نخستین حضور زنان در بازی‌های لیگ برتر فوتبال

تیم‌های فوتبال استقلال و مس کرمان بعد از ظهر روز پنجشنبه سوم شهریورماه در چارچوب هفته سوم لیگ برتر به مصاف یکدیگر رفتند. برای این دیدار حدود ۵۰۰ بلیت به زنان اختصاص داده شده است. این اقدام زیر فشار فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) صورت گرفت.

از حدود سه ساعت پیش از شروع این دیدار که نخستین بازی لیگ برتری با حضور زنان بود، تماشاگران به درب‌های ورودی ورزشگاه آزادی مراجعه کردند تا وارد ورزشگاه شوند. اما بسیاری امکان ورود به آزادی را نیافتند و در بیرون استادیوم باقی ماندند.

به‌رغم ورد چند ده نفر از زنان به استادیوم آزادی، صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش بازی حضور آنها را سانسور کرد و هیچ تصویر واضح و نزدیکی از آنان نشان نداد!

زنان گزینشی وارد ورزشگاه آزادی شدند

مشاهدات خبرنگار هم‌میهن از در ورودی ورزشگاه آزادی نشان می‌دهد تعداد زیادی از زنان علاقمند و هوادار تیم استقلال تهران امروز نتوانستند در میان ۵۰۰ نفری قرار بگیرند که برای جایگاه هواداران زن در نظر گرفته شده است.

تعدادی از هواداران زن، مهمان ویژه بوده‌اند و با ماشین‌های مخصوص وارد ورزشگاه شدند. آنها در دست‌هایشان بلیت اضافه هم داشتند.

از طرف دیگر مشاهدات خبرنگار هم‌میهن نشان می‌دهد در گیت‌های ورودی، چند زن مسئول مربوط به باشگاه استقلال، فهرستی را در دست دارند که نام مهمانان این باشگاه روی آنها نوشته شده است.

این باشگاه چندروز پیش از تعدادی از زنان در دیگرشهرها هم برای ورود به ورزشگاه، کدملی گرفته بود اما حالا از ورودشان جلوگیری شده است.

حضور زنان با فشار فیفا

تعدادی از تماشاگران زن طرفدار استقلال روز پنجشنبه در حالی امکان حضور در ورزشگاه آزادی را یافتند که فیفا از اسفند ۱۳۹۸ به این طرف مکررا با ارسال نامه به فدراسیون فوتبال ایران تقاضا دارد که مقدمات حضور زنان در ورزشگاه‌ها فراهم شود.

به گزارش روزنامه شرق، اگرچه در دولت حسن روحانی و دیدار رئیس‌جمهور وقت با جانی اینفاتینو، ایران تعهد داد همواره زنان را برای بازی‌های ملی به ورزشگاه راه دهد، ولی مقرر شد رفته‌رفته زمینه حضور آنها در بازی‌های باشگاهی هم فراهم شود.

به این ترتیب، برای اولین‌بار در سال ۱۳۹۸ بود که فیفا با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال خواست نه‌تنها فوتبال ملی بلکه زنان برای تماشای بازی‌های لیگ برتر هم به ورزشگاه بروند. در آن برهه ولی شیوع ویروس کرونا بازی‌های فوتبال در سراسر دنیا و البته ایران را بدون تماشاگر کرد تا این پروسه ناقص بماند.

یک هفته پیش از شروع بازی‌های این دوره از لیگ برتر، فیفا بار دیگر با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران خواسته بود زنان ایرانی برای تماشای بازی‌های لیگ به ورزشگاه بروند.

درباره لحن این نامه صحبت‌های ضدونقیضی مطرح شد. وزیر ورزش اعتقاد داشت نامه فیفا الزام‌آور نیست و آنها فقط توصیه کرده‌اند ولی مسئولان سازمان لیگ اعتقاد داشتند اتفاقا نامه فیفا الزام‌آور است و باید زنان در بازی‌های لیگ برتر به ورزشگاه بروند.

در میان چنین ابهامی بود که کلا بازی‌های هفته نخست بدون حضور تماشاگر شد! مسئولان برگزارکننده رقابت‌ها به بهانه خرابی سیستم بلیت‌فروشی، بازی‌ها را بدون تماشاگر کردند. در هفته دوم هم لیگ با حضور تماشاگران مرد برگزار شد تا اینکه بالاخره با الزام‌آور‌دانستن نامه فیفا مبنی بر حضور زنان در ورزشگاه، قرار شد بازی استقلال و مس کرمان که در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود با حضور تماشاگران زن باشد.

فقط ۵۰۰ نفر آنهم در تهران

برای دیدار امروز در استادیوم آزادی مقرر شده بود فقط ۵۰۰ نفر از تماشاگران زن به ورزشگاه برده شوند و در جایگاهی در طبقه دوم ورزشگاه قرار بگیرند و به تشویق تیم استقلال بپردازند. اما مراجعه به درب استادیوم بسیار بیشتر بود و اکثر زنان علاقمند امکان ورود به استادیوم نیافتند.

شرق نوشته است از زمانی که شایعه حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای بازی‌های لیگ مطرح شده ابتدا عنوان شد پنج هزار نفر، سپس به دو هزار نفر رسید، بعدها از هزار نفر گفتند و حالا به این نتیجه رسیده‌اند که فقط ۵۰۰ نفر را به ورزشگاه برای تماشای این بازی راه بدهند.

طبق خواسته فیفا و ظاهرا طبق اعلام مسئولان وزارت ورزش و باشگاه استقلال، زنانی که مایل به تماشای این بازی بودند، باید بلیت خریداری می‌کردند. سامانه بلیت‌فروشی برای آنها فعال شده بود اما معدودی از آنها موفق به تهیه بلیت شدند. ظاهرا عده‌ای هم نه به‌صورت گزینشی به معنای عام، بلکه با دعوت مسئولان به ورزشگاه آمده بود تا این بازی را در کنار سایر زنان علاقه‌مند به فوتبال از نزدیک تماشا کنند.

حضور تعداد اندک زنان در ورزشگاه تنها مختص تهران است. شرق نوشته متأسفانه هنوز بهانه‌ای به اسم «زیرساخت» وجود دارد. آن‌طورکه مسئولان امر اشاره کرده‌اند، هر ورزشگاهی در شهرستان‌ها که زیرساخت مورد نظر را تهیه کند و به تأیید برسد، می‌تواند از امتیاز میزبانی زنان برخوردار شود. غیر از یکی، دو شهر خاص که در آنها عملا مخالفت‌های تندی با حضور زنان در ورزشگاه می‌شود، بقیه باشگاه‌ها می‌توانند زودتر بهانه موجود را برطرف کنند.

برگفته ای از سایت ایران امروز،۲۶ اگوست ۲۰۲۲