ایران آماده‌شدن متن نهایی توافق را تکذیب کرد؛ آمریکا می‌گوید آماده نهایی کردن مذاکرات است

رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران خبر آماده شدن متن نهایی توافق در مذاکرات وین را تکذیب کرد. این در حالی است که آمریکا می‌گوید آماده است تا به سرعت مذاکرات احیای برجام را نهایی کند.

وب سایت نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران دوشنبه شب نوشت: اتحادیه اروپایی به‌عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات نمی‌تواند پیشنهادات خود را به عنوان «متن نهایی» معرفی کند، چرا که اتخاذ تصمیم‌ در این خصوص تنها در اختیار طرف‌های مذاکره‌کننده است.

روز دوشنبه خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام اروپایی گزارش داد که اتحادیه اروپا «متن نهایی» گفت‌وگوهای احیای برجام را ارائه کرده است.

نورنیوز با بیان اینکه گزارش‌های رسیده حاکی‌است با وجود پیشرفت نسبی در موضوعات باقی‌مانده، روند پیشرفت در همه موضوعات یکسان نیست، افزود:«طبعا زمانی که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از طرف‌های اصلی مذاکرات، متن موجود را به‌عنوان توافق نهایی قبول ندارد، هیچ مقام دیگری نمی‌تواند از نهایی شدن متن توافق صحبت کند.»

ادعای نورنیوز در حالی است که ایالات متحده روز دوشنبه اعلام‌ کرد، آماده است «به سرعت» مذاکرات احیای برجام را بر اساس پیشنهادهای ارائه‌شده توسط اتحادیه اروپا نهایی کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، نیز در دو توییت پیاپی با اشاره به گفت‌وگوی سه روز گذشته به منظور رسیدگی به «تعداد انگشت‌شماری از مسائل باقیمانده» در متن پیشنهادی خود، نوشت: «آن چه که قابل مذاکره باشد، مذاکره شده است و اکنون در متن نهایی است.

بااین‌حال، در پشت هر مساله فنی و هر پاراگراف، یک تصمیم سیاسی قرار دارد که باید در پایتخت‌ها گرفته شود. اگر پاسخ‌ها مثبت باشد، می‌توانیم این توافق را امضا کنیم.»

همزمان حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، شامگاه دوشنبه در تماسی تلفنی با جوزپ بورل گفت: «انتظار می‌رود همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق از خود اراده و جدیت نشان دهند، توافق نهایی باید رفع پایدار تحریم‌ها را تضمین کند.»

ساعاتی پیش از این گفت‌وگوی تلفنی، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به یک گزارش «وال استریت ژورنال» درباره احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام «در ساعات آینده» اعلام‌کرده‌بود: «هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق سخن بگوییم و بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده ادامه دارد.»

در همین ارتباط، «یک مقام ارشد غربی» به نشریه پولیتیکو گفت: «شانس واقعی برای [رسیدن به] یک توافق وجود دارد اما همچنان مانند همیشه عدم قطعیت وجود دارد.»

او درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا گفته است: «این بهترین تلاش ممکن است. ما درباره تمام جنبه‌های آن به تفصیل مذاکره کرده‌ایم.»
یک دیپلمات ارشد اروپایی به پولیتیکو گفت: «به نظر می‌رسد ترجیح مقامات جمهوری اسلامی محافظت از برخی افراد فعال در فعالیت‌های زیرزمینی‌ هسته‌ای طی ٢٠ سال گذشته، به جای آزادسازی اقتصاد و بازکردن آینده به روی مردمش باشد.»

این دیپلمات اروپایی افزود:‌‌ «تهران موافقت کرده از خواسته خود برای حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی دست بکشد و این مساله را در آینده به طور مستقیم با واشنگتن به بحث و گفت‌وگو بگذارد.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۹ اگوست ۲۰۲۲