دستکم ۱۴ تجمع اعتراضی برگزار شد

شنبه ۱۱ تیر، شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی در پی فراخوان قبلی، در شهرهای مختلف کشور از جمله در شوشتر، شوش، زنجان، اصفهان، ساری، دزفول، کرج، اراک، اهواز، آبادان، خرم آباد، همدان و کرمان، با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همزمان، گروهی از مالباختگان صندوق امانات بانک ملی در مقابل ساختمان مرکزی قوه قضائیه دست به تجمع اعتراضی زدند.

بازنشستگان تامین اجتماعی، نسبت به وضعیت نامناسب معیشتی، اجرایی نشدن مصوبه مزدی شورای عالی کار و عدم رسیدگی به دیگر خواسته های خود معترض هستند.

آنها در شوشتر با سردادن شعارهایی از قبیل “رئیسی دروغ گو، حاصل وعده هات کو؟”دست به راهپیمایی اعتراضی کردند. همزمان بازنشستگان در شوش، به صورت نمادین اقدام به پوشیدن کفن کردند و با راهپیمایی در خیابان های شهر، نسبت به وضعیت نامناسب معیشتی خود فریاد اعتراض سر دادند. همچنین بازنشستگان در اصفهان شعار “وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه” را سر دادند و خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. بازنشستگان در خرم آباد نیز نسبت به ضرورت در اجرای “مصوبات شورا” تاکید داشتند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان در اراک با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و بازنشستگان حاضر در محل به نشان اعتراض شعارهایی را بر علیه نیروهای سرکوب گر سر دادند.

شورای بازنشستگان ایران که طی روزهای گذشته با انتشار فراخوانی، بازنشستگان تامین اجتماعی را در سراسر کشور به برگزاری تجمعات اعتراضی مسالمت آمیز فرا خوانده بود، به نقل از یک منبع مطلع نوشت که ماموران در تهران با ایجاد جو امنیتی در برخی نقاط شهر و ممانعت از ایجاد تشکل افراد علی الخصوص شهروندان مسن، مانع شکل گیری تجمع اعتراضی بازنشستگان شده اند.

تجمع مالباختگان صندوق امانات بانک ملی در تهران
به گزارش رکنا، روز شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱، گروهی از مالباختگان صندوق امانات بانک ملی در مقابل ساختمان مرکزی قوه قضائیه واقع در تهران دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش، تجمع کنندگان در جریان این تجمع خواستار دیدار با رئیس قوه قضاییه به جهت درخواست رسیدگی به مطالباتشان مبنی بر بازگشت هر چه سریع تر “اموال مسروقه” خود هستند.

صبح روز دوشنبه ۱۶ خردادماه امسال اخباری مبنی بر سرقت از چندین صندوق امانت واقع در شعبه دانشگاه بانک ملی ایران توسط خبرگزاری های رسمی منتشر شد. یک روز بعد از آن، مالباختگان این شعبه اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی در خیابان انقلاب تهران کردند؛ تجمعی که با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت منجر شد. بعلاوه در ویدئوهایی که در این خصوص در فضای مجازی منتشر شد، صدای تیراندازی ماموران به گوش می رسید.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۳ جولای ۲۰۲۲