ده‌ها کنشگر حقوق زنان خواستار آزادی فوری سُعدا خدیرزاده شدند

ده‌ها کنشگر حقوق زنان روز جمعه، چهارم شهریور، با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط سُعدا خدیرزاده، زندانی سیاسی کُرد، و کودکش از زندان شدند.

در بیانیه این کنشگران آمده است که «بازداشت سعدا خدیرزاده در دوران بارداری و و بلاتکلیفی در وضعیت اسفناک بهداشتی و تراکم بالای جمعیت در زندان ارومیه» با هدف «اعمال فشار به همسرش» صورت گرفته است.

در ادامه این بیانیه اقدام به خودکشی این زندانی سیاسی بخشی از «فرایند قتل حکومتی زندانیان» و «زن‌کُشی سیستماتیک در جمهوری اسلامی» عنوان شده است.

خانم خدیرزاده ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در حالی که باردار بود، «بدون ارائه برگه قضایی» توسط نیروهای اداره اطلاعات پیرانشهر بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شد.

بنا بر گزارش‌ها، این زندانی سیاسی ۲۷ مرداد تلاش کرده بود که با حلق‌آویز کردن خود به زندگی‌اش پایان دهد، اما با اقدام به‌موقع دیگر زندانیان از مرگ نجات یافته بود.

اتهامات خانم خدیرزاده در نخستین جلسه دادگاه او که دوم شهریور برگزار شد «معاونت در قتل یکی از اعضای سپاە و عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران» اعلام شد. اتهاماتی که این زندانی کُرد آن‌ها را رد کردە است.

برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات این زندانی سیاسی چند روز پس از آن رخ داده است که قوه قضاییه روز ۲۹ مرداد اعلام کرده بود که «با تبدیل قرار بازداشت این زندانی، مقدمات آزادی او فراهم شده است.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۷ اگوست ۲۰۲۲