دستکم ۶ تجمع اعتراضی برگزار شد

روز گذشته و امروز چهارشنبه ۲ شهریور، شماری از مردم معترض به بی آبی در همدان، جمعی از کارکنان آتش‌ نشانی کرج در مقابل ساختمان شهرداری این شهر، گروهی از کارگران اخراج شده شرکت روغن نباتی جهان برای دومین روز متوالی در مقابل ساختمان اداره کار شهرستان زنجان، جمعی از کارگران مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر در محدوده محل کارشان و همچنین شماری از کارگران و بازنشستگان کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز در این شهر، با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. به علاوه جمعی از مالباختگان شرکت لیزینگ پرشین پارس و کارما، در مقابل ساختمان این شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند.

آنها با سر دادن شعار هایی از قبیل «مردم‌ همه حمایت» و همچنین «مرگ بر مسئول بی‌ کفایت»، خواستار رسیدگی به معضل بی آبی شدند.

استاندار همدان، شب گذشته با بیان اینکه طرح مرتبط با خط انتقال آب به همدان طی ۱۷ سال اخیر تنها ۴۰ درصد پیشرفت داشته است، مدعی شد: “ظرف یک یا دو هفته آینده انتقال آب به همدان انجام خواهد گرفت.”

طی هفته های اخیر، شهروندان در برخی دیگر از نقاط کشور با قطعی مکرر آب و در برخی موارد بروز علائم آلودگی در آب لوله کشی منازل خود روبرو شدند؛ در روزهای گذشته، قطعی آب ناشی از سو مدیریت بارش های حداقلی در شهرکرد، به برگزاری تجمع اعتراضی توسط شهروندان این شهر منجر شده بود.

تجمع کارگران مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر
به گزارش ایلنا، امروز چهارشنبه ۲ شهریورماه ۱۴۰۱، شماری از کارگران کشت و صنعت کارون شوشتر، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در محدوده محل کار خود دست به تجمع اعتراضی زدند.

این کارگران نسبت به نحوه اجرای همسان‌سازی حقوق معترض هستند.

یکی از این کارگران گفت: قرار بود در آخرین جلسه‌ای که به دنبال اعتراض کارگران شکل گرفت، با تشکیل هیاتی برای بررسی مطالبات کارگران با مقایسه‌سازی با شرکت‌های همتراز و مشابه، همسان‌سازی برای کارگران کشت و صنعت کارون در چند مرحله اجرایی شود.

او با بیان اینکه مرحله نخست اجرای همسان‌سازی رضایت کارگران را در پی نداشته و طبق توافق انجام نشده است، افزود: ۲ شاخص مدت زمان بیمه‌پردازی و مبلغ بیمه‌پردازی عوامل تعیین‌کننده در فرمول محاسبه همسان‌سازی حقوق است. بنابراین مبلغ همسان‌سازی برای هر کارگر کشت و صنعت کارون از پیش تعیین شده و بر اساس میزان سابقه پرداختی و آورده‌ای که داشته، محاسبه شده است.

این کارگر در پایان اظهار داشت: کشت و صنعت کارون به دلیل افزایش قیمت شکر در وضعیت خوب مالی به سر می‌برد با این حال دلیلی وجود ندارد که به دلیل کمبود منابع مالی از پرداخت کامل رقم همسان‌سازی حقوق به کارگران خودداری شود.

تجمع آتش نشانان در کرج
به گزارش ایمنا، امروز چهارشنبه ۲ شهریورماه ۱۴۰۱، جمعی از کارکنان آتش‌ نشانی کرج، در مقابل ساختمان شهرداری این شهر، دست به تجمع اعتراضی زدند.

آتش نشانان معترض، عمده ترین دلایل شکل گیری این تجمع را “وضعیت معیشتی نامناسب ناشی از عدم دریافت حقوق معوقه، عدم پرداخت حق حریق و حق شب کاری خود” عنوان کردند.

سرپرست شهرداری کرج در واکنش به تجمع آتش نشانان معترض وعده داد: “رفع دغدغه آتش‌نشانان در اولویت کاری قرار دارد و بدون شک در فضای تعامل و گفت‌وگو بستر لازم برای احقاق حق همکاران آتش‌نشان فراهم می‌شود.”

تجمع کارگران کارخانه روغن نباتی جهان در زنجان
به گزارش ایلنا، امروز چهارشنبه ۲ شهریورماه ۱۴۰۱، گروهی از کارگران اخراج شده شرکت روغن نباتی جهان برای دومین روز متوالی، در مقابل ساختمان اداره کار شهرستان زنجان، دست به تجمع اعتراضی زدند.

این کارگران با طرح شکایتی در اداره کار زنجان، خواستار پیگیری مطالبات صنفی کارگران، بازگشت به کار و برقراری مقرری بیمه بیکاری خود شدند.

روز گذشته، مدیران کارخانه به دلیل کمبود منابع مالی از ورود حدود ۶۰ نفر از مجموع ۸۵ کارگر کارخانه به محل کارشان جلوگیری کردند. امری که تجمع کارگران در مقابل ساختمان شرکت محل کار خود و‌ سپس دست به تجمع زدند.

تجمع کارگران روغن نباتی نرگس شیراز
به گزارش شیرازه، روز سه شنبه ۱ شهریورماه ۱۴۰۱، گروهی از کارگران و بازنشستگان کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، دست به تجمع اعتراضی در این شهر زدند.

یکی از کارگران بازنشسته معترض به نیابت از دیگر کارگران بیان کرد: حدود ۳۷ سال در این کارخانه حق بیمه پرداخت کردم و الان حقوق من ۶ میلیون تومان است؛ با این مقدار چطور می توان زندگی را مدیریت کرد؟
این کارگر بازنشسته با بیان اینکه “هیچ کسی حرف ما را گوش نمی دهد و مداوم باید پیگیر حق و حقوق خودمان باشیم”، گفت: “کارخانه را به افرادی نابخرد و نابلد اهدا کردند و کارخانه ای که حدود ۷۰ سال سابقه دارد الان تولیدی ندارد در حالی که سابقا روزانه ۸۰۰ تن تولید داشته است.”
وی افزود: ” روزانه حدود ۱۶۰۰ کارگر در این کارخانه فعالیت می کردند و ۱۶۰۰ خانوار از این طریق امرار معاش می کردند؛ مسئولانی که کارخانه را تحویل گرفتند باید پاسخگوی مشکلات ناشی از بیکاری کارگران باشند.
این کارگر بازنشسته از وضعیت سهم ۵۳ درصدی مالکان در برابر وضعیت ۴۷ درصدی سهام کارگران و سهامداران دیگر گلایه کرد و افزود: مالکان کارخانه را زمین زده و زمین ها و دستگاه های کارخانه را می فروشند و روزی که اینجا را تحویل گرفتند، ۳میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود و حدود ۲ میلیارد تومان پرداخت کردند. زمانی که کارخانه را تحویل گرفتند مقادیر زیادی روغن انباشته شده بود و به بهانه ضرر و زیان، روغن ها را فروخته و مبالغ چک هایشان را پرداخت کردند.
این کارگر بازنشسته افزود: در کارخانه یک انبار ضایعاتی وجود داشت که بقایای آتش سوزی کارخانه در سال ۱۳۶۳ در آنجا انباشته شده بود و مالکان عنوان کردند در آن زمان یک و نیم میلیارد تومان از فروش این مواد کسب کردند.
وی از پر کردن تمام مخازن روغن خام در زمان تحویل گرفتن کارخانه توسط مالکان خبر داد و گفت: انبار فنی کارخانه پر از قطعات بود و این قطعات را شهرهای دیگر از جمله سیرجان و بهبان منتقل کرده و در آنجا کارخانه راه اندازی کار کردند و در نقاط بسیاری زمین خریده و سرمایه گذاری کردند. حتی بابت سهام کارخانه از ما پول گرفتند اما در این چند سال، یک ریال هم به ما پول ندادند.

وی با توجه به وضعیت و آمار بیکاران در فارس ابراز کرد: مسئولان استان باید کارگران را دریابند و کارخانه ها را در اختیار افراد نابخرد قرار ندهند.

تجمع مالباختگان شرکت لیزینگ پرشین پارس و کارما
به گزارش صدا و سیما، شماری از مالباختگان شرکت لیزینگ پرشین پارس و کارما، در مقابل ساختمان این شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند.

معترضان حاضر در این تجمع، خواستار اجرای حکم دادگاه مبنی بر بازداشت دو مدیر فراری این شرکت شدند.

بر اساس این گزارش، دو سال پیش مدیران این شرکت به جرم کلاهبرداری از ۱۳۷۹ نفر محکوم شدند، اما هنوز ۲ محکوم از ۳ محکوم اصلی این پرونده بازداشت نشده اند.

این شهروندان پیش از این نیز، طی دفعاتی متعدد در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کرده اند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)،۲۵ اگوست ۲۰۲۲