امیرعبداللهیان: آمریکا نیت جدی داشته باشد، توافق در دسترس است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه رژیم اسلامی ایران همزمان با آغاز مذاکرات در دوحه، پایتخت قطر تاکید کرد،‌ دور جدید مذاکرات سه‌جانبه و غیر مستقیم است و اگر آمریکا نیت جدی داشته باشد، توافق در این دور از مذاکرات در دسترس است.

نمایندگان ایران، اروپا و آمریکا پس از سه ماه‌ونیم وقفه در مذاکرات هسته‌ای از روز سه‌شنبه در دوحه، پایتخت قطر حضور دارند تا دور جدیدی از مذاکرات را از سر بگیرند. طرف ایرانی باوجود اینکه نمایندگان ایران و آمریکا و اروپا در یک هتل حضور دارند، تاکید دارد که مذاکره با آمریکا به‌طور غیرمستقیم و به واسطه اروپاییان انجام می‌شود.

مذاکره برای احیای برجام که برای یک سال در دولت بایدن ادامه داشت، در نیمه اسفندماه پس از حمله روسیه به اوکراین متوقف شد. در مذاکرات وین، نمایندگان آمریکا در هتلی غیر هتل محل استقرار نمایندگان جمهوری اسلامی و محل برگزاری مذاکرات حضور داشتند. زیرا تهران می‌گوید از آنجایی که آمریکا از برجام خارج شده است، دیگر عضو برجام نیست و نباید تا زمانی که به تعهدات در برجام بازنگشته است، به‌طور مستقیم در مذاکرات حضور داشته باشد.

دور جدید مذاکرات به میزبانی قطر خارج از چارچوب ۱+۴ شامل بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان (باحضور غیرمستقیم آمریکا) انجام می‌شود. در این مذاکرات نمایندگان تهران، بروکسل و واشینگتن حضور دارند.

با این حال واشینگتن و بروکسل سطح امیدواری‌ها به خروجی مذاکرات قطر را پایین نگاه‌داشته‌اند.

مقامات آمریکا تاکید دارند که توافق آماده است و پذیرش آن به تصمیم تهران بستگی دارد. در مقابل امیرعبداللهیان می‌گوید، باوجود آنکه بایدن از طریق واسطه‌ها پیام می‌دهد برای توافق جدی است، هنوز تغییر رفتای در مقایسه با دولت ترامپ ایجاد نشده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید که دولت بایدن باید در عمل هم نشان دهد که رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرده است.

امیرعبداللهیان بار دیگر تاکید کرد که تهران از خطوط قرمز خود عبور نمی‌کند.

از جمله خواست‌های جمهوری اسلامی در مذاکره با غرب، لغو تحریم‌ها و تضمین خارج نشدن دوباره آمریکا از برجام است. هرچند گفته می‌شود مقامات تهران در پافشاری بر حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا تجدیدنظر کرده‌اند، تضمین خارج نشدن از توافق در دولت‌هایی بعدی آمریکا خارج از اختیارات دولت بایدن است.

در این مرحله از مذاکرات به‌نظر می‌رسد که آمریکا و اروپا تحت تاثیر پیامدهای حمله روسیه به اوکراین بر بازار انرژی، سهل‌گیری بیشتری نسبت به لغو تحریم‌های نفتی ایران نشان می‌دهند.

مذاکرات دوحه با حضور انریکه مورا، مذاکره‌کننده ارشد اروپا و علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد حکومت اسلامی و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در حالی در جریان است که در حاشیه اجلاس گروه ۷ در آلمان نیز بحث صادرات نفتی ایران مطرح شده است.

در عین حال گروه هفت با صدور بیانیه‌ای تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲