رویترز: اسراییل به منافع رژیم ایران در نزدیکی پایگاه مدیترانه‌ای روسیه حمله کرد

رویترز به نقل از منابع اطلاعاتی در منطقه و سوریه گزارش داد که اسراییل در حمله یکشنبه‌شب به طرطوس، منافع مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را در نزدیکی پایگاه اصلی روسیه در سواحل مدیترانه هدف قرار داد.

ارتش سوریه پیش‌تر اعلام کرده بود که در این حمله‌ها سه نفر کشته شدند و سه نفر دیگر زخمی شده‌اند. حمله‌های یکشنبه‌شب به طور همزمان در جنوب طرطوس و نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه انجام شد.

دو منبع آگاه در ارتش سوریه به رویترز گفتند که حمله‌ها در جنوب دمشق منافع مرتبط با حزب‌الله لبنان، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را هدف گرفته است.

یک مقام نظامی دیگر گفت پایگاه جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی روستای ابوافسا و یک ایستگاه دفاع هوایی و ارتباط رادیویی هدف گرفته شده است.

اسراییل در سال‌های اخیر به صدها هدف مرتبط با جمهوری اسلامی ایران در سوریه حمله کرده است. اما در اغلب موارد از حمله به استان‌های ساحلی، جایی که تجهیزات نظامی روسیه در آن قرار دارد، خودداری کرده است. روس‌ها معمولا چشم خود را به روی حمله‌های اسراییل به منافع ایران در سوریه می‌بندند.

این درحالی است که روزنامه کیهان در تازه‌ترین یادداشت خود مدعی شده که تنش‌ها بین روسیه و اسراییل رو به افزایش است و مسکو در صورت تشدید تنش‌ها بین اسراییل و ایران جانب جمهوری اسلامی را می‌گیرد. کیهان مدعی است: «صاحب‌نظران روس معتقدند اگر تنش‌ها میان ایران و اسرائیل شدت یابد و به‌ویژه به درگیری کشیده شود، روسیه قادر نخواهد بود به سیاست یکی به میخ یکی به نعل ادامه دهد و احتمالاً ناچار می‌شود طرف ایران را بگیرد، کشوری که به متحد کلیدی روسیه در خاورمیانه و جهان تبدیل شده است.»

رویترز هدف از حمله‌های اسراییل را کند کردن روند رشد مداخله جمهوری اسلامی در سوریه عنوان کرده است. اسراییل می‌گوید جمهوری اسلامی ایران از هواپیما‌های نظامی برای انتقال سلاح و تجهیزات به سوریه استفاده می‌کند.

به گزارش این خبرگزاری بریتانیایی، حمله یکشنبه‌شب در نزدیکی تنها پایگاه دریایی مدیترانه‌ای روسیه در بندر طرطوس انجام شد. جایی که ناوهای روسی پهلو گرفته‌اند و پایگاه هوایی بزرگ روسیه نیز در نزدیکی آن قرار دارد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۱۵ اگوست ۲۰۲۲