قاهره به تهران درباره حمله به شهروندان اسرائیلی در مصر «هشدار داد»

پس از انتشار گزارش‌ها مبنی بر تلاش جمهوری اسلامی برای «ترور و ربایش» گردشگران اسرائیلی در ترکیه، خبر می‌رسد که مصر نیز به ایران هشدار داده است که اسرائیلی‌ها را در خاک مصر هدف قرار ندهد.

روزنامه العربی الجدید مستقر در بریتانیا با انتشار این خبر نوشته است مقام‌های اطلاعاتی امنیتی مصر به تازگی با «همتایان ایرانی خود ملاقات کرده و به آنها هشدار داده‌اند که هرگونه تلاش برای انجام عملیات علیه اسرائیلی‌ها در این کشور، به روابط قاهره و تهران آسیب می‌رساند.»

بر اساس این گزارش، مقامات مصری گفته‌اند که قاهره در گذشته از هرگونه فعالیت نظامی یا وارد شدن به هر گونه اتحاد علیه ایران که آن را «بیهوده» می‌داند، «خودداری» کرده است، اما هرگونه تلاش ایران برای حمله به شهروندان اسرائیل در مصر ممکن است منجر به تغییر سیاست قاهره شود.

به گفته این منابع، «طرف ایرانی به مقامات مصری اطمینان داده که ایران مایل نیست به وضعیت صلح با مصر آسیب برساند.»

طرف‌های ایرانی همچنین در این دیدار، اظهارات مقامات اسرائیلی در مورد تلاش برای هدف قرار دادن گردشگران اسرائیلی در کشورهای ثالث از سوی ایران را «دروغ» توصیف کرده‌اند.

منابع مصری به روزنامه «العربی الجدید» گفته‌اند که قاهره به‌رغم بحران اقتصادی کنونی، «نمی‌خواهد کارتی در دست هیچ یک از طرف‌های خلیج فارس برای فشار بر تهران باشد.»

کشورهای عرب خلیج فارس از یاری‌دهندگان اقتصاد مصر هستند و تبادلات اقتصادی مصر با این منطقه بالا است.

به گزارش جروزالم پست، مصر نیز که یکی از نقش‌های اصلی را در میانجیگری و حل مناقشات و اختلافات در منطقه ایفا می‌کند، درباره فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی، «نگرانی‌هایی» دارد.

ایران و اسرائیل که سال‌هاست با یکدیگر رابطه‌ای خصمانه دارند، همدیگر را به اقدامات متقابل علیه منافعی در خاک طرف مقابل متهم می‌کنند.

ایران می‌گوید اسرائیل عامل اصلی خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی و ترور دانشمندان هسته‌ای است و اسرائیل نیز تهران را به تلاش برای ربودن شهروندان این کشور و ترور آنها متهم می‌کند.

پس از آنکه مقام‌های اسرائیلی هشدار دادند شهروندان این کشور در ترکیه در معرض تهدید «جدی» از جانب جمهوری اسلامی قرار دارند، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل روز شنبه ۲۸ خرداد هشدار داد که اسرائیل به هرگونه حمله احتمالی به شهروندان این کشور در ترکیه «قاطعانه» پاسخ خواهد داد.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل نیز چند روز بعد در نشست مطبوعاتی با همتای ترک خود در آنکارا، جمهوری اسلامی را به «دست داشتن» در برنامه حمله به گردشگران اسرائیلی متهم کرد و از ترکیه برای اقدام علیه این «برنامه» تشکر کرد.

پیش از آن رسانه‌های محلی ترکیه از بازداشت اعضای یک گروه هشت نفره خبر دادند که با همکاری نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قصد «ترور گردشگران اسرائیلی» در استانبول را داشتند.

این در حالی است که وزارت امور خارجه ایران، اتهام طراحی در ایران برای ترور گردشگران اسرائیلی را «عملیات روانی» خواند و اسرائیل را متهم کرد که می‌خواهد «روابط دو کشور مسلمان» را تخریب کند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱ جولای ۲۰۲۲