هواداران وریا غفوری و استقلال هشتگ «وریا تنها نیست» را ترند کردند

جدایی ناخواسته وریا غفوری از تیم استقلال مهم‌ترین خبر ورزشی روز سه‌شنبه ۷ تیر بود که رسانه‌های رسمی ایران به دلایل آن اشاره‌ای نکردند، اما در واکنش‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی دلایل احتمالی آن از جمله اعتراضات اجتماعی و سیاسی او مطرح شد.

روز گذشته اعلام شد که وریا غفوری، با فرا رسیدن پایان فصل اخیر، قراردادش با استقلال به پایان رسید، اما هیچ تماسی با او که کاپیتان فصل گذشته هم بود، برای تمدید قرارداد گرفته نشد.

این در حالی است که این بازیکن ۳۴ ساله که شش سال پیش با جدایی از تیم سپاهان به جمع آبی‌پوشان تهران پیوسته بود و کسب عنوان قهرمانی جام حدفی و لیگ برتر فوتبال را هم در سابقه‌اش داشت، پیشتر بارها اعلام کرد بود که هیچ تمایلی به جدایی از استقلال ندارد.

با این حال، پس از گذشت چند روز از این‌که وریا غفوری اعلام کرده بود برای تماس باشگاه استقلال و آغاز مذاکرات جهت تمدید قرارداد منتظر خواهد ماند، نهایتاً هیچ تماسی با او گرفته نشد.

در پی انتشار خبر تمدید نشدن قرارداد وریا غفوری، هواداران تیم استقلال در کنار دوستداران وریا غفوری در شبکه‌های اجتماعی، با یادآوری برخی موضع‌گیری‌های اجتماعی و سیاسی او در حمایت از اعتراضات مردم ایران، هشتگ «وریا تنها نیست» را ترند کردند.

مشهورترین کنش اجتماعی وریا غفوری، کاپیتان تیم استقلال، پس از خودکشی «دختر آبی» بود که تی‌شرت یادمان او را که از قبل برای بازیکنان استقلال تهیه کرده بود، در بازی شهریور ۹۸ با نفت مسجدسلیمان به اعضای تیم داد تا برای این دیدار به تن کنند.

سحر خدایاری که در رسانه‌ها به «دختر آبی» مشهور شد، یکی از زنانی بود که اسفند ۱۳۹۷ برای دیدن مسابقه بین استقلال تهران و العین امارات به ورزشگاه رفته و بازداشت شده بود و نهایتاً در مقابل دادگاهی در تهران اقدام به خودسوزی کرد.

وریا غفوری در سال جاری نیز که مأموران انتظامی در ورزشگاه مشهد با پاشیدن اسپری فلفل به زنان و کودکان همراه‌شان مانع ورود آنان به ورزشگاه شدند، این اقدام را «شرم‌آور» خواند و نوشت: «به‌عنوان یک فوتبالیست واقعاً شرمنده می‌شوم که در دورانی بازی می‌کنم که مادران و خواهران حق ورود به ورزشگاه را ندارند.»

کاپیتان تیم استقلال تهران اردیبهشت امسال بعد از بازی تیمش مقابل فولاد خوزستان هم در حمایت از اعتراض‌های مردمی به‌ویژه در خوزستان گفت «این حق مردم ایران است که سعادتمند زندگی کنند» و افزود: «من نمی‌دانم، مسئولین شرمنده نمی‌شوند این موقعیت و وضعیت را می‌بینند؟»

وریا غفوری هم‌چنین گفت که وقتی صحبت از مسائل اجتماعی و مدنی می‌شود، فوتبال دیگر در اولویت او نیست و از جایگاه خود برای بیان خواسته‌های هواداران خود استفاده می‌کند.

باشگاه استقلال تهران که حاضر به تمدید قرارداد با وریا غفوری برای فصل جدید نشده، در حال حاضر زیر نظر مصطفی آجورلو در سمت مدیرعامل اداره می‌شود که از اعضای پیشین سپاه پاسداران است.

مقصد وریا غفوری تیم فولاد خوزستان خواهد بود که قبلاً موضوع آن مطرح شده بود و او اعلام کرده بود پیوستنش به فولاد در صورتی رخ خواهد داد که در استقلال نباشد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲