جنگ اوکراین؛ روسیه مدعی شد منطقه لوهانسک را به طور کامل تصرف کرده است

در حالی‌که صبح امروز گفته می‌شد درگیری شدید میان نیروهای روسیه و اوکراین به ویژه در شهر لیسیچانسک همچنان ادامه دارد؛ خبرگزاری‌های روسیه اعلام کردند که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به ولادیمیر پوتین اطلاع داده است که «کنترل کامل شهر لیسیچانسک را به دست گرفتند».

همزمان مقامات روسیه روز یکشنبه از وقوغ «انفجار» در شهر مرزی بلگورود در خاک روسیه خبر دادند.

آخرین تحولات، خبرها و دیدگاه‌های مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز یک‌شنبه سوم ژوئیه ۲۰۲۲ را در این گزارش دنبال کنید.

وادیم لیاخ، شهردار شهر اسلوویانسک، می‌گوید در پی حملات موشکی نیروهای روسیه به این شهر، تعداد زیادی از مردم کشته و افراد بیشتری هم مجروح شده‌اند.

هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته‌ها و مجروحان اعلام نشده اما شهردار اسلوویانسک می‌گوید در پی این حملات دست‌کم ۱۵ آتش‌سوزی در نقاط مختلف شهر مشاهده شده است. او همچنین تاکید کرد که این شدیدترین گلوله‌باران شهر از زمان آغاز حملات روسیه به این منطقه بوده است.

آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا که به اوکراین سفر کرده از ویرانه‌های شهر ایرپین دیدن کرد. آقای آلبانیز پس از مشاهده ساختمان‌های ویران و تخریب شده در نتیجه گلوله‌باران روسیه تاکید کرد که این حملات مصداق «جنایت جنگی» است.

او همچنین در ادامه گفت: «ما اینجا به وضوح ساختمان‌های مسکونی را می‌بینیم که مورد هدف حملات وحشیانه قرار گرفته‌اند. اینها جنایات جنگی هستند.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین می‌گوید کشورهای غربی دلیل اصلی طولانی شدن جنگ و همچنین مانع مهم بر سر راه صلح با اوکراین هستند.

آقای پسکوف در گفتگو با تلویزیون دولتی روسیه همچنین گفت: «کشورهای غربی روی ادامه جنگ شرط بندی کرده‌اند و به همین دلیل اجازه نمی‌دهند صلح با اوکراین حاصل شود.»

او همچنین با انتقاد از ایالات متحده گفت: «غرب به رهبری ایالات متحده به اوکراینی‌ها اجازه نمی‌دهد که حتی اوکراینی‌ها درباره صلح فکر کنند، چه برسد به اینکه بخواهند در این خصوص بحث و گفتگو نمایند.»

وزیر دفاع روسیه امروز ادعا کرد که نیروهای مسکو آخرین شهر بزرگ تحت کنترل اوکراین در استان لوهانسک را تصرف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری های روسیه، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به ولادیمیر پوتین اطلاع داده است که «در نتیجه عملیات نظامی موفق، نیروهای مسلح فدراسیون روسیه به همراه واحدهای شبه نظامی جمهوری خلق لوهانسک، کنترل کامل شهر لیسیچانسک را به دست گرفتند».

اگر تصرف لیسیچانسک تایید شود، به این معنی است که روس‌ها کنترل کل منطقه لوهانسک را در دست خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری دولتی بلتا، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس روز شنبه گفت اوکراین سه روز پیش تلاش کرده است تا به تاسیسات نظامی در خاک بلاروس حمله کند، اما تمام موشک‌های این کشور رهگیری شده است.

لوکاشنکو که مدرکی برای این ادعا ارائه نکرد، گفت بلاروس خواهان جنگ با اوکراین نیست.

فرماندار شهر مرزی بلگورود در روسیه روز یکشنبه خبر داد که این منطقه مورد حمله اوکراین قرار گرفته است. اقدامی که از سوی یکی از نمایندگان روسیه به عنوان «اقدام تجاوزکارانه مستقیم از سوی اوکراین» تلقی شده است.

بلگورود در روسیه با جمعیتی در حدود ۴۰۰ هزار نفر در چهل کیلومتری از مرز اوکراین و در همسایگی با استان خارکیف در اوکراین است.

بنا به اظهارات مقامات محلی روسیه، در این حمله دست ‌کم سه نفر کشته شدند و یازده آپارتمان و ۳۹ منزل شخصی آسیب دیده‌اند.

هنوز مقامات رسمی کی‌یف در مورد این انفجارها واکنش نشان نداده‌اند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی،۴ جولای ۲۰۲۲