بودجه ستاد بازسازی عتبات عالیات به «۱۳۰۰ میلیارد تومان» افزایش یافت

ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران که مسئولیت توسعه زیارتگاه‌های شیعیان را در عراق بر عهده دارد، بودجه امسال این ستاد را با ۹۲ درصد افزایش، ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

مجید نامجو، جانشین رئیس این ستاد، روز چهارشنبه ۱۵ تیر با اعلام این خبر گفت: «سال گذشته ۷۲۰ میلیارد تومان بودجه بسته شده بود که برای نخستین بار به ۹۲ درصد بودجه مصوب رسیدیم».

آقای نامجو همچنین با اعلام به اتمام رسیدن برخی پروژه‌ها در نجف، از پایان گرفتن اسکلت یک صحن ۱۳۵ هزار متری در کربلا خبر داد و افزود توسعه و ساخت دو صحن دیگر هم به این ستاد واگذار شده است.

این مقام ستاد بازسازی عتبات شمار ایرانیانی که که اربعین امسال راهی عراق خواهند شد را بین سه تا پنج میلیون نفر پیش‌بینی کرد و گفت «تأمین اسکان و پذیرایی» آن‌ها نیز از مأموریت‌های این ستاد است.

فرودین امسال نیز یک عضو دیگر ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات با پیش‌بینی افزایش ۹۲ درصدی بودجه این ستاد گفته بود که «علاوه‌ بر توسعه حرم‌های عتبات، برنامه بازسازی و توسعه‌ مزار چند شخصیت بزرگ دینی و ملی مدفون در عراق نیز تعریف شده است».

به‌گفته مسئولان این ستاد، بیش از ۱۵۰ پروژه‌ بازسازی اماکن مذهبی شیعه در عراق و سایر کشورها که هزینه‌های آن توسط ایران تامین می‌شود، تا ۲۰ سال آینده ادامه خواهد داشت.

پس از ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، برخی روزنامه‌نگاران از استفاده این نیرو از ستاد بازسازی عتبات برای تأمین برخی هزینه‌های خود یاد کردند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۷ جولای ۲۰۲۲