هشدار بلینکن به لاوروف درباره الحاق مناطق اوکراینی

بعدازظهر جمعه، ۲۸ ژوییه (ششم مرداد) آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که با همتای روس خود سرگئی لاوروف از طریق تلفن گفت‌وگو کرده است.

بلینکن اظهار داشت که بی‌پرده موضع خود را در قبال تسخیر مناطق اوکراینی اعلام کرده و گفته است، جهان هیچ‌گاه الحاق مناطق اوکراینی به روسیه را به‌رسمیت نخواهد شناخت.

او هشدار داده است که برای روسیه چنین اقدامی گران تمام خواهد شد.

رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا علاوه بر این از لاوروف خواسته است به قرارداد آزادگذاشتن صادرات غلات اوکراین که هفته گذشته با وساطت ترکیه بسته شد، پایبند باشد.

بلینکن همچنین بر پیشنهاد تبادل دو زندانی آمریکایی با ویکتور بوت، بازرگان روس اسلحه که در آمریکا زندانی است تاکید ورزیده.

بسکتبالیست حرفه‌ای آمریکایی بریتنی گرینر و سرباز آمریکایی پاول ولان در زندان‌های روسیه به‌سر می‌برند و واشنگتن پیش‌تر به مسکو پیشنهاد تبادل آن دو با بوت را داده بود.

گرینر چند هفته پیش به اتهام حمل مواد مخدر در روسیه بازداشت شد. ویلان هم چند سال پیش به اتهام جاسوسی دستگیر شد. بوت هم ۲۰۰۸ در تایلند به اتهام جاسوسی برای روسیه دستگیر و به ایالات متحده تحویل داده شد.

بنا بر داده‌های وزارت خارجه روسیه، سرگئی لاوروف نیز در گفت‌وگوی تلفنی خود با بلینکن مذاکره در باره تبادل زندانیان را محمل خوبی برای گذار دوباره به یک “دیپلماسی آرام” توصیف کرده است. او در عین حال “تحریم‌های غیرمشروع” غرب را به باد انتقاد گرفته و آنها را مانعی در سر راه صادرات غله و کود شیمیایی روسیه و عامل تشدید گرسنگی و افزایش قیمت غلات در جهان خوانده است.

رئیس دیپلماسی روسیه در ادامه در باره روند “عملیات ویژه” کشورش در اوکراین به همتای آمریکایی خود توضح داده و گفته است که عملیات به همه اهداف خود دست یافته است. “عملیات ویژه” نامی است که روسیه به تهاجم نظامی خود علیه اوکراین اطلاق می‌کند و رسانه‌های روسیه مجاز نیسستند از واژه جنگ در این رابطه استفاده کنند.

لاوروف همچنین ضمن انتقاد از ارسال سلاح‌های غربی به اوکراین، این اقدام را “عاملی در خدمت تداوم جنگ و افزایش شمار قربانیان” توصیف کرده است.

نخستین کشتی حامل غلات آماده حرکت

بعدازظهرجمعه نخستین کشتی باری در بندر چورنومورسک اوکراین با غلات صادراتی بارگیری شد. در بیانیه‌ای که دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز جمعه منتشر کرد، ولودیمیر زلنسکی تاکید کرده است: «همه چیز از طرف ما آماده است. ما فقط منتظر سیگنال ترکیه و سازمان ملل برای آغاز صادرات هستیم.»

زلنسکی همراه با سفیران کشورهای گروه ۷ (G-7) در بندر چورنومورسک حضور یافت. او گفت: «این نخستین کشتی است که در دوران جنگ بارگیری می‌شود.»

رییس جمهور اوکراین تاکید کرد: «برای ما مهم است که اوکراین همچنان به عنوان یکی از ضامنان امنیت غذایی جهانی باشد.»

در تصاویر ویدئویی یک کشتی باری ترکیه‌ای به نام پولارنت دیده می‌شود.

تحقیق پیرامون حمله به محل نگهداری اسیران اوکراینی

بعد از ظهر جمعه دادستان کل اوکراین تحقیق در باره بمباران زندان اولنیوکا در منطقه دونتسک را آغاز کرد. دفتر دادستانی کل این موضوع را در کانال تلگرامی خود اعلام کرد.

مقامات قضایی اوکراین روسیه را مسئول حمله به این زندان می‌دانند. در این حمله دست‌کم ۴۰ نفر کشته و ۱۳۰ تن زخمی شدند.

از سوی دیگر روسیه و جدایی‌طلبان طرفدار این کشور، ارتش اوکراین را به بمباران این زندان که گفته می‌شود اسیران جنگی اوکراینی در آن نگهداری می‌شدند، متهم کرده است.

مدافعان اوکراینی که هفته‌ها در کارخانه فولاد آزوف در ماریوپل در برابر روسیه مقاومت کردند نیز در این زندان محبوس بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه اوکراین در این راستا از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته است، بر “جنایات جنگی” روسیه تمرکز کند.

کشتن غیرنظامیان در چند شهر

به گفته مقامات محلی اوکراینی در روزهای چهارشنبه و ‍پنچشنبه (۲۷ و ۲۸ ژوییه) بیش از دوازده غیرنظامی در منطقه‌های جنگی کشته و شمار بیشتری زخمی شده‌اند. پاولو کیریلنکو، فرماندار نظامی منطقه دونتسک در شرق اوکراین گفت، تنها در روز پنجشنبه هشت نفر کشته و ۱۹ نفر زخمی شده‌اند.

گفته می‌شود که این افراد در بمباران شهرهای باخموت، تورزک، اورلیوکا، هیرنیک و سولدار توسط روسیه جان باخته‌اند.

مقامات منطقه‌ای اعلام کردند که چندین موشک به منطقه شرقی شهر خارکیف اصابت کرده است. در این حمله نیز دو نفر کشته و هشت نفر زخمی شده‌اند.

وزارت دفاع فدرال آلمان اعلام کرد که در پاییز شش پل‌تانک مارک بیبر در اختیار ارتش اوکراین قرار می‌دهد. ده پل‌تانک دیگر در سال آینده میلادی تحویل اوکراین داده می‌شود.

در بیانیه این وزاتخانه آمده است، این اقدام به سربازان اوکراینی این امکان را می‌دهد از رودخانه‌ها یا موانع دیگر عبور کنند.

این تانک‌های ویژه، توانایی شلیک ندارند ولی قادرند ظرف چند دقیقه به یک پل ۲۲متری تبدیل شوند. ارتش اوکراین به این گونه تجهیزات نیازمند است زیرا نیروهای روسی به طور هدفمند زیرساخت‌های این کشور را تخریب می‌کنند.

تجدیدنظر در حکم حبس ابد سرباز روسی

یک دادگاه تجدید نظر در اوکراین حکم یک مرد روسی را که در ماه مه به جنایات جنگی محکوم شده بود کاهش داد. او اکنون به جای حبس ابد به ۱۵ سال زندان محکوم شده است. قرار است متن نهایی حکم در ماه اوت منتشر شود.

سرباز روسی در جریان محاکمه اعتراف کرده بود که بنا بر دستور مقام بالاتر یک غیرنظامی ۶۲ساله اوکراینی را به ضرب گلوله کشته است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۳۰ جولای ۲۰۲۲