وزیر خارجه فرانسه: تنها چند هفته زمان برای احیای برجام باقی است

وزیر خارجه فرانسه گفت تنها چند هفته تا بسته شدن کامل پنجره احیای توافق‌نامه «برجام» زمان باقی مانده است.

کاترین کولونا روز سه‌شنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ در گفت‌وگو با قانونگذاران فرانسوی گفت وضعیت فعلی در برابر حکومت ایران دیگر «غیرقابل تحمل» شده است.

وزیر خارجه جدید فرانسه حکومت ایران را متهم کرد که با به «تعویق انداختن» مکرر مذاکرات، «زمان می‌خرد» و مجددا بر سر مواضع قبلی خود باز می‌گردد و جلوی پیشرفت گفت‌وگوها را گرفته است.

کولونا، مذاکرات شکست‌خورده اخیر در دوحه را نمونه‌ای از سیاست حکومت ایران برای به‌تعویق انداختن گفت‌وگوها و همزمان کار بر روی برنامه‌های اتمی خودش معرفی کرد.

روز شنبه این هفته، خبرگزاری رویترز به‌استناد یک گزارش تازه‌‌ تنظیم‌ شده «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» نوشت حکومت ایران با استفاده از مجموعه‌ای از سانتریفیوژهای پیشرفته، در مرکز اتمی فردو، بر سرعت و حجم ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود افزوده است.

مذاکرات موسوم به «احیای برجام» در اسفندماه گذشته متوقف شد. اما بعد از سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، در اوایل ماه جاری خورشیدی، بار دیگر خبرهایی از پیشرفت در گفت‌وگوها و از سرگیری دور تازه‌ای از مذاکرات منتشر شد.

با این حال، بعد از مذاکرات کوتاه و شکست‌خورده دوحه، به‌سرعت امیدهای ایجاد‌شده از میان رفت و طرفین بر مواضع قبلی خود اصرار کردند.

جمعه هفته گذشته نمایندگان آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان، در حاشیه نشست وزرای «گروه ۲۰» هشدار دادند که «سرعت تحولات برنامه‌ اتمی ایران» نگران کننده شده است.

دولت فرانسه پیش از سفر بورل به تهران نیز هشدار داده بود که حکومت ایران باید از این «فرصت دیپلماتیک» ایجاد شده برای احیای توافق‌نامه استفاده کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۳ جولای ۲۰۲۲