارد که آن را قبول یا رد کند.

جیک سالیوان روز دوشنبه ششم تیر در یک نشست مطبوعاتی در آستانه مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای برجام اعلام کرد ایالات متحده معتقد است که بازگشت همزمان تهران و واشینگتن به برجام در راستای منافع آمریکا و شرکای این کشور است.

به گزارش سایت کاخ سفید، او گفت دیدگاه آمریکا صریح است و مدت‌هاست که مصمم هستیم ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نکند.

مشاور امنیت ملی آمریکا افزود: به اعتقاد واشینگتن توافق دیپلماتیک بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

دو روز پس از اعلام خبر برگزاری قریب‌الوقوع مذاکرات احیای برجام از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه اعلام کرد که مذاکرات این هفته برگزار خواهد شد و افزود که «آمریکا وعده داده است انتفاع اقتصادی ایران از برجام را تضمین کند».

بر اساس گزارش منابع غربی و ایرانی، محل مذاکرات در دوحه قطر بوده و گفت‌وگوها قرار است از روز سه‌شنبه هفتم تیر آغاز شود.

گزارش‌ها حاکی است که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز دوشنبه برای انجام این گفت‌وگوها وارد دوحه شد.

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ایرانی نوشت که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، نیز قرار است در «روزهای ۲۸ و ۲۹ ژوئن (هفتم و هشتم تیر)» در دوحه حاضر شود.

مذاکرات برجام از فروردین امسال متوقف شد و در این مدت تنش‌ها بر سر پرونده هسته‌ای ایران افزایش یافت که از جمله نشانه‌های آن صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه تهران به‌دلیل عدم همکاری با آژانس و واکنش ایران در غیرفعال کردن دوربین‌های نظارتی آژانس بوده است.

ایران طی ماه‌های گذشته خواستار حذف نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا و تضمین دولت جو بایدن به عدم خروج دولت‌های آتی ایالات متحده از برجام شده است. دولت جو بایدن می‌گوید صلاحیت دادن تضمین از طرف دولت‌های آتی را ندارد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۸ ژوئن ۲۰۲۲