انهدام «یک انبار تسلیحات ایرانی» در سوریه، در تازه‌ترین حمله منتسب به اسرائیل

سازمان ناظر حقوق بشر سوریه روز جمعه، ۳۱ تیرماه، اعلام کرد در تازه‌ترین حمله‌ مرگبار در اطراف دمشق، یک «انبار تسلیحات ایرانی» منهدم شد. ارتش سوریه این حمله را به اسرائیل نسبت داده است.

ناظر حقوق بشر سوریه، یک سازمان غیردولتی مستقر در بریتانیا، اعلام کرد که این حمله در مجموع شش کشته و ده زخمی برجای گذاشته است.

این سازمان که به شبکه گسترده‌ای از منابع در داخل سوریه دسترسی دارد، افزود این حملات همچنین یک مرکز اطلاعاتی نیروی هوایی و دفتر یک افسر عالی‌رتبه را هدف قرار داد.

پیشتر رسانه‌های دولتی سوریه بامداد جمعه به نقل از ارتش این کشور گزارش داده بودند که دقایقی پس از نیمه شب، در حملات هوایی «اسرائیل» به مواضع ارتش سوریه در نزدیکی دمشق سه سرباز کشته و هفت سرباز دیگر زخمی شدند.

رسانه‌های اسرائیلی روز جمعه نوشتند که هدف این حمله تازه در حومه سیده زینب در جنوب دمشق قرار داشته است.

همچنین وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حمله هوایی اسرائیل «از سمت جولان اشغالی» سوریه انجام شده است.

بر اساس این بیانیه، پدافند هوایی سوریه چند موشک پرتاب شده را رهگیری کرد.

همچنین در اوایل ماه ژوئیه، وزارت دفاع سوریه اعلام کرد که در یک حمله هوایی اسرائیل به نزدیکی شهر الحمیدیه در جنوب طرطوس واقع در سواحل غربی سوریه دو غیرنظامی زخمی شدند.

ارتش اسرائیل همان زمان تاکید کرد که «در مورد اطلاعات رسانه‌های خارجی اظهارنظر نمی‌کند».

در حالی که وزارت دفاع سوریه اعلام کرده بود این حمله، مزارع مرغداری را هدف قرار داده، اما به گزارش ناظر حقوق بشر سوریه، هدف اصلی حمله انبارهایی بود که قبلاً مزارع پرورش مرغ را در خود جای داده بودند و حزب‌الله اکنون از آنها برای ذخیره سلاح و اهداف تجاری استفاده می‌کند.

گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که تحت حمایت جمهوری اسلامی است و از سوی آمریکا یک سازمان تروریستی طبقه‌بندی شده، یکی از متحدان رژیم بشار اسد است.

در روز حمله، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در سفر به دمشق، این حمله را محکوم کرد و گفت اسرائیل «همیشه به دنبال تضعیف امنیت و ثبات در سوریه است.»

ماه گذشته، حملات منتسب به اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی دمشق باعث شد باندهای فرودگاه دمشق برای هفته‌ها غیرقابل استفاده باشد.

به گفته ناظران حقوق بشر سوریه، موشک‌های اسرائیلی انبارهای متعلق به حزب‌الله و نیروهای ایرانی را در نزدیکی فرودگاه و تنها باندی که هنوز در فرودگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، هدف قرار دادند.

از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، اسرائیل صدها حمله هوایی در خاک سوریه علیه ارتش دولتی سوریه و همچنین شبه‌نظامیان حزب‌الله و سایر گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی انجام داده است.

اسرائیل به ندرت تک‌تک این حملات را تایید می‌کند، اما انجام صدها حمله را پذیرفته است.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که این حملات برای جلوگیری از استقرار دائمی جمهوری اسلامی در سوریه و در نزدیکی مرزهای اسرائیل ضروری است.

جنگ در سوریه که ۱۱ سال پیش با سرکوب تظاهرات دموکراسی‌خواهانه آغاز شد، تاکنون جان حدود ۵۰۰ هزار نفر را گرفته و زیرساخت‌های کشور را ویران و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۲ جولای ۲۰۲۲