ازدواج دختران با مردان سالمند برای دریافت مستمری

رادیو زمانه- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یکی از دلایل ازدواج دختران جوان با مردان سالمند را به دلیل دریافت مستمری آنها پس از فوت دانسته است. به گفته او، این موضوع شکلی از کودک‌همسری است.

او گفته با توجه به اینکه بر اساس اطلاعات مرکز ملی آمار در سال ۹۵، نرخ مشارکت اقتصادی زنان به زور به ۱۲ درصد می‌رسد و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان زن نیز ۶۵ درصد است، همچنین از آنجا که ۷۰ درصد زنان مطلقه حداقل دارای یک فرزند و تنها ۱۶ درصدشان شاغل هستند، طبیعی است که شاهد دریافت مستمری از هر روشی، حتی ازدواج‌های نامتعارف باشیم.

بر اساس قوانین ایران، بعد از فوت مستمری بگیر حقوق او به بازماندگان واجد شرایط خواهد رسید و نسبت سهم همسر ۵۰ درصد، فرزندان هر کدام ۲۵ درصد و مادر و پدر در صورتی که تحت تکفل فرزنده بوده باشند ۲۰ درصد است.

ناهید تاج‌الدین در گفت‌وگو با ایسنا گفته این یک درد است که دختری برای دریافت مستمری روی به ازدواج با مردان سالمندان بیاورد.

این نماینده مجلس می‌گوید اگر شرایط را برای مشارکت اقتصادی زنان مساعد نکنیم، شاهد افزایش چنین ازدواج‌های سوداگرانه‌ای خواهیم بود.

تاج‌الدین در عین حال این موضوع را به بحران صندوق‌های بازنشستگی ربط داده و گفته در حالی که صندوق‌های بازنشستگی با حدود ۱۳ میلیون حقوق‌بگیر اینک ۷۶ درصد منابع خود را به وسیله بودجه عمومی دولت تأمین می‌کنند و صندوق‌های تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، کارکنان فولاد و دیگر صندوق وضعیتی بحرانی دارند، مردم مشکلات این صندوق‌ها را مشکل خودشان نمی‌دانند.