دستکم ۱۰ تجمع اعتراضی برگزار شد

یکشنبه ۲۶ تیرماه، شماری از کارکنان مخابرات در شهرهای یزد، بجنورد و اهواز، گروهی از کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی «شهید بهشتی» در تهران، جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای اراک، اهواز، کرمانشاه، شوشتر و شوش و تعدادی از رانندگان از بخش‌های مختلف ترابری در مقابل اداره راه و شهرسازی تهران، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

بر اساس این گزارش، تجمع این کارکنان در اعتراض به کاهش مبلغ حق جذب و عدم پرداخت چهار دوره پاداش بهره وری و همچنین عدم رسیدگی به سایر مطالباتشان صورت گرفته است.

کارکنان مخابرات استان خوزستان روز شنبه ۲۵ تیرماه نیز، تجمعی مشابه در راستای رسیدگی به مطالباتشان انجام داده بودند‌.

تجمع کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی «شهید بهشتی»
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱، جمعی از کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی «شهید بهشتی» در تهران دست به تجمع زدند.

تجمع این افراد در اعتراض به عدم پرداخت معوقات، تصویب نشدن آیین‌نامه شرح وظایف آنان و عدم تحقق دیگر مطالباتشان صورت گرفته است.

این افراد روز گذشته نیز اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی در محوطه برخی از بیمارستان های این دانشگاه کرده بودند.

نماینده مقطع کارورزی شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تجمع روز گذشته به خبرگزاری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران گفت: دانشجویان مقطع کارورزی دانشگاه شهید بهشتی به دلیل عدم پاسخگویی مناسب مسئولان دانشگاه شهید بهشتی و مطالبات صنفی در بیمارستان‌های این دانشگاه به اعتراضات خود ادامه دادند.

وی ادامه داد: پس از برگزاری جلسات متعدد نماینده کارورزان و شورای صنفی با هیئت رئیسه و مسئولان معاونت آموزشی دانشگاه و مسئولان معاونت آموزشی دانشکده پزشکی، دانشجویان نسبت به این تجمع اقدام کردند. این تجمع در بیمارستان‌های امام حسین، شهدای تجریش، لقمان حکیم، مفید، شهید مدرس صورت گرفت. اینترن‌ها تنها اقدامات اورژانسی مورد نیاز بیماران را انجام داده و تنها اقدامات الکتیو بیماران متوقف شده بود.

نماینده مقطع کارورزی شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کارورزان با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و به صورت مسالمت آمیز در محوطه بیمارستان‌های فوق تجمع کردند. در برخی از بیمارستان‌ها مانند بیمارستان امام حسین و شهدای تجریش، مسئولان وقت با حضور در میان کارورزان، دغدغه‌های آنان را شنیده و قول‌های مساعدی برای پیگیری موارد مطرح شده دادند.

وی با بیان اینکه مطالبات کارورزان پزشکی به صورت جمعی است و تنها به یک بیمارستان خاص محدود نمی‌شود، خاطرنشان کرد: کارورزان می‌خواهند حق‌الزحمه کارورزان پزشکی به اندازه حداقل تعیین شده وزارت کار برای کارگران افزایش یابد. همچنین می‌خواهند آیین‌نامه شرح وظایف کارورزان پزشکی نیز تصویب شود، این آیین‌نامه در سال ۱۴۰۰ توسط شورای صنفی دانشکده پزشکی به دبیرخانه آموزش پزشکی وزارت بهداشت ارسال شده اما با گذشت یک سال از این موضوع، اقدامی برای بررسی و تصویب این آیین‌نامه صورت نگرفته است.

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱، گروهی از بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی در شهرهای اراک، اهواز، کرمانشاه و شوش، دست به تجمع اعتراضی زدند.

بازنشستگان در این تجمع شعارهایی از قبیل “نه مجلس نه دولت، نیستند به فکر ملت” و “تا حق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم” را سر دادند.

بازنشستگان تامین اجتماعی در کرمانشاه با پهن کردن سفره خالی به نشانه اعتراض، خواستار اجرای مصوبه مزدی شورای عالی کار و تحقق دیگر مطالباتشان شدند.

همچنین برخی از معترضان در تجمع شوش لباس های سفیدی بر تن داشتند که روی آن نوشته شده بود «خونی که در رگ ماست، هدیه به معیشت ماست».

بازنشستگان تأمین اجتماعی در اعتراض به عدم افزایش حقوق و مستمری‌ها، عدم اجرای کامل همسان‌سازی و همچنین عدم تحقق دیگر مطالبات‌شان دست به تجمعات اعتراضی زدند.

به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه،مستمری بگیران طی روز جاری در شهرستان شوشتر نیز دست به تجمع اعتراضی زده اند.

تجمع رانندگان در تهران
به گزارش شورای بازنشستگان ایران، امروز یکشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱، جمعی از رانندگان از بخش‌های مختلف ترابری در مقابل اداره راه و شهرسازی در تهران تجمع کردند.
بر اساس این گزارش، تجمع این رانندگان در اعتراض به افزایش عوارض پلاک‌گذاری و دیگر تعرفه‌ها صورت گرفته است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۱۸ جولای ۲۰۲۲