حکم ۸ سال زندان شهروند فرانسوی در دادگاه تجدیدنظر جمهوری اسلامی عینا تائید شد

در حالیکه وکلا و خانواده بنجامین بریر، شهروند فرانسوی زندانی در ایران امیدوار بودند حکم هشت سال زندان او در دادگاه تجدیدنظر ملغی شود، یک وکیل دادگستری از تائید حکم زندان او خبر داد.

سعید دهقان وکیل دادگستری در توئیتر خود ضمن اعلام تائید حکم هشت سال زندان بنجامین بریر، اشاره کرد که در این حکم فرانسه به عنوان «دولت متخاصم» شناخته شده،‌ «همدردی» آقای بریر « با قربانیان هواپیمای اوکراینی به عنوان یکی از دلایل محکومیت اعلام شده و همچنین در بخشی از حکم به «تخصص در رشته انفورماتیک، داشتن بیش از یک هارد و تلفن همراه هم از دلایل دیگر!» این حکم عنوان شده است.

پیش از این نیز آقای دهقان درباره برگزاری دادگاه تجدیدنظر بنجامین بریر در ۲۶ دیماه سال گذشته نوشته بود که این دادگاه در لحظه آخر از شعبه سه به چهار تغییر داده شد، علنی نبود اما فیلمبرداری شد. قاضی در دادگاه موضع مشخص درباره متهم داشت.

بهمن ماه ۱۴۰۰، یک دادگاه در ایران بنجامین بریر، شهروند فرانسوی زندانی را به اتهام جاسوسی مجرم شناخت و او را به هشت سال و هشت ماه زندان محکوم کرد.

بعد از صدور این حکم، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه خطاب به ابراهیم رئیسی گفته بود شهروندان فرانسوی فورا آزاد شوند.

همچنین خواهر این زندانی فرانسوی در ایران گفته بود باید به گروگان‌گیری‌های جمهوری‌اسلامی پایان داده شود.

فیلیپ والنت، وکیل بنجامین بریر، ضمن اعلام این خبر، حکم صادره را «نتیجه یک روند قضایی مغرضانه و به شدت سیاسی» دانست.

به نوشته رویترز، بنجامین بریر ۳۶ ساله از ماه مه ۲۰۲۰ در ایران نگه داشته شده است.

این شهروند فرانسوی زمانی که با یک مینی‌بالگرد کنترل از راه دور در صحرایی در نزدیکی مرز ترکمنستان و ایران مشغول تصویربرداری بود دستگیر شد.

گردشگران بسیاری در جهان از چنین ابزارهایی برای ضبط تصاویر زیبا استفاده می‌کنند و بسیاری نیز آنها را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

مقامات جمهوری اسلامی بریر را به جاسوسی و «تبلیغ علیه جمهوری اسلامی» متهم کردند. او از طریق وکلای خود بارها این اتهامات را رد کرده است.

وکیل آقای بریر در بیانیه‌ای همان مقوعی گفت: «این حکم نتیجه یک روند صرفاً سیاسی است.»

فرانسه یکی از طرف‌های گفت‌وگو با ایران در مذاکرات احیای برجام است.

در سال‌های اخیر سپاه پاسداران ایران ده‌ها شهروند دوتابعیتی و خارجی را عمدتاً به اتهامات جاسوسی و امنیتی دستگیر کرده است. کارشناسان می‌‌گویند که ایران با بازداشت شهروندان خارجی، از آنها برای چانه‌زنی‌های دیپلماتیک و فشار بر کشورهای دیگر استفاده می‌کند.

رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، سال گذشته به شهروندان خارجی به ویژه دو تابعیتی‌ها هشدار داد که با سفر به ایران، خود را به خطر نیاندازند. او اخیرا گفت تصویر رسیدن به توافق با ایران بدون آنکه تهران شهروندان آمریکایی را آزاد کند، دشوار است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲۹ ژوئن ۲۰۲۲