افشاگری نماینده مجلس در مورد تقلب در کنکور

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی می‌گوید میزان تقلب در کنکور امسال بی‌سابقه بوده و سوالات کنکور علوم پزشکی تا یک میلیارد تومان خرید و فروش شده است.

محمدرضا احمدی سنگری، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی شنبه پنجم شهریور درباره حواشی پیش آمده در کنکور امسال گفت: «تاکنون تا این حد ابزار تقلب از داوطلبان کنکور گرفته نشده بود.»

به گفته احمدی سنگری در جلسات بررسی کنکور ۱۴۰۱ که با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، مشخص شد که سوالات کنکور علوم پزشکی تا «یک میلیارد تومان خرید و فروش» می‌شد.

عضو کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به ابزار کشف شده از سوی داوطلبان کنکور تصریح کرد: «تجهیزات بسیار ویژه‌ای که از داوطلبان کنکور امسال کشف شد، از ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان قیمت دارند و این تجهیزات در کسری از ثانیه می‌توانستند اطلاعات را به خارج از محل برگزاری آزمون ارسال و پاسخها را دریافت کنند.»

افشاگری عضو کمیسیون آموزش مجلس از خرید و فروش یک میلیارد تومانی سوالات کنکور علوم پزشکی در حالی است که محمدحسین ساعی، عضو «شورای عالی انقلاب فرهنگی» جمهوری اسلامی چهارم تیرماه به «باشگاه خبرنگاران» وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی گفته بود که شانس قبولی و ورود «دهک‌های ثروتمندتر» به «دانشگاههای دولتی» در ایران، از «سایر بخشهای جامعه» بیشتر است.

کنکور سراسری تیر ۱۴۰۱ با حاشیه‌ها و جنجال‌های فراوانی از جمله لو رفتن سوالات کنکور تا دریافت زودهنگام پاسخنامه‌ها در برخی حوزه‌های امتحانی، تا بحث مافیای پشت پرده کنکور و افزایش سهمیه‌ها همراه بود.

بخش فارسی صدای آمریکا پیشتر در ویژه‌برنامه‌ای با حضور کارشناسان به ابعاد گوناگون برگزاری کنکور سال جاری در ایران پرداخته است.

بر اساس نتایج اعلام شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور از میان ۴۰ دانش‌آموز حائز رتبه‌های برتر در کنکور امسال فقط یک دانش‌آموز از مدارس دولتی فارغ‌التحصیل شده و بقیه همگی از مدرسه‌های غیردولتی و خصوصی هستند که با پرداخت شهریه‌های چند ده میلیونی و هزینه‌هایی تا چند صد میلیون تومان در سال از امکانات آموزشی خاص و ویژه‌ای برخوردار بودند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۸ اگوست ۲۰۲۲