برگزاری دستکم ۷ تجمع اعتراضی/ اعتصاب کارگران در دو واحد صنفی

پنجشنبه ۱۶ تیر، اعتصاب و تجمع کارگران مجتمع سونگون ورزقان برای سومین روز متوالی صورت گرفت. روز گذشته نیز شماری از مالباختگان صرافی کریپتولند در مقابل ساختمان دادسرای جرایم اقتصادی، جمعی از مالباختگان طلای شادی در مقابل ساختمان دادگاه انقلاب تهران، گروهی از نیروهای طرحی بدون سهمیه وزارت بهداشت بصورت جداگانه در لرستان و کرمانشاه و همچنین جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی در شوش، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همچنین جمعی از شهروندان یاسوج در اعتراض به عدم رسیدگی مسئولان به وضعیت جنگل های بلوط این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند. به علاوه کارگران شهرداری ویسیان، دست به اعتصاب زده و از انجام فعالیت روزانه خود امتناع می کنند.

شهردار شهر ویسیان در استان لرستان با اعلام خبر تعطیلی این شهرداری گفت: دلیل اصلی نارضایتی کارگران شهرداری ویسیان که شمار آن‌ها به ۲۰ نفر می‌رسد، عدم پرداخت معوقات مزدی آنهاست که به نوعی با انجام ندادن کار خود، شهرداری را تعطیل کرده‌اند.

فرامرز شیراوند در این رابطه افزود: تاکنون ۸ ماه از معوقات کارگران و سایر کارکنان شهرداری ویسیان پرداخت نشده و منابع مالی برای پرداخت حقوق وجود ندارد.

شیراوند گفت: من در طول حدود ۷ ماهی که شهردار ویسیان شده‌ام، شهرداری دچار مشکلات مالی فراوانی بود به نوعی که برای پرداخت حقوق کارگران دچار مشکلات زیادی بودیم.

او با بیان اینکه باید مسئولان استانی به شهرداری ویسیان و کارگران آن کمک کنند تا از بحران مالی خارج شوند، افزود: شهرداری به منظور رفع مشکلات در حال تهیه گزارش برای اداره کل بازرسی استان و دادستان شهرستان چگنی است که امیداوریم مثمر ثمر واقع شود.

اعتصاب و تجمع کارگران معدن مس سونگون ورزقان
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز پنجشنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۱، اعتصاب و تجمع کارگران مجتمع سونگون ورزقان برای سومین روز متوالی صورت گرفت.

جزئیات بیشتر این تجمع اعتراضی که با دخالت نیروهای نظامی به خشونت و بازداشت معترضان کشیده شد را در اینجا بخوانید.

تجمع مالباختگان طلای شادی و صرافی کریپتولند در تهران
به گزارش بی بی سی، روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱، شماری از مالباختگان صرافی کریپتولند، در مقابل ساختمان دادسرای جرایم اقتصادی واقع در تهران، دست به تجمع اعتراضی زدند.

شهروندان معترض خواستار “بازپس‌گیری اموال خود شدند که بیش از یک سال از بلوکه شدن آن می‌گذرد”.

همزمان، مالباختگان طلای شادی، در مقابل ساختمان دادگاه انقلاب تهران، با برگزاری تجمع اعتراضی خواستار رسیدگی به پرونده متهم اصلی پرونده مربوط به اموال از دست رفته شان شدند.

بر اساس این گزارش، علیرغم گذشت ۴ سال، به مطالبات مالباختگان مبنی بر بازگرداندن اموال خود و رسیدگی قضایی به پرونده متهمان، رسیدگی نشده است؛ تعداد مالباختگان طلای شادی قریب به ۴۰۰۰ شهروند عنوان شده است.

تجمع نیروهای طرحی وزارت بهداشت در لرستان و کرمانشاه
به گزارش رادیو فردا، روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱، گروهی از نیروهای طرحی بدون سهمیه وزارت بهداشت، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش، روز گذشته تجمع نیروهای طرحی بدون سهمیه وزارت بهداشت در کرمانشاه نیز برگزار شده است.

عدم رسیدگی به مطالبات مالی، بلاتکلیفی قراردادهای کاری و تعدیل نیروها در پی فروکش کردن موج کرونا، از جمله دلایل شکل گیری تجمع شهروندان معترض عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، دانشگاه‌های علوم پزشکی در شهرهای مختلف درحال تعدیل این نیروها هستند. این در حالی است که اساسا در بودجه سال ۱۴۰۱ ردیفی برای رسیدگی به مطالبات مالی این گروه از کارکنان وزارت بهداشت پیش‌بینی نشده است.

تجمع بازنشستگان در شوش
به گزارش رادیو فردا، روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱، جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی در شوش دست به تجمع اعتراضی زدند.

بازنشستگان معترض، با سردادن شعارهایی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

تجمع این شهروندان در اعتراض به اجرایی نشدن مصوبه مزدی شورای عالی کار و وضعیت بد معیشتی آنها صورت گرفته است.

تجمع شهروندان معترض در یاسوج
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، جمعی از شهروندان یاسوج در اعتراض به عدم رسیدگی مسئولان به وضعیت جنگل های بلوط این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گفته معترضان؛ درختان بلوط این جنگل ها به آفت «پروانه برگ خوار» مبتلا شده و در حال نابودی است.

این افراد همچنین با در دست داشتن پلاکاردی که بر روی آن نوشته شده «بلوط روسری اش افتاده است»، ضمن کنایه به اعمال فشار اخیر مسئولان در خصوص حجاب اجباری، نسبت به وضعیت جنگلهای یاسوج واکنش نشان دادند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۸ جولای ۲۰۲۲