نامه نرگس محمدی به جاوید رحمان

جناب آقای جاوید رحمان، گزارشگر ویژه محترم حقوق بشر سازمان ملل

رهبران کانون صنفی معلمان و ده‌ها فعال معلم مدنی، بیش از ۷۵ روز است که در سلول‌ انفرادی بند‌های امنیتی وزرات اطلاعات تحت فشار هستند. این در حالی است که فعالان کارگری نیز هم‌زمان در سلول‌های انفرادی نگهداری می‌شوند و معنای دیگر آن سرکوب آشکار دو نهاد صنفی تاثیرگذار در عرصه معلمان و کارگران است.

اینجانب، به عنوان فعال حقوق بشر و مدنی، طی سه دهه فعالیت در عرصه مدنی را ادامه داده و به موجب آن تا کنون با ١٢ بار بازداشت، به بیش از ٣٠ سال محکومیت قطعی زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شده‌ام، نگرانی خود را از وخامت وضع حقوق بشر در سه محور خدمت شما اعلام کرده و خواهان توجه و رسیدگی ویژه و به کارگیری اقدامی موثر از سوی شما هستم.

١- نگه‌داری متهمان در سلول انفرادی و بی‌خبری و قطع تماس آنها، مصداق کامل بارز شکنجه سفید است که قوه قضاییه و نهاد‌های امنیتی علیه فعالان مدنی اعمال می‌گردد.

٢- پیگیری وضعیت افراد بازداشتی و اعدامی و زندانی و تلاش برای تحقق حقوق فردی از جمله دغدغه‌های فعالان و نهادهای حقوق‌بشری در جهان است. اما روی دیگر سکه زندان و شکنجه فعالان عرصه مدنی، سرکوب و از ریشه کندن نهادهای مستقل مدنی و قدرتمند در ایران است.

هدف جنبش‌های اعتراضی و مبارزات مدنی مستمر و مستقل ما، گذار از نظام استبداد دینی است و برای گذار دموکراتیک نیازمند قدرت‌یابی مردم از طریق قدرت تشکل و سازمان‌یابی و تحقق واقعی جامعه مدنی هستیم.

سرکوب نهادهای مدنی مستقل مردمی به منظور انهدام جامعه مدنی و در نتیجه به تاخیر انداختن و یا غیر ممکن کردن دستیابی مردم به دموکراسی و حقوق بشر یکی از اهداف استراتژیک جمهوری اسلامی است که نتیجه مستقیم و …. آن نقض مستمر حقوق انسان ها بزرگتر و راهبردی تر از آن تداوم فاجعه تاریخی و بشری یعنی تداوم استبداد دینی در ایران است گو این که آزادی و رهایی ما زندانیان، مورد نظر و انتظار ما است اما واقعیت این است که ما این آزادی را برای تداوم و توسعه بخشیدن به نهادهای مدنی‌مان می‌خواهیم، چرا که بر این باوریم قدرتمند کردن مردم از طریق قدرتمند کردن نهاد های صنفی مدنی و سیاسی در مقابل قدرت استبدادی حکومت راه اساسی است.

لذا از شما تقاضا دارم با تحت فشار دادن جدی حکومت جمهوری اسلامی، مانع سرکوب و ریشه‌کنی نهاد های مدنی مستقل مردم ایران شوید و از طریق مکانیسم‌های بین المللی و حمایتی از این نهادها و فعالان و مبارزان این عرصه، ما را در دستیابی به دستاورد های تاریخی‌مان یعنی تحقق دموکراسی یاری دهید.

نرگس محمدی
۱۴۰۱٫۰۴٫۱۴

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۸ جولای ۲۰۲۲