آمریکا به نظرات ایران درباره متن پیشنهادی برای احیای برجام پاسخ داد

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که ایالات متحده به نظرات تهران در مورد پیشنهادهای اتحادیه اروپا برای احیای برجام پاسخ داده و ایران آن را دریافت کرده است.

ناصر کنعانی عصر چهارشنبه دوم شهریور گفت که بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده است و ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اروپایی اعلام خواهد کرد.

او هیچ جزئیاتی در مورد پاسخ آمریکا به نظرات ایران نداده است.

این اظهارات پس از آن صورت گرفت که سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده بدون اشاره به جزئیات به رادیو فردا گفت که پاسخ واشینگتن به اتحادیه اروپا ارسال شده است.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در اظهار نظر دیگری گفت: «ما نظرات ایران در مورد متن نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپا را از طریق این اتحادیه دریافت کردیم. بررسی ما پیرامون این نظرات اکنون به پایان رسیده است. ما امروز به اتحادیه اروپا پاسخ دادیم».

در همین حال، سخنگوی اتحادیه اروپا در تماس رادیو فردا تایید کرد که این نهاد پاسخ آمریکا پیرامون احیای برجام‌ را دریافت و به ایران منتقل کرده است.

اکنون انتظار می‌رود جلسات دیگری درباره جزئیات فنی توافق برگزار شود و پس از آن نیز کمیسیون مشترک که بر برجام نظارت دارد، نشستی را ترتیب دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تحولات جدید که شامل افزایش اظهارات علنی مقامات تهران و واشینگتن می‌شود، گویای آن است که طرفین به توافق نزدیک شده‌اند. اما علی‌رغم تحولات رو به پیشرفت، موانع زیادی نیز باقی مانده است و اختلافات کلیدی همچنان می‌تواند مانع احیای توافق هسته‌ای شود. حتی حامیان آمریکایی برجام نیز برخلاف بهار سال گذشته که مذاکرات آغاز شد، دیگر تصور یک توافق «طولانی‌تر و محکم‌تر» را ندارند.

از سوی دیگر، درخواست‌های ایران از ایالات متحده برای لغو تحریم‌های بیشتر از آن‌چه که دولت آمریکا راضی به انجام آن است یا می‌تواند قولش را بدهد، تلاش‌ها برای احیای برجام را تضعیف کرده است.

دولت بایدن در واشینگتن با مخالفت‌های سیاسی قابل توجهی برای بازگشت به برجام هم از جانب دمکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان در کنگره مواجه است زیرا آن‌ها هنوز قانع نشده‌اند که این توافق به نفع امنیت ملی ایالات متحده است.

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس، گفته است: «من قصد دارم که به‌طور سیستماتیک با اجرای این توافق فاجعه‌بار مبارزه کنم و با همکارانم تلاش می‌کنیم اطمینان یابیم که راه این توافق مسدود شده و در نهایت در ژانویه ۲۰۲۵ نیز لغو خواهد شد».

روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان، آمریکا و اتحادیه اروپا در ۱۶ ماه گذشته تلاش کرده‌اند که برجام را احیا کنند.

هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات برجام در آخرین دور گفت‌وگوها در وین، «متن نهایی» برای احیای این توافق را به کشورهای عضو برجام و ایالات متحده ارائه داد و خواستار پاسخ آن‌ها شد.

ایران که روز ۲۴ مرداد به «متن نهایی» اتحادیه اروپا پاسخ داده بود، در روزهای اخیر از «تعلل» آمریکا در پاسخ به این متن انتقاد کرده بود. اما وزارت خارجه آمریکا این ادعا را رد کرده و گفته بود که ایران به جای پاسخ صریح و سرراست به متن نهایی پیشنهاد شده توسط اتحادیه اروپا، خواهان برخی تغییرات شده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خبر درخواست تغییرات از سوی ایران را تایید کرده ولی گفته است که پاسخ ایران به متن پیشنهادی این اتحادیه «معقول» بود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۵ اگوست ۲۰۲۲