سپیده رَشنو نام همان دختر شجاع است!

حسین رزاق

‏سپیده رشنو نویسنده و مترجم، همان دختر شجاعیست که پادوی سرکوب را از اتوبوس بیرون کرد. حالا او در بازداشت است و پرونده سنگینی ‌برایش خواهند ساخت تا کسی دیگر چون او شهامت رویارویی با سیستم سرکوبگر را نکند. درهرحال سپیده کنش بسیار بزرگ و بی‌نظیری انجام داده؛ او فریاد زده پادشاه لخت است و تمام قدرت و هیمنه‌اش به تار موئی بند.

اما همین دختر شجاع که چندروز است تمام شهر از خبرهایش پر شده، برای دوستانش آنقدر شخصیت آرام و با طمأنینه‌ایست که بسیاری حیرت کرده‌اند مگر سپیده اصلا توان چنین فریادهای بلندی داشت که اینگونه آن زن مهاجم گاز گیر را هم با تیپا از اتوبوس بیرون بیندازد؟!

اتفاقا این همان آنِ درخشان و قدرت اعجاب‌آوریست که ناگهان ستمدیدگان پس از سالها ظلم سیستماتیک و تحقیر و محرومیت از بدیهی‌ترین حقوق، بالاخره یکجایی بروز میدهند و آرامترین و مظلوم‌ترین‌ها را تبدیل به قهرمان میکند.

شاید دسامبر ۱۹۵۵ هم که رزا پارکز سیاه‌پوست حاضر نشد از روی صندلی‌اش در یک اتوبوس عمومی برخیزد و جایش را به یک سفید‌پوست بدهد، کسی فکر نمیکرد این حرکت از انسانی آرام و (طبق قوانین) درجه دو تا یکسال بعد بتواند به لغو قانون تبعیض آمیز و نژاد پرستانه‌ علیه سیاهان بینجامد. شجاعتی که حتی به برخی از سفید پوستان آمریکایی هم این قدرت را بخشید تا همراهی بزرگی برای لغو تبعیض‌ها داشته باشند.

دقیقا نکته‌ای که حکومت از آن غافل مانده و قویا ضربه‌ی سنگینی هم از آن خواهد خورد! نگاه کنید به تمام این چهار دهه؛ به اندازه‌ای که به زنان بی‌اعتقاد به حجاب اجباری ظلم شده به برخی زنان معتقد و متدین هم ظلم شده است! همین نوع نگاه حکومت و سرکوب سیستماتیک برای برقراری حجاب اجباری، آزار بسیاری از محجبه‌های معتقد به حجاب اختیاری‌ست.

هیچوقت در این کشور مسئله‌ی حجاب باعث اختلاف بین خانواده‌های مذهبی و غیرمذهبی نشده بود و محجبه و بی‌حجاب در کنار هم به آرامش و مهر زندگی میکردند اما اجبارهای روزافزون حکومت در حال درست کردن این سوءتعبیر است که زنان متدین از پوشش حکومتی پیروی میکنند!

گو اینکه هیچوقت ندیده و نشنیده‌اید که زنان معتقد به آزادی پوشش در مقابل زنان محجبه موضعی گرفته باشند یا آنها را مورد آزار و اذیت حتی کلامی قرار داده باشند، اما مطمئن باشید همین ضربات سیاستهای حکومتی به دو گروه (با فاکتور گرفتن زنان وابسته حکومتی) به زودی به وحدت و انسجام محجبه و بی‌حجاب خواهد انجامید تا در برابر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان که تازه حجاب اجباری یکی از آنهاست، اقدام به اعتراضی سراسری کنند و گرفتاری بزرگی برای حکومت بسازند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۹ جولای ۲۰۲۲